17. april 2020

Smittestopp - ikke for meg?

Har du lastet ned den nye appen «Smittestopp»? Hensikten med den er å spore enkeltpersoner sånn at hvis du har oppholdt deg i nærheten av en som er smittet eller i ettertid får påvist Korona-smitte, blir du informert. Jeg antar at du da skal testes, men uansett er det jo til hjelp om de som får en sånn melding tar karantenen sin litt mer seriøst de neste par ukene.

Det har vært en del kritikk mot appen, bl.a. er mange skeptiske til selve overvåkingen. Akkurat det bekymrer meg ikke så mye, dessuten lagres data kun i 30 dager. Det ser også ut til at appen trekker mye strøm fra telefonen fordi den visstnok fortsetter å GPS-spore deg døgnet rundt - selv når du  sover - hjemme, alene. Dette er forhåpentligvis noe som kan forbedres. Etter et døgn har mer enn 600.000 personer lastet ned «Smittestopp», og flere blir det nok.

Så hvorfor har jeg ikke tenkt å installere denne appen selv?

Den helt åpenbare grunnen er rent teknisk. P.g.a. svært begrenset økonomi så jeg meg nødt til å redusere mitt lille mobilabonnement til et med enda mindre datakapasitet. Jeg surfer nesten aldri på mobilen, faktisk har jeg knapt benyttet meg av den muligheten de siste 3 månedene. Derfor byttet jeg altså til et abonnement som kun omfatter telefoni, SMS og MMS, og bare bittelitt datamengde. Med andre ord har ikke abonnementet mitt mulighet for å kjøre en sporingsapp 24/7. Tilgjengelig datamengde setter en stopper for det.

Men jeg har jo tenkt litt på dette, og har også noen støttende argumenter.

Det første er at jeg jo uansett sitter alene på hjemmekontoret hver dag og går kun i butikken for å handle mat en gang hver uke. Stort mer isolert kan man vel ikke bli? I butikken tar jeg på minst mulig, vasker meg når jeg kommer hjem og alt det der. Irriterer meg over kunder som snakker sammen mens de står bøyd over fruktdisken - har fakltisk ikke forstått hvorfor ingen oppforder oss til å "holde kjeft" når vi er i butikken. Dråpesmitte har dårlige kår hvis alle holder munnen lukket til man har kommet seg ut. Men altså, hvis mine tiltak har 100% effekt - skal jeg da lydig reise til et sykehus, der hvor det sannsynligvis er større risiko for å bli smittet - for å bli testet?

Og så lurer jeg veldig på hvordan appen beregner graden av nærhet til andre personer? Se for deg følgende scenarier:

- Jeg og en smittet står på hver vår side av en butikkreol. Det er bare en meter mellom oss. Men dråpesmitten kan jo ikke forsere to stabler med varer. Allikevel vil jeg trolig motta beskjed om at jeg kan være smittet?
- Hvis jeg står alene på fortauet og så stopper en buss for å vente på grønt lys. I bussen sitter det en smittet peson og i et halvt minutt er vi farlig nær hverandre, men altså med busskarosseriet mellom oss - innkaller appen meg uansett til testing?
- Eller om jeg er i matbutikken igjen, og det befinner seg en smittet person i leiligheten rett over - vil appen forstå at det er et betonggulv mellom oss? Lengde- og breddegrad er jo den samme, men høyden er ulik. Kanskje appen greier å måle at den syke befinner seg et par meter høyere? Hvis ikke vil jo alle som har vært innom butikken bli innkalt til testing...
- Her på hjemmekontoret sitter jeg det meste av dagen og jobber en drøy halvmeter fra vindusruten. Utenfor er det fortau, vil appen pålegge meg intensivert karantene hver gang en smittet går forbi?

Myndighetene kunne nok ha gitt oss litt mer teknisk info, men tja - de fleste synes kanskje det er like greit å slippe å forholde seg til akkurat hvordan appen gjør beregningene sine. Det blir spennende å se hvordan «Smittestopp» vil fungere i praksis. For mange er det nok et flott tilbud.

Har du innstallert den?

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg ser du har mange gode argumenter, og har tenkt godt igjennom det! Jeg er enig i mye av dette. Jeg har også lurt på om appen skjønner at en person går forbi utenfor vinduet, for eksempel.

    Men det første jeg tenkte, var nok at nå skal jeg ikke forhaste dette, ettersom appen er helt ny og den sikkert skal igjennom litt utprøving. Og forbedringer kan jo komme. Tenkte å se det litt an, men følge med på responsen og omtalen om den. Fin kveld videre! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nå viser det seg at appen bare advarer om smitte hvis man har oppholdt seg sammen med en smittet i minst 15 minutter. Da blir ihvertfall ikke forbipasserende noe problem. Men da skjønner jeg heller ikke hensikten, for viruset bruker jo ikke 15 minutter på å smitte. Smittestoffene kan til og med være fra dagen før om man tar på ting etc. Men ja, det er vel mulig å fange noen, og dessuten vil vel FHI få vite en hel del om folks bevegelsesmønster etc. Kanskje det er like viktig.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]