16. juni 2016

Typisk uke på hjemmekontoret

De fleste med hjemmekontor har sannsynligvis sin egen måte å strukturere arbeidsuken på. I dag vil jeg si litt om hvordan jeg organiserer min. Det er lett å tro at jeg har mer fritid enn før når jeg styrer alt selv, men helt fra permisjonens første dag for nitten måneder siden, har jeg sittet klar ved tastaturet omtrent klokken ni. Jeg vet at det ikke er grytidlig, men jeg liker å ha en rolig start på dagen. Klokken ni åpner nemlig Oslo Børs, og hvis jeg har handler på gang er det viktig å være på plass fra åpningen av. Jeg handler jo ikke aksjer hver dag akkurat - ikke hver uke heller, så de fleste dagene holder det å sjekke status og finansnyheter før jeg går i gang med litt mer kreative oppgaver.

Og til de som tenker at det nok går mye i surfing og dataspill utover dagen, så kan jeg fortelle at jeg hver eneste dag har en seriøst lang to-do liste. Jeg elsker lister og plandokumenter, så de blir det mange av. Så starter jeg dagen med å planlegge de neste 7-8 timene, og på mandagen blir det også et blikk på hele uken. Jeg har med noen små oppgaver på listen også, for det gir en så god følelse å hake av når en oppgave er utført :)

Jeg har lagt gjentagende oppgaver til faste ukedager - da kan jeg stort sett glemme dem resten av uken. For eksempel gjør jeg mest mulig administrativt på mandager. Det omfatter regnskap for selskapet mitt, ukentlig sjekk av likviditet (når inntektene er små er det utrolig viktig å oppdage humpene i veien i god tid!), lønn/refusjoner, myndighetskontakt og regninger etc. Når det administrative er unnagjort, er resten av uken åpen for alt det kreative.

De tre nettbutikkene har hver sin ukedag: KreaturRock får oppmerksomhet på mandagen, KreaturFlora på onsdagen og KreaturShop fredagen. Da jobber jeg meg gjennom faste oppgaver som bl.a. å lage nye designer, dele på sosiale medier, blogge om noe nytt, forbedre beskrivelse og stikkord for eksisterende produkter, kategorisering og mye mer. Hver måned har jeg et mål om å publisere 100 nye produkter til hver butikk! Det er litt mer enn jeg greier, men jeg vil jo gjerne ha noe å strekke meg etter og dessuten er det helt nødvendig å produsere mye, for bare ytterst få designer medfører salg.

Jeg drifter tilsammen 10 nettsteder inkludert ulike temablogger. Bare de mest aktive har fast ukedag, men her er jeg litt mer fleksibel. Tidligere var f.eks. torsdag fast dag for denne bloggen, men de siste månedene er den blitt oppdatert oftere og da blir det heller flere og kortere økter. For de andre blir det mer prosjektjobbing, og da kan et prosjekt gå over en hel måned, og blir derfor mindre låst til ukedag.

Nesten alle oppgavene på to-do listen er skalerbare, jeg trenger ikke å bruke like mye tid hver uke - eller en konkret oppgave kan flyttes til en annen dag eller rett og slett droppes den uken. Det er lett å spare inn litt tid hvis jeg skriver et kortere blogginnlegg eller produserer 5 nye designer til nettbutikk istedet for 25, eller droppe det helt. Men hvis jeg tar lett på noe én uke, må det vanligvis tas igjen uken etter. Målet med å være innom alle rutiner jevnlig er jo nettopp å unngå skippertak.

I løpet av en typisk arbeidsuke sørger jeg også for å ta meg en lang rusletur midt på dagen, og så spiser jeg heller lunsj mens jeg jobber. Nå om sommeren blir det en tur i parken for å lese og slappe av - et permisjonsprivilegium som jeg noen ganger må minne meg selv om å benytte meg av.

