10. september 2015

Noen tips om å skrive for ukebladene

Jeg synes jo ikke at jeg er erfaren nok til å tipse så mye ennå, men forleden fikk jeg mange spørsmål om det å selge noveller til ukeblader, Så da kan jeg jo dele noen erfaringer iallefall. I dette innlegget handler det om å skrive, og i et senere innlegg følger jeg opp med noen tips om hvordan du kontakter ukebladet for å selge teksten din.

1. Kanskje det aller viktigste rådet: Sett igang! Ikke vent på inspirasjon, den kan du istedet trigge gjennom skrivingen. Når du først er i gang vil det ofte komme mange nye ideer som hjelper deg videre. Før du vet ordet av det, er du fanget i en lykkelig "skriveboble".

2. Vær bevisst på novellens form, og hvem du skriver for. Selv om de vanligste ukebladene kan oppfattes som ganske like, definerer redaksjonen leserne sine litt ulikt. En generell relasjonsnovelle kan passe like godt i de fleste bladene, men så snart du trekker inn et spesifikt tema eller miljø, eller vrir på sjangeren, vil det stilles høyere krav til både kvalitet og målgrupperelevans. I starten bør du derfor fokusere på enkle fortellinger.

3. Ukebladnovellene har sin egen form som du bør prøve å matche. Bladene trykker særlig to sjangre, relasjon/kjærlighet og krim, men vær ikke redd for å skrive noveller som faller litt mellom to stoler. Hvis de bare er lettleste og ikke altfor sære, er de også salgbare. Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien trykker en relasjonsnovelle i hvert nummer. Hjemmet, Norsk Ukeblad og Vi Menn trykker i tillegg krimnoveller. Vi Menn trykker også erotiske noveller, og novellene i Vi Menn kan være litt røffere. Dette er ikke skrevet i stein, men bladene fornyer seg iblant så det er smart å kjøpe er blad en gang i blant for å følge litt med.

4. Skriv for bladets lesere, ikke for å imponere den som er fiction-ansvarlig. Husk at vedkommende foretar utvelgelsen på vegne av leserne.

5. Vær kreativ, men uten at det blir for komplisert eller for sært. En god ukebladnovelle skal være lett tilgjengelig. Kanskje med unntak av blader som retter seg mot mannlige lesere, trykker ukebladene nesten aldri sci-fi og agenthistorier, men heller noveller med gjenkjennelig og hverdagslig tema.

6. Du trenger ikke å følge den litterære standarden for en god novelle så strengt. I det formelle novelleformatet skal opplevelsen gjerne ligge hos én karakter, og tidsforløpet er gjerne konsentrert, men når du skriver for ukebladene er formen friere. Det kan du utnytte hvis det passer fortellingen din.

7. En god fortelling består av både handling, dialog og beskrivelser - gjerne i akkurat den rekkefølgen, altså mest handling og minst beskrivelser. Øv deg derfor på å beskrive og fortelle gjennom handling og dialog. Dette betyr ikke at det er umulig å selge en novelle hvor det nesten ikke finnes dialog, fordi hovedkarakteren for eksempel bor alene på en øde øy. Med litt erfaring greier du imidlertid fint å legge dialog til både fortid og framtid, så vel som mimring og dagdrømming.

8. Dialog angis vanligvis med strek og ikke med klammer. Altså, - Jeg orker ikke mer!, ropte hun. Og ikke «Jeg orker ikke mer!», ropte hun.

9. Du bør jobbe mye med hver tekst, også over tid. Ta gjerne en pause fra teksten i et par uker for å skape distanse til den, for så å justert litt igjen. Å lese teksten med "nye øyne" gjør det gjerne lettere å ta nødvendige grep.

10. Du trenger ikke å tenke mye på formatering, linjeavstand  eller skriftstørrelse, men les gjerne noen blader for å se hvor det passer med innrykk eller nytt avsnitt. Jeg bruker stort sett innrykk for hver replikk, eller hvis fokuset flyttes til en annen person. Hvis handlingen hopper i tid eller sted, passer det med en tom linje/nytt avsnitt. Det viktigste er imidlertid at teksten flyter godt. Når du sender inn novellen digitalt kan ukebladet uansett formatere den som de vil. Det varierer hvor mye de redigerer, så du bør ha et bevisst forhold til dette når du skriver.

