29. januar 2020

Første uke i boks

Jeg har det fortsatt bra på skrivereise! Jeg må innrømme at det har blitt litt mindre skriving enn tenkt den første uken, men jeg har jobbet bra inni hodet mitt. Og det er en viktig del av det å lage en disposisjon for den nye romanen, som her på bloggen har fått arbeidstittel "Kryp".

En første disposisjon krever endel tankevirksomhet, for siden dette er et nokså nytt prosjekt er jo heller ikke plottet helt ferdigtygget. Dermed har det blitt en masse notater på solsengen, og litt grubling mens jeg går en tur til stranden etc, og det er litt typisk at fordi jeg mentalt jobber litt med dette hver dag, så kommer det stadig dettende ned nye ideer som jeg ikke helt hadde sett komme. Akkurat nå har konseptet fått flere mulige lag med doble tolkninger/handlinger etc, og det var jo nettopp dette jeg hadde tenkt å styre unna, for planen er at "Kryp" skal være nokså lettlest og rett fram. Smører jeg på med flere lag blir både skrive- og leseopplevelsen mer kompleks, og jeg vil så klart måtte bruke vesentlig mer tid på skrivingen. Så nå prøver jeg å bremse alle disse ideene som kommer flaksende her under palmene ved bassenget.

Det er som sagt blitt endel notater, men jeg er ikke helt ferdig med disposisjonen ennå. Dels fordi det har dukket opp økonomiske utfordringer som jeg ikke helt greier å legge bort, men også fordi denne grunnleggende jobben er viktig for at påfølgende skriving skal bli effektiv.

Ellers er det så langt en behagelig skrivereise. Været er bra med temperaturer såvidt oppe på 20-tallet. Jeg begynner å få nok farge til å stresse mindre med smøring. Og matrutinen som jo er godt innarbeidet fra 4 tidligere reiser, sitter som et skudd. En konsekvens av dårlig likviditet framover er at jeg ikke kan ta ut mer kontanter før vi bikker månedsskiftet, da får jeg en ekstra måneds betalingsutsettelse på kredittkortet. Dermed har jeg ca 100 kr liggende som skal rekke til mat etc de siste 3 dagene av januar. Det skal gå helt fint, altså. Jeg har full kontroll, og siden jeg jo skal skrive, skal jeg uansett ikke ut på noe spesielt de neste dagene. Spaserturene koster ingenting, og jeg har allerede litt godterier på lur i skapet :)

Fikk en kjedelig melding idag, og det var at nå har også Vi Menn sluttet å trykke krimnoveller. Hjemmet har jo også sluttet, sannsynligvis skjedde dette samtidig siden bladene eies av samme forlag som jo har hatt en del omstruktureringer de siste årene. Dermed blir det ikke noe salg av den tredje novellen som jeg sendte inn før jeg dro ned hit. Den var dessuten sendt til feil person, men nå som de uansett ikke kan bruke den trenger jeg jo ikke å sende den på nytt. Veldig dumt akkurat nå som det kniper som verst, nå blir det veldig mye tøffere når jeg returnerer til Oslo. Det hjelper forhåpentligvis å tenke positivt, da løser det seg vel - kanskje...

Mer om hvordan jeg setter opp en disposisjon i neste bloggpost!

2 kommentarer:

  1. Heisann! Det er alltid interessant å lese om dine skrivereiser og hva du foretar deg. Spennende med nytt skriveprosjekt, skjønner jeg. Lykke til!

    Det må da være andre som trykker krimnoveller enn dem du nevner her? Jeg kan ikke si jeg kjenner ukebladmarkedet lenger, det er flere år siden jeg prøvede å sende inn noe der. Mye har nok endret seg. På slutten da jeg sendte inn, det var vel ofte dyrenoveller, fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet å trykke slike. Og jeg forsto det sånn at det gjaldt mange av ukebladene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg vet ikke om andre som trykker krimnoveller fast, men hadde jeg stått på litt og hatt de rette kontaktene, kunne det kanskje vært mulig å selge en enkelt tekst til andre. Nå har jeg prøvd meg på et blad i Danmark, uten de helt store forhåpningene, da. Jeg tror nok at jeg heller skal bruke tiden min på relasjonsnoveller hvor jeg jo har etablert kontakten fra før. Hva jeg gjør den dagen de kutter ut alle typer noveller, får jeg vente med å gruble på...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]