Men hva med skrivingen - skulle ikke den være hovedoppgaven? Jeg skal jo produsere både to større manus pluss ukebladnoveller på løpende bånd? Dessuten har jeg begynt på en hel artikkelserie. Tirsdag og torsdag er det vanligvis godt med tid for skriveprosjektene mine, men alle som skriver vet jo at det ikke er så lett å låse denne aktiviteten til faste tider. Jeg skriver dessuten best på kveldene, og dessverre blir det ikke like mye hver uke heller. Det henger tett sammen med inspirasjon, å finne den gode inngangen til en ny og produktiv skriveøkt som kan gå over flere dager. Jeg rydder plass til flere kortere skriveøkter hver uke for å holde tastaturet varmt og å gi inspirasjonen en mulighet til å slå ut i blomst (skriving avler som kjent skriving), men det resulterer ikke nødvendigvis i tekst som kan brukes.

Akkurat nå har julenovellene hatt prioritet foran alt annet. I juni og juli skal jeg skrive på «vitenskapsromanen», førsteutkastet skal tross alt sendes til et forlag rett over sommeren - hjelp!

Hvordan er en vanlig arbeidsuke på hjemmekontoret ditt?

4 kommentarer:

  1. Hei! Jeg ser du er ganske strukturert ja, og tenker at jeg burde strukturere meg enda bedre selv også, selv om noe er på plass. For eksempel er jeg også sånn at jeg liker å ta helt konkrete administrasjons-ting om mandagen, og få en del av det som haster unna, før jeg begynner på skriving og andre ting.

    Jeg er også en listeskriver, er helt avhengig av det, og liker å kunne stryke ting av listen, akkurat som du beskriver. Kjenner meg veldig igjen! Men utover det synes jeg nok at jeg har et par ting jeg kan arbeide mer målbevisst med, ja. Jeg likte godt å høre om måten du jobber på. Det er alltid spennende hva andre skribenter og forfattere sier om det :-)Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så morsomt at du lager lister :) Ja, det er noe med det der å få oppgavene litt mer konkrete, og det blir de jo i en liste enten den er på papir eller på skjwermen. Min to-do er forresten på skjermen, bokstaven "v" fungerer fint som en hake, og når dagens oppgaver er haket ut gir det en finfin følelse :) Det hender ofte at noe ugjort henger med til neste dag, men hvis ikke uken er klar når jeg pakker sammwen etter fredagen, tar jeg gjerne helgen til hjelp. Det er stort sett lystbetonte oppgaver, så litt helgejobbing kan jeg leve med, men planlegger aldri oppgaver for helgen sånn i utgangspunktet :) God helg!

      Slett
  2. Jeg ser på meg selv som ganske strukturert, men det skal mye til å slå deg! Jeg jobber best om morgenen og må ha unna "trivielle" ting før jeg kan begynne. Det jeg forsøker å ha på plass er en slags inspirasjonsdag i uken. Ikke bare å finne inspirasjon til nye ting men inne i den dagen ligger også å lære meg noe nytt i Photoshop. Da får jeg av og til noen aha-opplevelser også og kommer på ting som har gått i glemmeboken.

    Den har lett for å forsvinne i praktiske gjøremål denne dagen siden oppgavene er såpass flytende. Men jeg forsøker stadig å hanke den inn igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! For meg er litt av jobben gjort gjennom planleggingen - motiverer meg selv og noen ganger tenker jeg nok også ut ideer mens jeg planlegger uken. Så det blir vel nesten litt idémyldring også :) Men ja, jeg må være strukturert ellers forsvinner timene uten at noe særlig blir gjort, eller jeg setter i gang med det som faller meg inn, og da blir alt det kjedelige satt på vent. Ikke lurt det heller.
      Inspirasjonsda høres veldig smart ut! I gamlejobben pleide jeg å holde onsdagen helt fri for planlagte oppgaver, for da kunne jeg bruke den til å komme a jour med alt annet. Men å sette av en dag for skolering og inspirasjon er jo veldig smart! Jeg hadd vel tenkt å kurse meg litt mer da jeg startet med så mye nytt, men ser at jeg også liker å lære ting på egenhånd, learning by doing. Takk for tips og god helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]