11. Lengden kan variere, men 2500 ord og ca 15.000 tegn er et greit utgangspunkt for de fleste ukebladene. Det tilsvarer 3-4 A4-ark med 11 pkt skrift og enkelt linjeskift. Jeg har solgt både kortere og lengre tekster. Noen ganger vil du få beskjed om at bladet vil kjøpe hvis du kutter f.eks. 200 ord - og da gjør du naturligvis det uten diskusjon. Først kan det virke som en vanskelig oppgave, men du vil raskt erfare at selv om du trimmet lengden flere ganger før du sendte inn teksten, kan enda noen hundre ord tas ut uten at det går på bekostning av innholdet. Noen ganger kan et helt moment/avsnitt fjernes. En kompakt tekst er nesten alltid bedre.

12. En lineær handling er enklere å skrive, rent teknisk, men også lettere å lese. Det betyr at leseren følger handlingen fra start til slutt, istedet for å hoppe mye i tid. Husk at du også skriver for lesere som ikke er erfarne boklesere. Det kan lett bli mer krevende for både deg selv og leseren hvis handlingen fortelles gjennom utallige tilbakeblikk.

13. Jeg skriver aldri ingress eller forslag til utdrag/billedtekst etc. Dette gjør ukebladet. De ordner også illustrasjon, enten ved å bestille ny illustrasjon til teksten din, eller ved å bruke noe de allerede har rettighetene til.

14. Skriv fordi du liker det. Ikke forvent at fiction-ansvarlig skal "oppdage" deg. En novelle på trykk i et ukeblad blir neppe noen avgjørende døråpner. Men ukebladene kan absolutt være en nyttig erfaring, og etter hvert kan du ta sikte på andre litterære utfordringer. Dessuten får du jo betalt.


Dere som er mer erfarne enn meg, kan sikkert justere eller supplere tipsene om å skrive for ukebladene. Jeg følger opp i et eget innlegg om et par uker, med noen tips når du skal kontakte ukebladene for å selge novellen din.

14 kommentarer:

  1. Tusen, tusen takk for forslag, tanker og idéer! Det med å bare sette seg ned og skrive i vei har du fullstendig rett i, og sikkert noe mange glemmer i iveren etter å bli en "forfatter" ;)

    Jeg liker å skrive, så det er ikke sånn at jeg ønsker å skrive kun med tanke på å bli en berømt, kjent forfatter, men å bli anerkjent i form av betaling er noe jeg ikke sier nei til :) Jeg skal i hvert fall bare sette i gang heretter, la teksten hvile litt før jeg fortsetter, og så ta det derifra.

    Tusen takk for at du delte dine tanker og erfaringer, det betyr mye for meg som din bloggleser at du gjør det:)


    Kos deg videre med skrivingen din! :)


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ylva! Ja, du har rett i det at det er fint med den anerkjennelsen som et honorar jo faktisk er. Jeg skrev en del tidligere også, men det som ble delt på nettet med andre postet jeg som anonym, og da blir man jo egentlig ikke sett på ordentlig. God helg!

      Slett
  2. Takk for at du kommer med tips - her var det mye nyttig.
    Jeg har mange ganger tenkt at jeg burde forsøke å skrive noen kortere tekster; nå som jeg ikke har tid til å sitte så konsentrert og sammenhengende med skriving. Det hadde vært veldig fint om jeg greide å få til noe som et ukeblad ville trykke. Jeg vet at det ikke er lett å skrive enkelt, det er noe man må øve på.
    Jeg venter i spenning på neste avsnitt - hvordan kontakte ukebladene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja, jeg er helt enig i at du kunne prøve deg på korte tekster, og til og med sende inn til bladene. Du skriver jo godt, og kunsten å fatte seg i korthet må innøves uansett hvor erfaren man er med det å skrive :) God helg!

