30. august 2019

Tilbake til hverdagen - og hvilken torsdag!

Etter nesten 3 uker i feriehuset, hvor det forøvrig ble mest vått innevær med flere gode anledninger til å skrive, er det nå fint å være her på hjemmekontoret igjen. Jeg har alltid likt høsten, den er som en lomme for ny inspirasjon og dyp konsentrasjon.

Og det har vært en travel uke - akkurat sånn som jeg ønsket meg, men ikke helt turde å håpe på. Spesielt ble gårsdagen flott på så mange forskjellige måter - nesten som om alle de ulike områdene jeg jobber på ga meg et klapp på skulderen samtidig, for å gi meg den inspirasjonen jeg trenger framover.

Jeg returnerte mandag kveld, og mens jeg var på Vestlandet søkte jeg flere filmjobber for om mulig å skvise inn en jobb eller to mens det ennå er august. Å være borte i flere uker gir jo ingen inntekter, og skulle jeg vente til langt ut i september på nest jobb ville det bety rimelig slunken kasse, ettersom oppgjøret jo typisk kommer enda en måned senere. Men det ordnet seg faktisk!

Jeg har sikkert nevnt det før, men i høst er jeg med i min tredje oppsetning i Operahuset. Første prøve med Nasjonalballetten var på tirsdag, det var derfor jeg returnerte da jeg gjorde. Men, jammen fikk jeg plass til en kort lydstudiojobb også på tirsdag. Ekstra gøy siden jeg jo har tenkt å satse mer på dubbing etc, det får jeg si mer om i et senere innlegg. I tillegg hadde jeg en grei statistjobb i går, torsdag, og altså prøver med balletten tirsdag, onsdag og torsdag.

Torsdagen ble selve gulldagen. Allerede på morgenen fikk jeg vite at et av de selskapene som tidligere utbetalte utbytter, nå vil starte med utbytter igjen! Videre visste jeg at jeg var aktuell for en reklamejobb lørdag eller søndag, og så kom det faktisk melding om at det trolig blir jobb begge dagene med dobbelt honorar. En annen produksjon jeg skal være med i i neste uke informerte om at det blir egen honorert kostymebrief, noe jeg lett kan fikse på vei til prøven i Operaen.

Da jeg kom hjem fra ballettprøve utpå kvelden sjekket jeg epost, og fant at Egmont hadde kjøpt novellen jeg sendte dem på mandag, skrevet i feriehuset. Det er som en enorm lettelse hver gang jeg selger en tekst, for jeg vet jo ikke når de litt trangere tidene også vil rammer meg. Dessuten har jeg vært lite produktiv i år og litt redd for at jeg dermed ikke lenger er like mye "innenfor". Dette var faktisk bare den tredje solgte novellen i år, men nå er jeg motivert til å skrive mer.

Men ennå var det flere hyggelige saker på denne torsdagen. Nettbutikkene mine har gått ganske trått i år og august så lenge ut til å bli årets aller svakeste måned. Men denne torsdagen kjøpte noen hele 8 strandhåndkler, som koster en del og gir meg en rimelig bra provisjon. Dermed er ikke lenger august årets svakeste :)

Så, da dagen var over kjentes det som om alt jeg holder på med hadde gitt meg en oppmuntring. Godt å være i gang med hverdagen igjen, denne høsten blir nok bra!

2 kommentarer:

  1. Hei, du verden, dette var jo utrolig mye positivt på en gang! Det er tydelig at dette har du jobbet for og fortjent! Gratulerer så mye, utrolig gøy at du får novelle på trykk! Hvilket blad kommer den i, og vet du når den utgis? Riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, en veldig fin dag. Selv om hver enkelt sak kanskje er å regne som småting, er det moro når det skjer så mye positivt på flere områder samtidig.

      Solgte 2 noveller i august. De selges til forlaget som selv bestemmer hvilket blad de trykkes i. Jeg følger ikke lenger så godt med hvor og når tekstene publiseres, men hittil har de nesten alltid vært i Hjemmet. Er blitt en god del etter hvert, og glad er jeg for det, men holder ikke styr på antallet selv om jeg jo noterer hvert salg og sånn.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]