24. mai 2021

Vårstemning og mange skrivefeil

Jeg er tilbake i feriehuset, og selv om mye tid tilbringes med syk far, skal det også bli både skriving og hagesysler. Jeg var her i 4 uker i mars/april, og det merkes at temperaturen er høyere og dagene vanvittig mye lysere. Våren er nesten blitt sommer!

Her på vestlandet går dessuten solen ned senere fordi det ikke finnes fjell i vest som stjeler lyset den siste timen. I tillegg får kvelden hjelp av en halv lengdegrad mot vest. Alt dette gjør dagen nesten en time lengre.

En stor fordel for en fattiglus som meg er jo at i motsetning til april, da det nesten var nattefrost, trenger jeg ikke å bruke like mye strøm for å gjøre feriehuset beboelig. Jeg fyrer litt for å få unna noe gammel ved, men jeg kunne faktisk bare tatt på meg en varm genser så er det helt greit å sitte her og skrive selv på kveldstid. Jeg liker kalde rom, jobber bedre i 17 grader enn i 25. Vet at mange har det motsatt.

Uansett, skriving skal det også bli de neste ukene. I tillegg til at jeg fortsatt redigerer vitenskapsromanen, må jeg jobbe med to nye noveller. De har jeg ikke kommet i gang med og vet heller ikke hva skal handle om, men når jeg bare kommer i gang, sitter vanligvis ideene løst. Det eneste problemet, og som tittelen indikerer, er at jeg skriver mye feil når jeg nettopp har byttet mellom det stasjonære tastaturet på hjemmekontoret og den mye mindre laptopen her i feriehuset. Når tastene er så mye mer komprimerte, blir det mye feil. Småfeil kan selvfølgelig redigeres senere, verre er det når skriveflyten forstyrres fordi jeg stadig må se på tastaturet - noe jeg jo vanligvis ikke gjør. Men - etter noen dager går det seg til, og så er problemet fraværende helt til jeg returnerer til det store tastaturet igjen. Da blir det igjen noen dager med mange skrivefeil.

Vel, hvis jeg ikke har større problemer enn dette, så er vel forholdene rimelig greie. Våren hever uansett alt til et høyere nivå, og utenfor venter rødstrupen på vår daglige feriehagedrøs.

Nyt innspurten på våren - snart er sommeren her!

2 kommentarer:

  1. Hei! Kjenner igjen det med litt skrivefeil når tastaturet byttes ut. Da må det være full skjerpings her også!

    Det høres ut som du har litt å drive med. Hvor langt har du forresten kommet i skrivingen, kanskje du nærmer deg slutten? Mulig jeg har spurt om dette før, men husker ikke helt hva du svarte. Uansett, lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, her går dagene i ett. Strålende vær i dag, men opptatt med å bistå naboen med praktiske ting. Men blir her en stund, så rekker forhåpentlig å gjøre litt av hvert.
      Vedr vitenskapsromanen er det nok et stykke fram til slutten. Jeg oppdager stadig svakheter, og ikke alt er like enkelt å fikse på. Kan skrive litt mer om det i neste blogginnlegg ;)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]