16. mai 2019

Hjemmekontoret - Støy (4 av 5)

Fungerer arbeidsplassen min optimalt, og ville jeg jobbet bedre hvis jeg bare gjorde noen praktiske justeringer? I dag drodler jeg litt rundt temaet arbeidsro.

Jobber du i et hjem hvor det bor andre mennesker, har du sikkert lært deg å leve med en del avbrytelser, i alle fall hvis du tar en arbeidsøkt mens andre er hjemme.

Selv om jeg unngår akkurat det, er det jo andre lyder rundt meg hele tiden. Jeg er muligens heldig som ikke sjeneres nevneverdig av støy, men det hender jo at jeg lurer på om jeg ville fått unna enda mer jobb hvis det var helt stille, eller om jeg kanskje ville jobbet bedre hvis jeg selv skapte det rette lydbildet, som for eksempel ved å spille passende musikk.

Har lyd eller ikke lyd stor effekt på den jobben jeg skal gjøre på hjemmekontoret?

Til tross for at jeg bor i en sentral bygård i hovedstaden, med trafikk og folk på alle kanter, oppfatter jeg hjemmekontoret som stille. Selvgfølgelig kan jeg høre en brøytebil om vinteren eller en gressklipper sommerstid, eller noen som passerer bare må rope på noen akkurat idet de er like nedenfor hjemmekontoret mitt, men det er sånne få og forbigående avbrudd som ikke distraherer meg. Kortvarige avbrytelser som er forbi før de rekker å irritere.

Litt vanskeligere kan det være sommerstid hvis jeg jobber foran åpent vindu. Da høres selvfølgelig bystøyen mye bedre, men om det blir generende kan jeg jo bare lukke vinduet. Når alt er lukket er leiligheten godt lydisolert. I en bygård hender det naturligvis at man hører en nabo, men det er vel bare oppussing eller veldig høy musikk (forekommer sjelden på dagtid) som er direkte plagsomt. Det går år mellom hver gang jeg hører en krangel. Støy fra naboleilighetene forekommer med andre ord svært sjelden.

Derimot kan jeg godt finne på å spille musikk selv, mens jeg jobber, også når jeg for eksempel skriver en novelle. Jeg har merket meg at musikk forstyrrer meg lite hvis jeg kjenner den fra før, men hvis radioen eller naboen spiller noe jeg ikke har hørt før, eller tror jeg har hørt før men ikke greier å plassere, da blir jeg lettere distrahert. Da lytter jeg nok mer aktivt, og faller litt ut av det jeg hadde tenkt å fokusere på. Nå skal det sies at jeg som oftest jobber uten musikkfølge.

Jeg burde kanskje benytte meg av bakgrunnsstøy litt oftere. Som forfatter kan nemlig musikk og andre lyder danne et nyttig bakteppe, en stemning som lettere får fram det jeg vil fortelle, eller rett og slett en puls. Hvis du trener fysisk kan rytmisk musikk være til stor hjelp fordi du da trekkes framover i takt med musikken. Jeg tenker noen ganger at bakgrunnsmusikk kan ha samme effekt på skriving, forutsatt at stemningen er riktig for oppgaven, kan jeg kommer fortere på gli, og kanskje også bli i stemningen litt lenger. Dermed kan samme lydbilde benyttes neste gang jeg skal jobbe med samme situasjon i teksten, så finner jeg kanskje lettere tilbake til den stemningen jeg ønsker, om den nå bør være romantisk, nostalgisk eller litt mer energisk. Lyder fra gaten kan også gi en positiv puls. De kan gi ideer, men den generelle nytteverdien kan vel diskuteres siden det lydbildet jo blir nokså tilfeldig.

En annen kilde til støy kan være det visuelle. Jeg sitter like foran et stort vindu med utsikt til alt som skjer i gårdsrommet i nabokvartalet. Det er jo ikke fritt for at blikket lett kan gli fra skjermen til det som skjer der ute, altså selv om jeg ikke hører lyder. Jeg er vel ikke mindre nysgjerrig enn andre. Å betrakte noen som prater sammen, noen som flytter ut, noen som lufter en hund - alt kan gi meg inspirasjon. Jeg har faktisk skrevet noen noveller basert på sånne enkelthendelser i nabokvartalet.

Aller best liker jeg nok å ha det helt stille mens jeg skriver, for målet mitt er jo å forsvinne litt inn i den fortellingen jeg jobber med. Noen ganger kan selv en murrende PC oppfattes som forstyrrende, den jeg har nå går heldigvis veldig stille.

Hva med deg? Foretrekker du total arbeidsro, eller må du ha litt bakgrunnsmusikk for å holde ut en hel arbeidsdag? Hva med det som skjer utenfor et vindu - fortrekker du å heller sitte foran en vegg?

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg kjente meg igjen i det du sa om å lettere la seg forstyrre hvis det er musikk man ikke kjenner. Hvis det er musikk jeg kjenner, legger jeg nesten ikke merke til den hvis jeg er langt inne i en skriveprosess. Jeg har likevel tenkt tanken at kanskje det er lurere å ha det helt stille, så kanskje jeg skal prøve litt mer av det.

    Riktig fin 17.mai! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Litt treg, men har vært opptatt utenfor hjemmekontoret hele uken. Ja, rart det der med musikken, det burde jo være et uromoment uavhengig a om man har hørt låtene før eller ikke. Det er vel hjernen som tar inn omgivelsene på en annen måte når lyden ikke er kjent. Forresten lytter jeg gjerne på pods når jeg jobber, men ikke når jeg skriver.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]