      Slett
  3. Hei! Ja her var det mange fine råd å ta med seg! Veldig flott. En del gjenkjennbart som også kan brukes til andre typer tekster, for eksempel det med å legge vekk manus en stund for senere å finne at det hjelper å se det med nye øyne. Det fungerer ofte veldig bra hos meg! Veldig mange andre gode råd også her, fikk nesten lyst til å forsøke å sende inn noe, jeg også. Jeg synes ellers at dette var et godt og informativt blogginnlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Jeg synes absolut at du skal sende inn noe. Uansett "form og farge" så dreier det seg jo om relativt korte tekster som kan skrives litt innimellom dine andre prosjekter, og ikke trenger å ta fokus over tid. God helg!

      Slett
  4. Hei igjen!

    Jeg er vanligvis ingen ukeblad kjøper, men i dag har jeg altså vært hos tannlegen 😎 og der lå det en bunke ikke helt ferske Hjemmet og Norsk Ukeblad.

    Når jeg så på novellene la jeg merke til at under tittel så stod det "oversatt av"
    Da var min tanke at ukebladene ikke får inn nok gode noveller fra norske forfattere som er tilpasset deres lesere. Så stå på alle sammen!

    Hilsen
    Gry (som ikke skriver eller har noen ambisjoner i den retning)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villniss! Jo, jeg er enig i at det i enkelte blader er ganske mange utenlandske novelleforfattere. Jeg tror du har rett i at det er plass til noen flere, men det er sannsynligvis også en budsjettsak - gjenbruk er nok litt billigere for bladet, men også fint at en forfatter kan bli publisert i flere land! God helg!

      Slett

  5. Hei igjen:)


    Jeg har flere spørsmål som jeg håper at du vil ta deg tid til å svare på når du får tid. Nå er det jo slik at du har skrevet en stund, og fått litt rutine på det, og av den grunn så lurer jeg på om du bruker noen spesielle teknikker for å komme inn i skrivebobla di?


    Noen forfattere går seg lange turer for å løsne på idéene sine, eller tvinger seg selv til å sitte foran pc-en helt til de klarer å komme opp med en side eller flere i løpet av dagen.

    Noen slår av mobilen, eller så bestemmer de bare seg for å skrive i et bestemt antall timer per dag. Det er kanskje litt forskjellig hva hver enkelt forfatter gjør, og jeg har ikke lest om andres ulike metoder. Jeg tenkte å spørre deg om du har noe som du gjør for å skrive hvis du føler at det sitter litt langt inne, eller kjennes det mer som at skrivingen vil ut av deg?


    Du satte i gang i begynnelsen av 2014, kanskje til og med før, men denne bloggen din startet ihvertfall da, og mitt inntrykk er at siden den gang så har du skrevet jevnt og trutt i tillegg til å blogge litt om erfaringene dine, opplevelsene dine, tankene og følelsene dine. Og du har kanskje en litt sterkere skrivelyst enn mange av dine følgere uten at jeg skal si det for sikkert.

    Men hva får deg i gang? Hva gjør at du havner i skrivebobla di, og blir værende der? Hvor mange timer av gangen kan du holde på når du først har satt deg ned for å skrive? Hvor mange timer kan du sitte og skrive, sånn ca.? Du VIL jo skrive, men får du energi av det? Gleder du deg til å sette deg ned og finne på historier? Jeg har inntrykk av at du blir glad av det, men stemmer det?



    For å forklare nærmere hva jeg mener, så kan jeg jo ta meg selv som eksempel. Det var en periode jeg var veldig interessert i å sitte og tegne, og hele meg vibrerte av energi, lyst og glede hver gang jeg satte meg ned for å tegne i vei. Jeg hadde virkelig lyst, og jeg ble oppstemt av det når jeg fikk tegnet. Det var sånn at jeg virkelig ville det, jeg måtte ikke tvinge meg selv, jeg gikk ikke rundt og lurte på hvordan jeg skulle gå fram.

    Det kom rett og slett veldig lett og naturlig, som om hele veien var tilrettelagt for det. Selvfølgelig måtte jeg jo avogtil tenke og fundere litt underveis, men stort sett så var det som om tiden var både riktig og moden for det.

