22. desember 2019

Nå har jeg vært flink!

Som nevnt har dette året vært mindre produktivt. Det blir ikke tid til å skrive de tre novellene som jeg burde ha solgt før året ebber ut, og det er vel heller ikke sikkert at den ansvarlige jobber i romjulen. Så jeg valgte å skrive tekstene så godt som ferdige før årsskiftet, men heller vente til januar med å sende dem fra meg.

Men - så har jeg altså vært litt flink likevel! For her en kveld fikk jeg faktisk gjort noe som jeg planla for 4 år siden, ha-ha! Noe som er helt nytt for meg, og som jeg egentlig burde ha gjort for lenge siden. Jeg har hele veien visst at det ikke ville ta meg fryktelig mange timer, men så var det dette med den berømte dørstokken. Når noe er helt nytt, er ihvertfall jeg sånn skrudd sammen at det gjerne sitter litt lenger inne å komme i gang. Det blir litt mer skummelt enn det behøver å være, og det blir jo heller ikke enklere av å bli utsatt igjen og igjen.

Det handler om å selge stoff til aviser! Jeg har jo solgt mange noveller til ukeblader, men har aldri prøvd meg på feature. Riktignok hadde jeg en glimrende idé til en artikkelserie for et ukeblad for noen år siden, men bortsett fra å sette opp en slags disposisjon, kom jeg aldri helt i gang.

Da jeg var på min første skrivereise for 4 år siden tok jeg bilder av et arrangement som jeg tenkte kunne selges til en avis, og det er dette jeg omsider har tatt tak i. Det dreier seg om en årlig begivenhet, så selv om bildene ikke er helt ferske er de aktuelle nok som illustrasjonsfoto. Jeg gjorde litt research (muligens allerede på nevnte reise), men visste jo ikke at det skulle ta meg fire år å fullføre!

Nå har jeg sendt tekst og et par alternative bilder til flere aviser! Det var jo ikke så vanskelig å trykke på send-knappen likevel. Kanskje er jeg blitt mer hardhudet, og ikke så opptatt av om de vil kjøpe artikkelen eller ikke. Det viktigste for meg var vel å fullføre det lille prosjektet jeg så for meg på nevnte skrivereise. Og nå er det altså gjort!

Selv om ingen vil trykke det, så lærer jeg litt om hvordan avisene skal kontaktes - for det var ikke veldig lett å finne ut av. Noen aviser oppgir adresse til hvem som er redaktør for feature, mens andre ser ut til å være mest interessert i å få nyhetstips. Det overrasker meg at nesten ingen aviser oppgir hvem som er ansvarlig redaktør, eventuelt hvem som er i redaksjonen. Jeg har alltid trodd at det var påbudt.

Så får jeg bare vente, da. Og det skal jeg nok fikse, for venting er jeg tross alt ganske god på! :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Litt sen tilbakemelding herfra. Så bra at du har våget å ta steget ut i det litt ukjente! Veldig bra, og veldig spennende! Stort plusspoeng til deg! Lykke til med responsen, og fortsatt god jul! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppmuntring! Jeg har riktignok ikke fått noen respons, og var nok alltfor sent ute med å tilby datorelatert stoff, men som du skriver - fint å ha prøvd noe ukjent uansett :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]