15. september 2019

En deilig søndag derpå

Det har blitt lite skriving på meg hittil i september. Som nevnt tidligere er jeg statist i en av høstens store ballettoppsetninger i Operaen, så det har vært prøver nesten hver dag de siste ukene. Det er en hyggelig jobb, og prøvene varer heller ikke alltid full dag. Litt kontortid har det blitt tid til innimellom, men da mest typiske hverdagslige kontoroppgaver som jeg ikke kommer utenom eller som det er greit å gjøre fordi jeg mangler det overskuddet som noen ganger er nødvendig for å være kreativ på en god måte.

Lørdag var det omsider norgespremiere, og det var jo ikke for tidlig ettersom det er snakk om en russisk klassisk ballett fra 1877! Med 65 dansere og 16 statister har det vært en større og mer krevende oppsetning enn vanlig, og spesielt for danserne er dette tøffe saker ikke minst fordi store scener skjer synkront.

Denne versjonen av balletten La Bayadère ble produsert av Natalia Makarova første gang i 1980. Hun er en verdenskjent russisk prima ballerina, nå pensjonert men virker fortsatt som koreograf. Stas at hun var med på prøvene siste uken og også tilstede på premieren.

Nå må jeg jo innrømme at min ballettkunnskap er noe begrenset og at jeg ikke har større peiling på de store navnene, men litt stas er det jo å ha delt scene, som det heter. På premierekvelden gjestet nemlig verdenskjente dansere i hovedrollene, og da var det faktisk på nippet at ikke denne lille statisten fikk hakeslepp - det er en merkelig følelse å stå på samme scene hvor det utøves umenneskelige krumspring som om det var den enkleste ting i verden. Og jeg overdriver ikke - da nærmere 3 timer var forbi stod jubelen i taket! Faktisk måtte lyset slås på i salen for å signalisere til publikum at et kvarters stående applaus fikk holde. De som stod der og bukket og neide var tross alt slitne og da er det jo greit å få trekke seg litt tilbake fra spottene.

Etterpå ble det premierefest med mat og litt i glasset, tale og mange blide fjes. Skikkelig moro å få oppleve alt dette! Jeg har delt litt på Facebook, synes det passer bedre der enn på en skriveblogg ;)

Ennå gjenstår 9 forestillinger, men det skjer stort sett på kveldstid og dessuten gjerne met et par dager mellom hver forestilling, så nå får jeg mer tid til å gjøre andre ting. Jeg har noen planer som jeg nok skal fortelle mer om senere, bl.a. skal jeg kjøpe utstyr for lydopptak. Skal også skrive en eller to noveller i september, pluss at det er på tide å ta fram Vitenskapsromanen igjen. Den har jeg tenkt å barbere en hel del før den sendes inn til nok et forlag i løpet av høsten.

I dag har jeg imidlertid nesten bare sløvet - syntes nesten jeg fortjente det. Dette var min 4. premiere på stor scene, men jeg skjønner jo at det aldri kommer til å gå helt rutine i dette. Det er like spennende hver gang!

2 kommentarer:

  1. Hei! Så artig å lese om din medvirkning i operaen og alt du får være med på! Men jo, jeg synes du kan sette inn et bilde eller to her på bloggen din også, vi som leser bloggen vil helt sikkert gjerne se :-) Stå på!
    Hilsen fra en solfylt veranda i Spania.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Oi, er du i Spania, jeg har visst litt å ta igjen på bloggen din. Har hatt rimelig travle dager, men du får nok heller sjekke bilder på fb ;) Kos deg i varmen!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]