27. april 2020

Fem ting jeg kan glede meg over

Du har kanskje slitt litt de siste månedene? Først var det all usikkerheten, deretter en mengde nokså innskrenkende Korona-tiltak, og kanskje er du så uheldig at til og med inntekten ble redusert?

Risiko for å bli smittet av selve viruset, som jo for de fleste ikke nødvendigvis gir et dramatisk sykdomsforløp, kommer nesten litt i skyggen av alt som påvirker livssituasjon og økonomi. Selv friske fisker trenger ikke å gruble lenge før det går ut over nattesøvnen.

Midt oppi all elendigheten, har jeg heldigvs også mye å være glad og takknemlig for. Det skyldes i stor grad tilfeldigheter - eller, god gamnmeldags flaks. For med bare litt uflaks kunne dette innlegget fått helt motsatt fortegn!

Altså, jeg har strengt tatt hatt en grei start på dette året. Nesten ingenting ble nøyaktig som jeg hadde håpet på, men bortsett fra det rent økonomiske kan jeg ikke bebreide noe virus for det jeg ikke fikk utrettet.

1. Skriveturen lot seg gjennomføre!
Mine tre uker som skrivende på Gran Canaria med avreise 21. januar ble bestilt allerede i oktober. Halve oppholdet ble betalt ved bestilling og resten etter hjemkomst. Det er en fordel for likviditeten min å få noen måneder mellom disse to store regningene, som samlet sett utgjør mer enn 10% av den beskjedne årslønnen min. I oktober visste jeg jo ikke at våren skulle bli så dramatisk for utenlandsreiser, og allerede mens jeg var der nede ble faktisk turister holdt i karantene på et hotell på en naboøy. Jeg returnerte til Norge 11. februar - bare en uke før sandstormene lammet all flytrafikk, og et par uker før det ble satt inn koronatiltak og all flytrafikk ble innstilt "for godt" med masse kaos for alle som måtte avbryte oppholdet. Jeg hadde flaks som rakk å gjennomføre reisen min, uten påvirkning av verken sandstorm eller virustiltak.

2. Novellene mine ble kjøpt
Rett før avreise sendte jeg to noveller til Hjemmet. Jeg visste at jeg trengte inntekten, og jeg ønsket dessuten å få tekstene ut av systemet før jeg reiste på skrivereisen. Hvis jeg ikke fikk solgt begge to, ville jeg bli nødt til å bruke noen dager av skrivereisen til å skrive en ny novelle, på bekostning av det manuset jeg jo egentlig skulle fokusere på. Men så kom den hyggelige tilbakemeldingen kort etter at jeg hadde innstallert meg i bungalowen - forlaget ville ha begge tekstene! Sjelden har jeg blitt så glad for et salg!

3. Økonomien ordnet seg mirakuløst ved hjemkomst
Salget av novellene var imidlertid ikke nok. Da jeg dro på skrivereisen, visste jeg at det skulle holde hardt å betale siste halvdel av oppholdet bare 4 dager etter hjemkomsten i februar. Jeg ville nok ikke bestilt skrivereisen dersom jeg visste hvor få filmoppdrag det skulle bli i november, desember og januar. Med bare 4 dager å fikse likvididet, var lån fra familie den eneste mulige løsningen. Skulle jeg være så heldig å få en filmjobb rett etter hjemkomst, ville jeg jo uansett ikke fått betalt honoraret før omtrent en måned senere.

Men så ordnet det seg (som det faktisk pleier) med en liten og litt tilfeldig innbetaling TO dager før forfall av den nevnte regningen!

4. Jeg er frisk!
Verken jeg selv eller noen jeg kjenner er virussyke. Kanskje ikke så rart at jeg har styrt unna smitte når de siste 6 ukene stort sett har blitt tilbragt i karantene, med bare en ukentlig handletur i matbutikken. Noen rusleturer har det også blitt, men bare én gang i selskap med andre. Jeg er ikke i noen risikogruppe, men uansett er det selvfølgelig mer stas å være frisk enn syk.

Riktignok knirker det litt ekstra i nakkeregionen etter uvanlig mye stillesitting, men det er en veldig liten pris å betale - og kan sikkert fikses med bare litt strekk & armsvinging til og fra kaffetrakteren (eller kanskje ikke fra - da er jo koppen full).

5. Grei økonomi til tross for inntektsbortfall
Inntektene mine er sterkt reduserte, i hovedsak grunnet virustiltakene. Det hjelper selvfølgelig at jeg er vant med svært lite forbruk, men noen faste regninger har jeg jo. Jeg har ikke tatt ut lønn fra eget selskap siden i januar (vi snakker lønn på størrelse med husleien). Omsetningen i nettbutikkene har tatt et svalestup, tjener nå omtrent en tier per dag som jo ikke blir nok til lønnsutbetalingene jeg har hatt de siste par årene. Jeg har hatt kun 3 filmoppdrag i år, bransjen er satt på pause og starter neppe opp igjen for fullt før over sommeren. Jeg søkte om dagpenger fra NAV, og jeg får riktignok et lite bidrag derfra, men det er ikke engang nok til å dekke husleie+strøm, og reglene er dessverre sånn for lavtlønnete at hvis jeg mottar bare 500 i lønn mister jeg hele tilskuddet fra NAV. Problemet mitt er at jeg er nødt til å tjene mye mer enn 500 for å dekke faste utgifter. Ergo, må jeg nok stort sett droppe å motta de dagpengene - en litt merkelig ordning som ikke er tilpasset de av oss som har lav timelønn, samtidig som krisemilliardene sitter rimelig løst for eliten...

Det som skulle redde meg rett før påske var et større aksjeutbytte. Det er et lite plaster på såret etter å ha tapt vesentlig mer som følge av krakket. Etterhvert som det nærmet seg utbetaling, ble det imidlertid en trend at mange selskaper nullet ut tidligere vedtatte utbytter for heller å sikre selskapets drift i disse tøffe tider. Jeg krysset fingre og tær for at det ikke skulle gjelde i mitt tilfelle, dette var faktisk mitt eneste halmstrå, men samtidig måtte jeg jo forberede meg på at det varslede utbyttet kunne bli nullet ut.

Igjen hadde jeg superflaks - utbyttet ble faktisk utbetalt, og akkurat nå har jeg det derfor litt romsligere enn jeg pleier - til tross for inntektsbortfall på de fleste fronter.


Jeg kunne sikkert lekset opp enda flere lyspunkter, bl.a. at jeg endelig kom i gang med å skrive Kryp-romanen, eller at trafikken på diverse nettsteder og blogger har tatt seg litt opp nå som så mange bruker mer tid på nettet. Men poenget er vel at selv i en litt skrudd situasjon som min, greier jeg ikke å finne like mange negative punkter. Altså er det mer å glede seg over enn å bekymre seg for.

Håper ditt regnestykke også får positivt fortegn!

2 kommentarer:

  1. Hei! Så bra at sydenturen lot seg gjennomføre og at alt det andre også ble bra! Veldig gøy å høre om novellesalgene dine! Fint at helsen også holder i disse Korona-dager! Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg er jo faktisk ganske heldig, sånn alt i alt :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]