21. januar 2019

Hjemmekontoret - godt nok? (del 1 av 5)

Er du fornøyd med hjemmekontoret ditt? I en slags femdelt serie vil jeg belyse diverse faktorer som jeg tror det er viktig å ha et bevisst forhold til. Kanskje tar jeg også noen grep sånn på sparebluss. Følg med framover, under emneknaggen Hjemmekontor!

Et stadig tilbakevendende tema for meg er hvorvidt arbeidsplassen min fungerer optimalt. Ville jeg jobbet bedre hvis jeg gjorde noen praktiske justeringer? Finnes det noen kobling mellom utforming av  hjemmekontoret og utfoldelse av det kreative potensialet mitt? Særlig i perioder hvor jeg ikke greier å fokusere, og dermed heller ikke er så produktiv som jeg ønsker å være, grubler jeg litt ekstra på om noe av skylden kan legges på kontorplassen; Er hjemmekontoret mitt så praktisk og fysiologisk funksjonelt som det burde være?

Det å jobbe hjemme i leiligheten i en bygård funker greit nok for meg. Jeg holder meg stort sett på kontoret. Jeg er disiplinert når det gjelder å "bli ved ditt tastatur", også når inspirasjonen uteblir. Jeg setter nesten aldri igang større private aktiviteter i arbeidstiden. Det mest dramatiske kan være å sette en brøddeig, kjøre en maskin med klær eller å stikke en tur ut i matbutikken over gaten. Det stjeler ikke mye tid, og en kort pause hvor jeg beveger meg litt er uansett fornuftig. Dessuten kommer jo ikke de nevnte avbrytelsene hver eneste dag.

I dag drodler jeg litt om selve hjemmekontoret, selve rammene for arbeidsplassen min. Temaer som sittestilling, lys og mere til får vente til senere. Generell og praktisk funksjonalitet er kanskje vel så viktig. Er det nok bordflate? Finnes det sjenerende rot? Er det tilfredsstillende kapasiet og tilgjengelighet til skuffer og hyller for oppbevaring av både hverdagsting og det som brukes sjeldent eller rett og slett er arkivert? Kan jeg utnytte veggen bedre for relevante oppslag og notater? Når jeg det jeg trenger å nå ofte, uten å måtte reise meg?

For å starte med det nære arbeidsområdet, det rundt tastaturet: Ja jøss, det flyter stort sett med rot! En feng-shui ekspert ville neppe holdt ut stort mer enn et kvarter på hjemmekontoret mitt, men det kan jeg vel ikke ta hensyn til? For jeg trives, jo! I utgangspunktet er arbeidslaten romslig, omtrent tre meter lang. Men, siden PC og tastatur jo bare tar opp en halvpart av plassen, fokuserer jeg lite på resten av bordflaten. Jeg tenker ikke så mye over hva som ligger der, om det burde vært lagt et annet sted elller til og med kastet. Jeg tenker heller ikke på at noe av plassen kunne vært satt av til å gjøre det trivelig, om det nå skulle være en plante eller et fruktfat, eller kanskje gjenstander som inspirerer når jeg skriver. For meg holder det at det er (nesten) ryddig på den halvmeteren hvor jeg jobber.

Jeg har altså en stasjonær PC, tilkoblet en kombinert skriver/skanner. Ledninger til skjerm, tastatur og skriver er stort sett trukket på smarte måter, og ligger ikke i veien. Alt PC-utstyr er samlet til høyre for skjermen, sånn at resten av bordflaten faktisk kan tømmes helt ved behov. Hvis jeg trenger litt bordflate for f.eks. sortering, bruker jeg nok heller spisebordet, som befinner seg noen få skritt unna.
Nå er jo kontoret mitt relativt papirløst, med en eneste ringperm for det aksjeselskapet jeg driver. Jeg mottar fortsatt papirbrev fra myndighetene - til tross for meldinger på Altinn, eposter og  mas om digital postkasse, sendes ennå mye fra staten på papir.

I den daglige driften har jeg imidlertid ikke behov for fysisk arkivering. Jeg har vel aldri produsert et eneste dokument for nettbutikkene - der skjer alt digitalt. Jeg skriver ikke ut de manusene jeg jobber med. Jeg sikrer meg med digital backup, og har svært sjelden behov for å se noe på papiret. Allikevel står det en kombinert printer/scanner ved siden av PC-en, den brukes stort sett i forbindelse med signering og retur av kontrakter (filmjobber), og noen ganger for klargjøring av regnskapsbilag, selv om også regnskapet er digitalt. Og forresten, i en årrekke har jeg vært styremedlem i en forening hvor det blir noen utskrifter til styremøtene, men de papirene kaster jeg jo etter hvert, dessuten har jeg ikke tatt gjenvalg.

Da jeg kjøpte printeren var det viktig at den var utformet mest mulig som en kompakt boks, at toppen er flat og kan brukes som midlertidg bordflate. Da føles det ikke som om printeren tar opp like mye bordplass. Siden jeg bruker den så sjelden kunne den kanskje stått litt lenger unna tastaturet, for liksom å gi mer rom og luft, faktisk kunne den stått et helt annet sted, og blitt flyttet fram de få gangene jeg skriver ut noe. Men er ikke alt sånn en vanesak, da? Jeg har egentlig aldri sett det som et problem at den står der. Synes jeg hører meg selv klage; "Jeg greier bare ikke å konsentrere meg om dette manuset når den hersens printeren er så innpåsliten!".

