17. juni 2015

Ord som flyter

Jeg hadde ikke drømt om at jeg skulle skrive så mye her i feriehuset. Jo, det var planen, men jeg regnet med å sitte lutrygget over den nye bærbare, og hale og dra i hver eneste setning. Eller at jeg skulle finne på det ene uteprosjektet etter det andre, og tilbringe mye mer tid i hagen enn ved tastaturet. Med dårlig samvittighet på kjøpet.

For planen var jo å ha med hjemmekontoret for å ha nesten vanlige arbeidsdager. Jeg har ikke ferie ennå, selv om det var vanskelig å forklare akkurat det til naboen.

Kanskje jeg skal takke en usedvanlig kald juni måned for alle innedagene. Hva er da triveligere enn å sitte inne og dikte opp historier? Vedfyrt ovn knitrer behagelig i bakgrunnen, kaffekruset har følge av hjemmebakte muffins, og når jeg løfter blikket kan jeg se rett ut i den grønne forsommerhagen hvor rødstrupen venter tålmodig på at jeg skal komme ut igjen. Men nei, kjære herr Rødstrupe, du må nok vente litt til. For nå er herr Kreatur inni en skriveboble igjen!

Jeg nevnte at jeg har fått solgt ganske mange noveller nå i juni. Tre av disse novellene er påbegynt her de siste ukene. Her en kveld sank det endelig inn at jeg ligger foran skjema. Da skjedde noe rart; jeg fikk ideen til en ny fortelling med en så merksnodig vri, at den nok ikke kan trykkes i et ukeblad. I løpet av en time hadde jeg skrevet halve fortellingen, og neste dag brukte jeg en time på å fullføre den. Selvsagt skal den bearbeides, men fordi jeg var inspirert og avslappet fløt strømmen av ord, beskrivelser og dialoger utrolig fint fra første forsøk. Det kjentes som jeg var inni fortellingen. Den skal sannsynligvis ikke selges så jeg trenger ikke å tenke på hvordan ukebladene vil ha den - istedet kan jeg fokusere på å fullføre i tråd med ideen. Så utrolig gøy!

Det er litt vrient å beskrive hvordan denne historien kom flytende så greit, enda ideen ble tygget på bare samme kveld som jeg startet å skrive. Det å oppleve at teksten bare kommer til deg mens du skriver, det er helt fantastisk. Til og med strukturen og viktige momenter i handlingen formes mens du skriver. Ord som flyter så bra at jeg gjerne vil ha mange flere. Gjerne hele setninger også, for ikke å snakke om historiene!

Når fortellingen "Speilet på veggen" er ferdig, vil jeg nok prøve å få den antatt ett eller annet sted, men jeg vet ikke helt hvor jeg kan henvende meg utenom ukebladene. Kanskje det er meningen at enkelte tekster skal ligge i skuffen i noen år, for så plutselig en dag å passe perfekt til en anledning som byr seg.

Ønsker deg en fin juniuke, med eller uten god flyt!

4 kommentarer:

  1. Hei hei! Så utrolig gøy å være i en sånn skrive-"flow"! Jeg har også vært i noen slike tidligere, og jeg tenker at da er man ekstra konsentrert uten egentlig å jobbe så mye for det på forhånd, og det føles ganske bra! Ofte er det de beste ideene og novellene som kommer da, er min erfaring:-) Det viktigste er å få det ned på papiret når inspirasjonen er der, så kan man heller redigere og fikse senere.

    Ser du har lagt inn kommentar på min blogg også, skal svare på den også etter hvert :-) Fortsett med det gode arbeidet, som du tydeligvis driver med:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette, takk for hyggelig kommentar! Ja, disse øktene er verdt å jobbe for. Jeg tror mye handler om at ved å skrive mer, flyter det bedre. Akkurat disse ukene har jeg vært mer produktiv enn tidligere, og det er tydelig for meg ihvertfall, at produktivitet avler produktivitet. Det burde jeg kanskje ha forstått for lenge siden, da :)

      Slett
  2. Gratulerer! Det er disse øyeblikkene av skrivelykke man blir helt hekta på. Smi mens jernet er varmt, kanskje klekkes det flere finurlige ideer og formuleringer med det samme du er i siget.
    Jeg kan jo tenke meg at når man har fått såpass mange ja-takk fra ukebladene, så strutter man av selvtillit, og tenk at du ligger foran skjemaet - ja, da tror jeg det meste ligger til rette for gode skriveøkter. Og som om ikke det var nok: Feriehuset ditt høres ut til å by på svært inspirerende omgivelser. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja, hekta er ordet. Jeg har egentlig mer lyst til å skrrive nå, og det er nesten litt dumt at jeg må gjøre andre tiing innimellom også. Feriehuset krever også litt oppmerksomhet både inne og ute, så det spørs vel om jeg ikke snart må ta fatt i de praktiske skippertakene før jeg snart returnerer til byen. Men jeg gleder meg til flere skriveøkter fframover, og det blir mer avslappende når de fiktionansvarlige i ukebladene sikkert uansett har ferie og det ikke haster med å sende inn noe. Da kan jeg jobbe mer med mine egn e ideer.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]