8. januar 2019

Nytt år med nye muligheter

Det nye året er allerede godt igang, og den som ennå ikke har justert rutinene sine fra i fjor, den må stå! Stå fast i det gamle.

Ved et årsskifte gjør jeg meg gjerne noen fine tanker om hva jeg kan gjøre bedre i det nye året, men det er svært sjelden at jeg lager nyttårsforsetter. Jeg gjør det heller ganske enkelt; Jeg vil fokusere mer på det jeg liker, og mindre på det jeg ikke liker. Sånn kan året bli litt bedre for både meg selv og de rundt meg. Kanskje er dette mer en slags mental vareopptelling enn en omlegging av hverdagslige rutiner, for bortsett fra at jeg litt utpå året vil bestemme meg for den årlige utfordringen, fortsetter jo alt sammen omtrent som før.

Som frilansboms må jeg dessuten holde fokus på økonomien, noe jeg misliker generelt, men forsåvidt trives med rent faglig. Særlig når det blir en utfordring fordi det såvidt går rundt. Dette fokuset er dessuten til hjelp når jeg skal bestemmme den videre retningen, for det kan bli et insentiv til å satse hardere der hvor sannsynligheten er størst for å tjene litt mer.

Nå skal det sies at denne frilansbomsen hadde et smertefritt økonomisk år i fjor. Godt under fattigdomsgrensen, men faktisk ikke et eneste tilfelle hvor jeg måtte trikse litt for å få betalt regningene i tide. Det betyr senkede skuldre og at energien kan rettes mot andre felt. Jeg håper det blir like greit i 2019. Men - dessverre er det sånn at når jeg først senker skuldrene, yter jeg også litt mindre. Prosjekter blir utsatt, mens jeg tar tak i aktiviteter som gir null inntekt. 2018 kunne nok ha blitt enda bedre om jeg hadde stått på litt mer.

Jeg vet også at hvilken som helst av inntektskildene mine plutselig kan svikte, noe som ikke nødvendigvis kan kompenseres for ved å jobbe hardere på andre felt. Det er ikke jeg som bestemmer om skal selge flere noveller eller få flere filmjobber. Et forbigående skjær i sjøen går sannsynligvis greit, mens langvarig inntektssvikt selvfølgelig blir mer problematisk. Jeg aner ikke hvordan økonomien i det nye året vil bli, jeg håper på å tjene litt mer. Samtidig som det er litt spennende å ikke ha full kontroll, er denne uvissheten prisen jeg må betale for å jobbe selvstendig. Jammen greit at vinterens skrivereise allerede er delvis forskuddsbetalt.

I 2019 beholder jeg nok de fleste fokusområdene mine: Novellene, filmjobbene og nettbutikkene. Aksjene ligger nede med brukket rygg og er knapt tilstede i årets budsjett. I tillegg har jeg gående et slags filmprosjekt hvor jeg selv produserer, men hvor det ikke finnes inntekter, så en fullføring der forutsetter at jeg er desto mer produktiv på andre felt.

Jeg solgte bare 5 noveller i 2018, og det er jo langt under målsettingen om 12 per år. Jeg var dum som lot det gå flere måneder mellom hver innsending - jeg disponerer tross alt tiden min ganske fritt, og burde etter hvert mestre kunsten å sette meg ned for å skrive en kort tekst på kommando. Dette er den eneste inntektskilden min som er relativt forutsigbar - skriving av en ny tekst gir vanligvis inntekter nokså umiddelbart. Jeg får ikke solgt alt jeg skriver, men det blir oftere ja enn nei, og økt produksjon bør dermed gi økt inntekt. Jeg har fortsatt til gode å prøve meg på en ukebladføljetong, men jeg vet ikke ennå om det vil skje i 2019. Foreløpig blir det kun noveller pluss at jeg fortsatt skal jobbe med romanmanus innimellom.

