26. mars 2023

Nye ideer når du minst trenger det

Altså - at nye ideer plutselig kan komme seilende er gull for en forfatter. Vi blir alle mer kreative når vi skriver, og da åpnes gjerne også strømmen av ideer og andre innspill. Kreativitet trigger kreativitet, skriving trigger mer skriving. I hvert fall når vi får det til.

Men noen ganger er enkelte former for kreative innspill litt mindre gledelige sånn i øyeblikket. Man forsøker jo å holde seg til den opprinnelige planen for manus, eller å stenge alle andre prosjekter ute sånn at konsentrasjonen rettes mot den teksten du faktisk jobber med. Men så skjer det ting vi ikke kan kontrollere...

Og det er der jeg befinner meg akkurat nå. Jeg er så fornøyd med at jeg endelig kom igang med å skrive Kryp-romanen, en tekst jeg har gått svanger med i minst fire år. Jeg har flere ideer til andre skriveprosjekter som venter på å få slippe ut, men nå er det altså Kryp-romanen sin tur. Der er det fortsatt momenter som må veies for og mot, og avgjørelser som skal tas, men fordi prosjektet er så godt forankret over så lang tid, er det stort sett bare å skrive. det jeg ønsker meg aller minst akkurat nå er at hodet mitt skal servere meg innspill til helt andre skriveprosjekter.

Og da spesielt helt nye prosjekter!

For noen dager siden hadde jeg nemlig en litt merkelig opplevelse. Plutselig var hodet mitt fylt med rammene for en helt ny roman, hvor jeg fullstendig uforberedt ser klart for meg både setting og konsept. Med jevne mellomrom har de siste dagene kommet med flere sånne drypp, og det aller meste passer overraskende perfekt inn i skissen. Dette skjer som oftest når jeg spaserer, det er jo gjerne sånn at rytmisk bevegelse trigger kreativitet - i hvert fall hos meg. Da detter det plutselig inn korte dialoger, uttrykk, bruddstykker fra enkelte scener, til og med enkeltord som må brukes. Det er litt som om det finnes en helt ferdig romantekst inni hodet mitt, og som om jeg tilfeldigvis har fått kontakt med noen ørsmå fliker av den. Hver dag kommer det litt mer, og jeg er nesten litt fortvilet fordi jeg jo ikke har lyst til å forholde meg til noe annet enn Kryp-romanen. Kanskje skal jeg bare juble og omfavne alt som kommer av ideer, men i dette tilfellet kjentes det som noe mye større og viktigere enn sånne smådrypp som jo kan komme dann og vann. 

Det pussige er at konseptet for den nye fortellingen kom helt ut av det blå. Jeg har aldri hatt noen tanker om å skrive noe rundt det temaet eller i den stilen. Jeg aner ikke hva hovedhisorien går ut på eller hvilken sjanger det går i. Alt jeg vet at det strømmer på med ideer som ser ut til å passe godt sammen, og med noen flere biter og litt tid til å legge dette nye puslespillet, er jeg helt sikker på at det blir lett å finne en helhet.

Nei - jeg skal definitivt ikke begynne å skrive på dette nye nå. Jeg holder meg til Kryp-romanen, og tenker dessuten at siden andre tekstideer har fått modne over flere år, skal jeg ikke forhaste meg med dette nye heller. Hvis det fortsetter å hagle puslespillbiter kan det kanskje bli et hovedprosjekt neste år. Det er bare én liten  hake ved det - ideen virker for en gangs skyld samtidsaktuell, og mister kanskje litt av hensikten om noen år. Akkurat det er jeg ikke helt sikker på ennå, men jeg går her med en følelse av at det haster litt.

Jeg er selvfølgelig glad for å bli inspirert. Denne gangen har jeg tatt det litt mer seriøst enn tidligere, for i dag har jeg faktisk notert litt. Det var nok smart, for allerede etter noen  dager er noen av ideene glemt. Hvis de var viktige er det vel lov å håpe på at de åpenbarer seg igjen. Jeg har bare notert de bruddstykkene som kom seilende altså, ikke skrevet noe tekst. Pluss noen momenter hvor det kan være smart å gjøre litt research for å samle flere ideer på et senere tidspunkt.

Et myyye senere tidspunkt, skal vite.

4 kommentarer:

  1. Hei, ja det er helt sikkert lurt å notere dette! Og skriv gjerne ned alt du vet om det nye prosjektet med en gang, så har du noe å falle tilbake på. Men jeg skjønner godt at det kunne virke forstyrrende for eksisterende prosjekt! Lykke til med begge prosjektene! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er jo litt luksus å ha noe i bakhånd når jeg en gang er i mål med inneværende prosjekt. Det er også litt spennende at det nye konseptet virker å ha litt humor eller satire, det har jeg ikke gjort før.

      Slett
  2. Hvordan går fortsettelsen på Kryp som du begynte på utenlands? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar - som jeg nettopp oppdaget at var filtrert bort som mulig spam. Jeg har jobbet en del med Kryp, men det har gått mest i justeringer av det jeg skrev i Spania, og ikke så veldg mye nytt. Hadde planer om å komme i mål med førsteutkast før sommeren, så nå må jeg ta mweg sammen. Blogger om dette neste gang :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]