10. februar 2020

Tid for oppvask

Jeg hadde faktisk tenkt å blogge litt oftere fra årets skrivereise, men tiden har bare flydd avgårde! Jeg innså etter hvert at jeg hadde satt meg altfor ambisiøse mål for det nye romanprosjektet med blogg-arbeidstittel "Kryp". Jeg tenkte det ville være mulig å få på plass et kortfattet førsteutkast mens jeg var her nede. Men nei, siden plottet ikke var klart har det meste av tiden gått med til å jobbe med det. Og så har jeg lært at for å få til en produktiv skrivereise, må jeg ha plottet klart på forhånd, sånn at jeg kan gå rett på selve skrivingen.

Utgangspunktet mitt var en idé jeg fikk for 2-3 år siden. Den har nok vokst litt siden da, men jeg hadde ikke gjort noen notater. Og når jeg nå satte i gang med å notere, trigget jeg tydeligvis idésenteret mitt, for det har kommet fram ganske mye mer stoff enn jeg regnet med. Jeg har greid å holde meg til den opprinnelige ideen, men med noen justeringer.

Det vanskelige har egentlig vært å lande en naturlig slutt på fortellingen. Jeg kan jo nesten ikke avslutte et drama med at alle var enige om at det hadde vært en fin dag. Jeg tror jeg har planen noenlunde klar nå, ihvertfall klar nok til å komme skikkelig i gang med skrivingen, men ennå er det noen poeng i avslutningen som jeg ikke liker.

Men altså, dagens bilde er av klesvasken min. Jeg har med lite tøy og vasker litt underveis. I kveld har jeg dessuten ryddet litt og vasket opp litt grundigere enn jeg pleier, for jeg avslutter reisen i morgen. Når jeg kommer hjem må det imidlertid bli mer oppvask, for mange problemer venter meg. Jeg mangler rett og slett penger til å betale regninger som forfaller rett etter at jeg er hjemme. Ergo burde jeg ikke tatt denne turen i det hele tatt, og det må derfor bli et aldri så lite oppvaskmøte på hjemmekontoret. Skal jeg droppe skrivereisene, eller kan jeg redusere fra tre til to uker?

Troen på at det skal ordne seg litt av seg selv er borte vekk. Jeg har søkt mange filmjobber de siste dagene, men om jeg får noen oppdrag kommer det jo ikke noe på konto før i mars. Jeg skal finne en løsning, men litt nederlagsfølelse vil nok farge den første tiden på hjemmekontoret.

2 kommentarer:

  1. Hei! Her har du sikkert litt å tenke på ja. Du kan jo redusere ukene kanskje, eller reise mer sjelden, som du sier, og bli like lenge som du pleier når du først reiser. Reiser du mer sjelden, så har du jo noe å glede deg til litt lenger?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! En måned med bloggtørke, på høy tid å vende tilbake, gitt :) Økonomien har ordnet seg med et skrik, dvs jeg måtte ta noen grep som jeg helst skulle unngått, men det ser ihvertfall litt lysere ut framover. Hvordan neste skrivereise blir får jeg komme tilbake til når det nærmer seg bestilling. Tror nok det må bli samme tid på året, men kanskje litt kortere. Blir litt nederlag det da, for tre uker har vist seg å være akkurat passe.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]