2018 var året da film- og teaterjobbingen tok av, ikke minst takket være oppdrag på hele tre sceneproduksjoner i tillegg til statist- og småroller på film. Inntekten herfra ble mangedoblet, men det er umulig å vite om fjoråret kan gjentas - eller om 2018 var et forbigående blaff. Jeg kommer uansett til å være mer selektiv i det nye året og takker nei til de dårligst betalte jobbene. Jeg synes at jeg kan sette en høyere prislapp på tiden min, nå som jeg jo har noen års erfaring og har gjort veldig mye forskjellig. Dermed blir det kanskje færre oppdrag på meg, men med litt flaks kan jeg allikevel opprettholde en grei inntekt fra de skrå bredder. Det er ikke noe poeng å ha store ambisjoner på dette området, for i tillegg til å være for gammel til å satse skikkelig, er det ofte tilfeldigheter som spiller inn.

Nettbutikkene er det heller ikke lett å spå. Fjoråret sett under ett ble mye bedre enn 2017, men desember ble blant årets svakeste, noe som både overrasker og uroer. Topp 3 bestod faktisk av januar, februar og november - i den rekkefølgen. I 2017 var desember overlegen vinner, men i 2018 endte julemåneden helt nede på 10. plass. Dette kan være et hint om at suksessen jeg har hatt er i ferd med å avta, og at jeg må innstille meg på langt lavere inntekter fra nettbutikkene i 2019. Jeg krysser fingrene for at denne virksomheten fortsatt vil dekke husleien min, om ikke mer.

Hva skal jeg så gjøre mer av i 2019? Jeg skal bruke mer tid på å skrive - ikke bare noveller, for jeg vil også skrive mer generelt og uten å tenke på at teksten skal selges. Jeg vil gi mer plass til intuitiv skriving og utforsking av litt større prosjekter. Og jeg må produsere mer nytt til nettbutikkene i et forsøk på å sikre inntekten derfra. I siste halvdel av 2018 laget jeg knapt en håndfull nye produkter, og det er vel derfor jeg opplever inntektssvikt nå. På det mer personlige planet skal jeg bli flinkere til å invitere folk hjem til meg. Siden jeg jobber hjemme de fleste dagene, foretrekker jeg å dra andre steder for sosial avkobling, med det resultatet at leiligheten nå kjennes mer som et kontor enn et hjem. Hyppigere besøk kan derfor være et fint mål for 2019.

Og hva skal jeg bruke mindre tid på? Jeg har sagt fra meg styreverv i en forening hvor jeg har vært aktiv de siste 4 årene. Jeg fortsetter som medlem, men fristiller en del tid i forbindelse med at styrearbeidet utgår. Og så skal jeg droppe et par web-prosjekter jeg uansett ikke har brukt mye tid på, men som har gitt meg konstant dårlig samvittighet.

Hva med deg? Var fjoråret bra? Blir det noen justeringer i 2019?
Godt nytt år ønskes åkke som!

2 kommentarer:

  1. Hei, og riktig godt nyttår! Jeg liker godt refleksjoner som dette, og synes det er nyttig i forhold til egen blogg, jeg også. Har imidlertid ikke kommet dit selv ennå, men snart.

    Jeg skjønner godt det du sier om at når man har samlet litt erfaring kan man lettere sile ut de oppdragene som er minst relevant eller interessant. Til å begynne med er jo de fleste utfordringene interessante fordi de gir erfaring eller lønn, og man får mest mulig på CV'en. Etter hvert er det litt bra å ha litt kritisk sans også. Selv har jeg også valgt å sile litt i bunken over hva jeg bruker tid og krefter på når det gjelder diverse skriving og skriverelaterte ting fremover. Nettopp for å bruke tiden bedre på større skriveprosjekter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, nå er jeg treg, har vært altfor opptatt! Takk for kommentaren, ja litt kritiske får vi være. Men samtidig er jeg avhengig av inntekter, og i januar har jeg faktisk en eneste filmjobb hvor honoraret er bare såvidt godt nok. Så en heller dårlig start på akkurat det å prise meg selv litt høyere, hehe. Fin ny uke, jeg forbereder noe spennende, mer om det nærmere helgen! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]