18. oktober 2017

Veien videre

Hvordan blir veien videre? Nå er det ganske nøyaktig tre år siden jeg valgte å gi slipp på god, fast jobb, for istedet å utfordre meg selv både kreativt og nødvendigvis også økonomisk. Jeg har holdt meg flytende og har ikke angret noe. Jeg har forsøkt mange aktiviteter som jeg tidligere ikke tok meg tid til. Jeg har kastet meg ut i mye nytt, og det har både gått overraskende bra og noen ganger ikke fullt så bra.

Som nevnt tidligere er det blitt vel mange ulike aktiviteter, og spesielt det siste året har jeg kjent på at retningene er for mange og spriker i vilden sky. Det er et slags luksusproblem, fordi jeg faktisk har flere områder hvor jeg har oppnådd akkurat nok til å ønske mer. Det er bare det at døgnets 24 timer ikke alltid strekker til, og så blir det vanskeligere å nå målsettingene når jeg sprer innsatsen. Dessuten må jeg jo også fokusere litt på aktiviteter som gir meg et minimum av inntekter - hver måned.

Nå trenger jeg å evaluere strukturen, kanskje prioritere oppgavene, og helt sikkert å gi meg selv noen tydeligere mål. Nok engang. For samtidig som jeg har tatt litt av i ulike retninger, har jeg stort sett kjørt på som om jeg kan gjøre akkurat som jeg vil. Derfor er jeg faktisk litt i villrede når det gjelder veien videre. Det er ikke lenger så lett å se hvor jeg skal gasse på, og hvor jeg kanskje bør begrense meg litt.

Dette blogginnlegget er ikke ment å gi noe svar, for jeg må nok ta noen flere runder med meg selv. Situasjonen er den at jeg har fått flere muligheter enn jeg for tre år siden kunne drømme om. Her er fire områder som jeg har lyst til å fokusere på i fortsettelsen, foreløpig har alle prioritet, men jeg innser jo at jeg bør tone ned i alle fall ett av dem...

* Jeg liker å skrive noveller for ukebladene, og selv om jeg har brukt mindre tid på dette i år, innser jeg at jeg bør utnytte at jeg stort sett får solgt det jeg skriver, dette er tross alt en kjærkommen inntekt. Jeg bruker begrenset med tid per novelle, jeg får raskt svar på om den blir kjøpt, og når jeg treffer er ukebladene stort sett kjappe med utbetalingen. Altså, dette kan jeg ha rimelig god kontroll på og det er sannsynligvis den inntekten min som er mest forutsigbar - ihvertfall i de periodene hvor jeg makter å skrive bra.

* Jeg har flere ideer til romaner, men jeg har hittil ikke vært flink nok til å fokusere. Jeg har ennå ikke fått svar på om dette er noe jeg kan mestre. Jeg forstår at det er uhyre vanskelig å nå fram, men jeg har liksom enn teori om at hvis jeg bare fokuserer godt og lærer meg selvdisiplin, er ingenting helt umulig. Betenkeligheten her er imidlertid at hvert prosjekt tar vanvittig mye tid, og dessuten at jeg ikke kan forvente å tjene en eneste krone på det jeg produserer. Dette gjør det kanskje ekstra viktig for meg å få en avklaring på om jeg skal fortsette å skrive de store manusene. Jeg kjenner litt på at jeg må satse alt eller la det være.

* Film og TV har jeg blogget mye om før, det gir meg fortsatt mye å få oppdrag og særlig når jeg løftes et lite nivå ved å få småroller eller replikker etc. Selv om jeg søker færre jobber dukker det stadig opp interessante oppdrag. Dette har gått langt bedre enn jeg kunne drømme om, femti dager årlig som statist/skuespiller gir faktisk en ikke helt ubetydelig erfaring. Ennå er dette først og fremst gøy, men det gir meg samtidig en betydelig inntekt hvis - jeg dropper de dårligst betalte jobbene. Jeg føler at det er mer å hente, og at jeg ikke ennå har blitt ordentlig kjent med potensialet mitt. Derfor ønsker jeg å fortsette litt til, og hvis jeg stagnerer eller går lei kan jeg heller vurdere å trappe ned.