    Jeg trengte ikke spesielle teknikker eller knep for å sette meg ned og tegne, for å komme inn i en tegnemodus, for meg så var det ren lyst og ønske som fikk meg i gang. Og selvfølgelig tegnesaker, men veldig lite annet utover det.

    Nå ble dette veldig rotete, men skjønner du hva jeg prøver å si? Kunne du skrive noe om dette i et eget innlegg, tror du? Hva gjør forfattere for å komme inn i en slags skrivemodus? Er det nok å ville skrive, er det nok å ha en sterk driv, eller kan det avogtil være hjelpsomt med noen teknikker eller knep, eller andre ting, for å sette seg ned og skrive i vei?


    Må man ha et naturlig ønske om å kunne skrive, eller trenger man å tvinge seg selv til å skrive hvis man ønsker det, men ikke får det til? Hvis man er usikker på om man har det i seg, men vil prøve alikevel?


    Ja, ja, dette ble forvirrende, men håper du skjønte noe av dette:)






    SvarSlett
  6. Hei igjen Ylva! Alltid kjekt med kommentarer og innspill! Jeg kan godt skrive litt om dette etter hvert, men sånn generelt sliter jeg nok like mye med å komme i gang som de fleste som skriver. Jeg har ingen smart snarvei. Forresten, noen ganger løsner ddet litt hvs jeg leser noe jeg har skrevet tidligere. Enten at jeg varner litt opp med å flikke litt på det jeg skrev i forrige økt, eller at jeg leser en tidligere novelletekst men uten å jobbe med den. Jeg blir ofte trigget avv å lese noe jeg har skrevet før, som opplagt kunne vært forbedret :)

    SvarSlett
  7. Interessante innspill. Selv har jeg ikke planer om å skrive for ukeblader, men har stor respekt for det å tjene og skrive slik. Leser med stor interesse. :) Fivrelden som skal bli bedre til å følge blogger fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fivrelden! Takk for kommentar, og at du leser selv om temaet er litt på siden. Kanskje møter du på en elev i biblioteket ditt som trenger noen tips :)

      Slett
  8. Dette var virkelig lærerikt! Tusen takk for ryddig og grundig artikkel. Selv skriver jeg på noen bøker i forskjellige sjangre. Jeg har ventet lenge med å få utløp for min historiefortelling og tenker at noveller er en fin måte å få betalt med en gang, få bekreftelse på fortellerstil og ikke minst gjennomføringsfølelsen. I dag skriver jeg på medium.com fra den ene boken jeg skriver som heter Creative Book of Wonder. I forbindelse med den boken gjør jeg mye research i det å være kreativ og kom over novelle formatet som har så fint navn på engelsk: short story. Jeg øver meg på å skrive mer på norsk også med en barnebok i magen og da er novelleformatet genialt. Gleder meg til å leve av å skrive jeg også. Et tips til å skrive for de som sitter fast i kreativtieten: Ta hendene på tastaturet og lytt til boken som om den var en person. Det fungerer for meg. Jeg plaserer fingrene på touchmetodens utgangspunkt og sier inni meg: vær så god. Som om jeg får et diktat. Når jeg har skrevet den første teksten så sier jeg: ok, så hva mer skjer her? Jeg ser for meg det jeg skriver som en film i hodet og når jeg stiller åpne spørsmål (wonder) så er det som jeg skifter kameravinkel. dette hjelper veldig når man er visuell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lill, takker for spennende betraktninger! Jeg kan også ha en sånn dialog med meg selv for å komme videre eller for å "spisse" situasjonen etc. Noen ganger har jeg et liksom møte hvor jeg er alene men later som om jeg forklarer plottet eller vendinger til en annen person. Da snakker jeg høyt, for det krever mer presisering enn om jeg tenker. Det funker - har hatt mange åpenbaringer på den måten. Spennende med det visuelle - jeg har laget film, så jeg liker godt å tenke bilder nær jeg skriver.
      Nyt sommeren med dine kreative prosjekter!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]