20. mars 2019

Åttehundreogtrettentusensjuhundreogni tegn

Så langt har mars måned gitt tid til mye skriving. Jeg har jobbet en hel del med «Vitenskapsromanen», og status er for øyeblikket 145.302 ord og 813.709 tegn.

Det er med andre ord tekst nok til å fylle en bok, men det er også et ganske omfattende dokument å redigere, og derfor er det godt å kjenne på at jeg er fornøyd med store deler av manuset. Mye jobb gjenstår, men nå øyner jeg så smått muligheten for å sende denne romanen til et nytt forlag i løpet av våren!

På vinterens skrivereise jobbet jeg meg gjennom bokens første 2 deler. Jeg skrev nesten ingenting nytt, men leste for første gang på et helt år, og gjorde mange notater. Særlig i første del er det mye som må endres, starten er rett og slett for kjedelig. I andre delen er strukturen grei, og jeg må bare flølge opp med noe praktisk research og dessuten sjekke noen hendelser og detaljer i forhold til tidslinje. Omstruktureringen for et år siden førte til flere små logiske feil, noe som bør være lett å fikse.

Nå i mars har jeg lest gjennom alle notatene jeg gjorde på skrivereisen, pluss at jeg har jobbet meg gjennom tredje og siste del. Ble ferdig med siste kapittel i går kveld. Jeg er rimelig glad for at den siste delen kjennes som den beste av de tre, teksten trenger ikke noe særlig mer bearbeidelse før innsending, og med unntak av noen få research-punkter og små praktiske detaljer, ble det heller ikke overveldende mange notater.

Jeg fant et moment i tredje delen som muligens bør følges opp litt bedre. Ikke for at det er strengt tatt nødvendig, men for at den som leser skal få en bedre forståelse av noe av det som er vitenskapelig. Det finnes svar i tidligere tekst, men jeg kan ikke forvente at leseren skal se hvordan jeg har koblet historien med vitenskapen uten at dette serveres litt tydeligere. Det er ikke veldig tungt stoff, men jeg vet jo ikke engang om leseren er nysgjerrig nok til å forstå at de detaljene som avsløres i siste delen har en årsakssammenheng som stikker litt dypere i fortellingen, derfor må jeg legge inn noen hint også i den siste delen. Dette er bare én av flere tråder, så helt avgjørende er det ikke, da.

Nå gjenstår den store jobben med å omstrukturere første del. Før jeg kommer så langt vil jeg jobbe litt med notatene for andre og tredje del, for noen av kommentarene mne viser til innledningen, og kan med fordel tas hensyn til når jeg skriver om. Så slipper jeg å gjøre den jobben to ganger. Omstruktureringen kan gjøres på ulike måter så jeg må nok også gruble litt før jeg tar en beslutning eller to - nøyaktig hvordan jeg velger å løse dette blir kanskje det aller vanskeligste.

Den enkleste løsningen når man trenger å rydde opp i en tekst er gjerne å stryke mest mulig. Men jeg har også noen tanker om å støtte det meste av  de første 30 sidene med konkrete hendelser og dialog, sånn at det ikke bare blir tankegods. Jeg kjenner at det ikke er så lett å utbrodere disse utfordringene her på bloggen, jeg har jo ikke lyst til å dele altfor mange detaljer, heller.

Så, du får rett og slett nøye deg med å være spent på om jeg kommer i mål, eller ikke... Jeg tror faktisk at det ordner seg!

2 kommentarer:

  1. Hei! Det høres jo ut som du er på god vei og ser, om ikke målet, så i hvertfall veien mot målet! Bokskriving er et større prosjekt enn mange kanskje tror, det rommer mange flere temaer enn kun skriving, det er mye å ta hensyn til.

    Mange tegn ja, jeg har hatt sånne opptellinger jeg også, men nå har jeg visst glemt å følge med på dette på en stund, men jeg bør kanskje ta en titt på det, ja. God fredag og helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Javisst er det en enorm jobb! Det hjalp meg ikke noe særlig at jeg tok pause i et helt år, for det er også litt av en jobb å komme seg inn igjen i prosjektet. Mye å holde oversikt over. Jeg hadde satt noen fargekoder i manus, men jeg husker ikke hva fargene betyr, haha. I dag har jeg gjort research på hvordan 2-åringer tegner - mye en skal sette seg litt inn i for å skrive gitt :)
      Antall tegn er forlengst utdatert. Jeg har ingen planer om ny opptelling før jeg sender manus fra meg. Antall tegn er heldigvis ikke så viktig, og uansett hva som måtte skje vil det jo endre seg. God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]