27. juli 2014

Kunsten å velge skriveprosjekt

Hvordan virker dette? Det er ennå litt tid til jeg skal slippe meg løs sammen med ordene. Og mylderet av ideer er fortsatt uoversiktelig.

Opp gjennom årene har jeg hatt ulike ideer til både bokprosjekter og samlinger med kortere historier. I tillegg flere ideer som kan iverksettes på nettsteder hvor jeg styrer med det meste selv, og som dermed ikke trenger å gå via noe forlag for å bli realisert. Og så har jeg noen gamle skriveprosjekter i skuffen som jeg egentlig aldri har jobbet ordentlig med.

Nå som jeg faktisk kan bruke litt tid på å skrive, blir den første utfordringen nettopp det å velge. Velge hvilke ideer jeg vil følge, og hvilke ideer jeg vil velge bort. Og det siste tror jeg faktisk er det vanskeligste - å bestemme meg for å ikke bruke mer tid på enkelte av ideene. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de må vrakes for bestandig. De skal bare ikke ha hovedfokus nå.

Dette med å velge blir vrient. Jeg tror det kan være smart å jobbe videre med 2-3 ideer, sånn at jeg kan veksle når det stopper opp. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte prosessen med å velge, så det riktige må vel bli å ta seg god tid?

2 kommentarer:

  1. Hm, ja si det... Men jeg syntes at innledningen på denne bloggposten var fin; "Slippe seg løs sammen med ordene". Det kan du helt sikkert putte inn som formulering et sted.

    Hvis du har mange småtekster, kunne du laget en samling, altså novellesamling eller diktsamling, dersom det er det du skriver?

    Dette blir det spennende å følge med på!

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg regner med at et av de første prosjektene blir en samling korte historier som flettes sammen. Det er nok lettest å komme i gang med siden jeg allerede har notert litt, og dessuten kan jeg jobbe med historiene enkeltvis, og derned ha følelsen av litt variasjon. Men vi får se, jeg har også lyst til å jobbe med mange andre ideer, også der finnes det notater mm, så noe må jo velges bort...

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]