* Teater hadde jeg ikke drømt om i det hele tatt da jeg hoppet for tre år siden. Men nå som jeg har et engasjement over 7 måneder har jeg plutselig blitt kjent med et helt nytt miljø. Med Les Misérables på CVen regner jeg med at det er mulig å få flere teaterjobber senere. Jeg sikter ikke spesielt høyt, men det frister altså med flere utfordringer også på denne arenaen. Hvis det er mulig å få et nytt engasjement i et annet stykke senere, bør jeg vel prøve det? Jeg tror imidlertid ikke at det finnes mange statistjobber i teatrene, så dette må uansett bli noe jeg bedriver i rykk og napp. Hvis jeg bare bygger nettverk kan vel mulighetene komme seilende på samme måte som de hittil har kommet seilende? Hehe - er jeg bare blitt veldig naiv?

Jeg tror at disse fire retningene appellerer mest til meg akkurat nå. Noveller og romaner gjelder jo begge skriving, mens film og teater begge relaterer til skuespill. Alle fire handler om formidling. Kanskje kan jeg få til et slags vekselbruk her, hvor jeg tillater meg å fokusere på bare ett eller to områder om gangen, og alltid har ett eller flere områder på pause? Jeg må jo ikke gjøre alt samtidig.

I tillegg har jeg flere prosjekter som jeg ikke kan slippe helt, men som kan få mindre tid framover. Nettbutikkene tåler å bli jobbet med i rykk og napp, jeg kan vel uansett ikke regne med at denne inntektskilden vil vare evig, for print-on-demand markedet endrer seg konstant, trender og stiler endres jo, og i verste fall forsvinner også de produktene som jeg tjener best på fra butikkenes sortiment. Nettannonsene har jeg mer eller mindre skrinlagt allerede, inntekten blir for liten. Jeg vil fortsette med mine blogger og nettsteder, men uten at det får prioritet. Aksjehandel har jeg drevet litt med i mange år, men det krever jo ikke at jeg setter av tid hver eneste uke. Her kan jeg sannsynligvis også begrense tidsbruken litt.

Ennå har jeg ikke nevnt de prosjektene som jeg hittil har vært smart nok til å sette på vent, men som jeg ivrer etter å teste ut. Jeg vil gjerne prøve både stemmedubbing, dataspill og fotokunst. Jeg tror det må vente til jeg har ryddet unna ett eller to av de prioriterte aktivitetene.

Akk, hvor deilig det er å gjøre nesten helt som man vil. Men akk, er det grusomt når tiden ikke strekker til...

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Ja, her ser jeg du har vært grundig i den berømmelige tenkeboksen. Fint å få sortert ut tanker rundt de ulike prosjektene, og se likheter og forskjeller på dem.

    Det virket på meg som du tenker å legge romanen på hyllen. Når du er så dreven som du er på noveller og får så god respons på dem, synes jeg kanskje det høres fornuftig ut å prioritere dem fremfor romanen en stund, men det behøver jo ikke være for evig! Ta deg en skikkelig pause fra romanen, og så kommer du tilbake til det prosjektet når inspirasjonen melder seg. Jeg har også flere skriveprosjekter som har ligget litt på vent en stund, men det behøver jo ikke være for evig! Og de andre prosjektene du nevnte ang. film og teater, høres det jo ut som du vil fortsette med. Stå på!

    PS: Men det hadde jo vært artig å se romanen din i bokhandelen, da... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Jo, det er nok lettere å oppnå resultater på novellefronten, men jeg liker godt å skrive litt større tekster også, for det gir plass for helt andre virkemidler og dybde. Vedr romanmanus så er jeg bare nødt til å ta meg sammen og finne ut om det har noe for seg, det er egentlig viktigere enn å komme i bokform. Eneste måten å finne ut av det er jo å fullføre et prosjekt og sende inn manus, så det skal jeg uansett gjøre. Men - hvis det blir kun "takk men nei takk" respons, får jeg heller vurdere om jeg skal gi nye romanprosjekter litt mindre tid framover.

      Allerede til våren tror jeg nok at mye blir litt enklere, for da er Les Misérables ferdigspilt, og jeg tviler vel på at det blir noe nytt oppdrag for meg på en teaterscene. Da kan jeg kompensere med å jobbe mer med de andre prosjektene, kan bli spennende det også:)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]