26. mai 2016

Vårlige skrivedager på landet

Akkurat nå befinner jeg meg i feriehuset hvor det vanligvis er veldig fint å skrive. Uten internett og langt borte fra alle de tingene som lett overtar oppmerksomheten, er det lettere å få til kunsten å forsvinne inn i produktive skriveøkter.

Men vent, det er jo vår og alt som finnes utenfor huset roper på meg. Og det skjer ganske mye på landet i mai! Denne turen er nok årets travleste. I tillegg til å klargjøre planter, både fra frø, vinterlagring og i bedene, skal det også lukes. Hvis det er gråvær så greier jeg fint å holde meg inne, men akkurat nå er det fuglesang og solskinn i en lang periode. Da er det neimen ikke lett å holde seg i skinnet, inne.

Så jeg er ikke dårligere enn at jeg lurer meg til noen økter i hagen i løpet av arbeidsdagen, men tar skrivejobben med meg ut. ;Mens jeg planter, luker og graver i jorden, surrer tanker om mord, sjalusi, forelskelse og mere til. For ofte står jeg fast når det gjelder plott eller logiske brister. Eller rett og slett inspirasjon. Utejobbingen gir litt distanse til jobben, noe som fungerer helt fint. Noen ideer har kommet seilende.

Jeg har vanvittig mye skriving på gang akkurat nå, og trenger bøtter og spann med inspirasjon for å komme i mål. Jeg må produsere fire (aller helst fem) noveller innen 15. juni. Det er faktisk ikke så lenge til. Og så skriver jeg på "vitenskapsromanen" innimellom, det begynner jo å haste med den også.

Som om dette ikke var nok, har jeg begynt på en slags artikkelserie som jeg har tenkt å tilby et ukeblad, eller kanskje en avis. Den handler om noe jeg kan mye om, og er derfor hyggelig å skrive, men det er uansett litt jobb å strukturere og formidle på en god måte. Planen er å sende fra meg de tre første artiklene rett over sommeren, men da bør jeg nok også ha på plass grovskisse for resten. Jeg har ikke solgt denne type tekst tidligere, og har jo ikke satt som mål å konkurrere med utdannede journalister akkurat, men det er spennende for meg å tøye strikken litt, og særlig når jeg har lyst til å dele det jeg skriver om. Det er ikke noe nederlag om artiklene blir takket nei til, i så fall kan jeg helt sikkert få bruk for teksten til andre prosjekter.

Ekstremt travle dager her på landet, med andre ord! Og siden jeg spadde en utvidelse av et bed i dag mens jeg grublet på neste krimnovelle, skal du ikke se bort fra at en uheldig stakkars kommer til å bli slått ihjel med en hagespade...

God helg - snart!

4 kommentarer:

  1. Heisann! Ser at du har mye å både drive med og tenke på! Syntes jeg så for meg personen du nevnte i siste avsnitt - huff! Det hørtes ganske voldsomt ut... Ser frem til å høre mer om de pågående prosjektene dine etter hvert!

    God fredag og helg snart, ja :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelig kommentar! Ja, det er en ganske travel periode, jeg tror det kanskje også skyldes vissheten om at jeg blir litt mindre effektiv når sommeren kommer for fullt - dermed greit å være litt i forkant.

      Slett
  2. Høres herlig og aktivt ut med skriving og arbeid i hagen. Viktig å ta vare på den etter beste evne. Interessant med artikkelserien din og. God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fivrelden! Litt sen med å svare. Ja, jeg koser meg med denne kombinasjonen, jeg kan sortere ganske mye skrivejobb mens jeg er i hagen :) Artikkelserien er jeg også spent på, fint å utfordre meg selv med noe jeg ikke har prøvd meg på tidligere.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]