14. april 2017

Tid tar tid

Ja, du leste riktig; det skal stå tid, og ikke ting. For selv om ting tar tid (ttt), gjør også tid det. I dag har faktisk hele dagen gått med til å sortere tid.

Jeg er tilbake fra feriehuset. Fikk ikke skrevet så mye på «vitenskapsromanen» som jeg hadde håpet på, for jeg var kraftig forkjølet i nesten en hel uke. Men en del fikk jeg da gjort. Det handlet mest om å skrive ut tekstbolker hvor jeg manglet tekst eller dialoger, og å gi litt blaffen i oversikter og struktur og denslags. Sånne oppgaver er det mye lettere å jobbe med her på hjemmekontoret.

Så på selveste Langfredag har jeg altså ryddet i tiden. I feriehuset fant jeg nemlig fort ut at jeg ikke hadde noen god oversikt å sjekke mot mens jeg skrev. I teksten har jeg slengt litt vilkårlig rundt meg med ukedager og kalendermåneder, antall år siden ditt og datt. Jeg har sett det som detaljer som kan justeres senere. Men siden hovedhistorien foregår innenfor et begrenset tidsrom, blir det jo nødvendig å porsjonere hendelsene med en viss baktanke. Altså savnet jeg en god oversikt. På liten skjerm blir sånne behov enda tydeligere, for det blir krøkkete og upraktisk å ha flere programmer oppe på skjermen samtidig.

Jeg har laget noen oversikter for hendelsesforløpet tidligere, men de har tydeligvis ikke vært gode nok, ettersom jeg knapt har åpnet dem etter at jeg begynte å skrive for fullt. Så nå har jeg jobbet meg gjennom hele manuset og notert hver enkelt hendelse i forhold til en reell kalender. I manus har jeg dessuten lagt inn hvilken dato hvert enkelt avsnitt utspiller seg, sånn at jeg lett kan se tidsperspektivet mens jeg skriver. Noen steder måtte jeg endre litt tekst for å få det til å gå opp tidsmessig. Datoene er imidlertid ikke viktige for selve historien, så jeg fjerner dem før teksten sendes til forlagene.

At dette skulle ta en hel dag overrasket meg litt, men det kjennes i alle fall som om jeg har gjort noe viktig i dag. Det førte også til at tidsrammen for hovedhandlingen måtte utvides i både starten og slutten for å få plass til alt som skal skje på en troverdig måte. Det ble også litt lettere å se naturlige overganger mellom avsnittene. Dessuten fikk jeg et klarere inntrykk av den avsluttende delen, for der skal ganske mange tråder nøstes opp i løpet av noen få dager. Tidsforløpet kan selvsagt finjusteres senere, kanskje hendelser til og med bytter plass. Men alt som kan skje senere trenger jeg ikke å bry meg om ennå. For akkurat nå handler det mest om å få klar førsteversjonen. Og hvordan det går sånn i innspurten skal jeg nok huske å nevne i neste uke!

God påske!

2 kommentarer:

  1. Hei! Fint å høre at det er flere som redigerer og rydder i manus for tiden... Det er helt klart enkelt å si at man skal fikse detaljer som datoer, ukedager eller konkrete ting senere, men like greit å få den jobben unna, ja. Så blir det litt mer "på ordentlig" med en gang.

    Hvis du skriver om hendelser flere år tilbake som du trenger nøyaktige sammensetninger av datoer og ukedager på, så fins det oversikter over slikt fra tidligere år på nettet. Det er et tips, men dette vet du kanskje. Det er jo ikke alltid man har spart på de gamle almanakkene fra gamledager, selv om noen gjør det også. Og noen ganger skriver man om enda lenger tilbake, og det kan jo være enda vanskeligere å finne. Stå på videre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for tips! Ja, nettet er en stor skattekiste for den som trenger å sjekke fakta. Nå er disse hendelsene ikke så datospesifikke, det går mer på å telle år og få henvisningene i riktig rekkefølge. Men aler viktigst var det å sette datoer på handlingen som utspiller seg i løpet av et par måneder i 2017. Det er me lettere å jobbe med manus nå som jeg har tidsreferanser :) Manus er hovedaktiviteten min de neste 3 dagene, regner med å få gjort ganske mye faktisk :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]