10. oktober 2021

Høst er tiden for nye muligheter

Jeg synes at jeg stort sett beklager at jeg har vært mindre aktiv her på bloggen enn jeg har planer om. Så selv om det (igjen) er mange uker siden forrige innlegg, skal jeg prøve å heller fokusere på at nå er endelig høsten godt i gang.

Høst pleier å bety mer ro og mer innetid. Tror det finnes en kobling inni hodet mitt til yngre år da høst betydde nytt skoleår og jeg gjerne brukte litt tid på å rydde skrivepult og lage timeplaner og sånn - sikkert sterk i troen på at det skulle bli et bra skoleår. Og litt skoleflink var jeg nok.

Dette året har vært veldig spesielt. Alle turene til feriehuset skyldtes sykdom - og etter hvert død, i aller nærmeste familie. Jeg fant vel ut at jeg hadde tilbragt mer tid der enn i min egen leilighet i hovedstaden. Etter begravelsen var det rart å reise tilbake til Oslo, vel vitende om at jeg ikke trenger å ta flere hasteturer over fjellet. Veldig rart, men også litt fint. Sorgen slipper jo ikke taket sånn plutselig, men det hjelper å kjenne på masse takknemlighet for at jeg har hatt begge foreldre med meg så lenge - jeg tror faktisk at på det feltet var jeg heldigere en alle i "gamlegjengen". Den gleden skal få lov til å overskygge alt annet.

Jeg tenkte at det ville bli fint å bare ta et par rolige uker og vende tilbake til skrivingen helt i mitt eget tempo. Men det har ikke vært så lett å fokusere selv om hverdagen kom gradvis tilbake. Først tenkte jeg at noe av det jeg følte og tenkte det siste året kunne brukes i en tekst eller ti, men det går aller mest i ukebladnoveller som jo bør være litt lystige og lette.

Men kanskje vil jeg nå lese Vitenskapsromanen med et nytt blikk? For nå ser jeg for meg en fin jobbehøst. Konsentrasjonen er i ferd med å vende tilbake, og romanmanus skal få prioritet. Det har blitt mange nok filmjobber til at jeg ikke tren ger å stresse veldig mye med økonomi akkurat nå, og det har til og med vært mye vått innevær! Hva mer kan en forfatterspire ønske seg?

Kommnde uke skal jeg på filmjobb mandag (må opp grytidlig, ursj!), og lydopptak på onsdag (må opp grytidlig, dobbelt-ursj!). Ellers blir det tid til å få skriverutinene på sporet igjen. Jeg gleder meg virkelig til denne høsten!

Fin ny uke til deg!


2 kommentarer:

  1. Hei! Så leit å høre at du er i sorg. På en måte er det jo fint at du greier å reflektere litt rundt det, som du gjør i dette innlegget. Sånt kan kanskje hjelpe litt.

    Det er sant som du sier, at kanskje du greier å lese manuset med et nytt blikk. Når manuskriptet har fått ligge i ro en periode, og du samtidig har fått nye nye opplevelser, skal du ikke ser bort i fra det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Gro Jeanette! Verden går videre og kunsten er vel å både "move on" og å la sorgen få litt plass. På sikt ser man kanskje et nært dødsfall som en slags livserfaring heller enn noe som man må få overstått. Uansett, nå kommer skrivelysten gradvis tilbake.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]