3. februar 2023

Lettere tenkt enn gjort

 Det går fortsatt rimelig greit med det nye manuset. Jeg har funnet en god arbeidsrytme på skrivereisen, den omfatter en skriveøkt på formiddagen og en på kvelden. Da blir det tid til både lesepauser i solstolen og lange spaserturer på ettermiddagen, som f.eks. turer til stranden. Strand midt på dagen er uaktuelt for en som ikke er glad i å ligge i ro for å bli brun (eller rød).

Hittil har jeg skrevet ut 3 kapitler og jeg er ganske fornøyd med innholdet så langt. Jeg har riktignok fokusert litt mer på detaljer i teksten enn jeg hadde planlagt. Kanskje er noen partier dessuten for lange og kan flyttes senere i manus for å ikke bremse handlingen for mye så tidlig i fortellingen.

Tanken var å skrive meg ganske kjapt gjennom hele romanen uten å dvele for lenge ved hver enkelt formulering. Jeg ville heller  jobbe meg gjennom en litt komprimert versjon av manus for å se at historien og plottet faktisk fungerer - før jeg bruker tid på flikking av tekst og detaljer.

Men, så enkelt var det altså ikke...

Jeg blir stadig fanget av teksten, gjør endringer igjen og igjen, forbedrer språket og plutselig har jeg også skrevet om noe som jeg jo hadde plottet inn mye senere i romanen. Stikkordene jeg på forhånd hadde satt opp for hvert kapittel var ikke ment å være veldig konkrete og begrensende, men jeg ser nå at de godt kunne vært litt mindre åpne, om du skjønner.

Jeg har også kjent litt på at jeg bør ha med flere momenter som kan framheve de viktigste handlingstrådene.

Den helt klare strategien var å skrive et nytt kapittel på hver kveldssøkt, og så bruke formiddagsøkten til å justere litt samt å forberede dagens kapittel med tanke på plott og den litt større sammenhengen. Men så er jeg altså ikke strukturert nok.

I stedet har jeg noen ganger brukt opp til to dager på et enkelt kapittel. Det blir jo ingen stor framdrift av sånn pirking i det om ble skrevet dagen før. Nå må jeg ta meg sammen. Det er heldigvis nesten to uker igjen av skrivereisen, så uansett får jeg gjort en god del mer.

Jeg må bare bli bedre på å skrive fort og uanfektet uten å bry meg om å justere, det er det jo meningen å gjøre i neste runde, etter at reisen er avsluttet.

2 kommentarer:

  1. Hei! Skjønner at du arbeider flittig nå, så bra! Helt enig i at det er fristende å justere underveis, og dermed sakne farten litt. Helt vanlig, tror jeg. Stå på! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar. Ja, det er en prøvelse å jobbe raskt og produktivt. Forfattergjerningen er jo i utgangspunktet heller litt grundig og langsom. Jeg har bevisst droppet mange detaljer i denne første runden, men ser jo at detaljer gir helhet som igjen gir inspirasjon og framdrift.
      Det viktigste er uansett at jeg har skrevet veldig mye mer disse ukene enn på svært lenge.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]