Jeg har i tillegg en nokså romslig reol, med nok plass mellom hyllene til ringpermer nesten fra bunn til topp. Reolen er rimelig full av gamle greier, stort sett hobbyrelatert som jeg var langt mer opptatt av før jeg hoppet av fast jobb. Jeg har reorganisert innholdet en gang etter at jeg tok i bruk hjemmekontoret, men jeg tror faktisk ikke jeg bruker noen av disse ringpermene, med unntak av den ene jeg nevnte. Jeg får meg likevel ikke til å kaste noe, kanskje kan innholdet i permene komme til nytte igjen? Dermed har det heller ingen betydning at jeg må reise meg for å nå innholdet i hyllene. Og oppbevaringsplassen har jeg ikke behov for til noe annet.

Veggene er kanskje det som minner minst om en arbeidsplass. Jeg har mange ganger tenkt at det kunne vært greit med en større tavle for å gjøre ideer og notater litt mer fysisk. Jeg ser for meg at det kan være positivt om jeg ser en grovskisse på veggen, også når PCen er avslått, om det nå gjelder plott til noveller og romaner, eller ideer til design i nettbutikken, etc. Da jeg jobbet med Vitenskapsromanen ble en dør dekket med post-it-lapper. Sist sommer kjøpte jeg faktisk en whiteboard for å tilrettelegge litt bedre, men jeg har foreløpig ikke tatt den i bruk.

Jeg konkluderer med at arbeidsplassen min er ok som det er. Jeg prioriterer ingen større endringer, men det skader vel ikke om jeg begrenser rotet litt, så blir det kanskje plass til det fruktfatet også.

Hvordan er din egen arbeidsplass med tanke på arbeidsflate, oppbevaringsplass og rot etc? Kan du nå det meste mens du sitter i stolen, eller må du stadig reise deg? Har du stående ting du ikke har hatt bruk for på flere år?

4 kommentarer:

  1. Høres jo ut som det ligger og slenger litt av hvert hos deg, men så lenge det ikke forstyrrer eller plager deg, så ville ikke jeg heller brukt tid på å rydde i akkurat det.
    Antar du kommer tilbake til ting jeg lurer på i de andre kapitlene om hjemmekontoret, men hvis ikke kan du kanskje si litt om det er viktig for deg at du føler det koselig på kontoret? Har du noe vindu du kan kikke ut av, for eksempel? Hva er i så fall utsikten din?
    Jeg har det veldig rotete på arbeidsplassen min, men jeg liker til en viss grad følelsen av at det er mye som skjer, som er under arbeid, kanskje, som jeg får et slags visuelt inntrykk av, fordi det er bunker med papirer, skrivesaker, bøker, hefter, lapper. Du vet.
    Den gangen jeg holdt på med mye skriving, var jeg også "gjerrig" på tiden min på dagen. Jeg brukte nok litt tid på trening/mosjon, men helst ville jeg sitte ved PCen og jobbe, eller rett og slett være inne i hodet mitt. For det er jo der det skjer :-)
    Jeg har ikke bruk for å reise meg så mye - jeg trenger ikke så mange ting når jeg skriver. Er det noe jeg vil undersøke, så finner man det meste på nettet, spesielt etter at bokhylla.no er blitt så bra. Hvis jeg MÅ reise meg, ser jeg det bare som en bonus. Litt tøy og bøy er viktig, ellers blir man så stiv og får vondter.
    Jeg hadde stående én ting som bare var i veien, og den sto i flere år. Det var en skriver tilknyttet den forrige PCen min. Det var lenge siden jeg ikke kunne bruke den lenger, for jeg hadde ikke driver til den på den nye PCen. Men jeg var litt som deg, brukte den til å legge ting oppå :-)
    Men det var befriende den dagen jeg skrotet den. Nå har jeg god plass til venstre for meg, til å legge fra meg hefter og papirer som jeg kladder litt i ved siden av at jeg skriver på PC. Og nå har jeg trådløs tilkobling til en skriver som står et annet sted i huset. Det er kjekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for superlang kommentar! Så artig å lese hvordan dette funker på ditt kontor (nå eller da spiller mindre rolle). Printer langt unna høres faktisk fornuftig ut, kanskje jeg skal revurdere plasseringen litt...

      Jo, det er rotete hos meg, men jeg trives det nok sånn. Kjenner meg litt igjen i den følelsen av at mye skjer etc. Særlig i starten hadde jeg nok litt (ubevisst) behov for mange rutiner som verken var nyttige eller innbringende, men som ga meg en følelse av å ha en jobb med ihvertfall noen faste gjøremål etc.

      Vedr utsikt og hygge, jeg kunne absolutt tatt det med i dette avsnittet, men kommer delvis inn på det i et senere avsnitt. Generelt kan jeg si at med data blir jeg ofte oppslukt av skjerm og tastatur og er ikke så opptatt av verken utsikt eller nære omgivelser. Når jeg vil gjøre arbeidsplassen hyggeligere, så tenner jeg nok heller et stearinlys enn å rigge til med blomstervase og nips :)

      Slett
  2. Hei! Dette synes jeg var et veldig interessant blogginnlegg, og jeg gleder meg allerede til oppfølgerne! I motsetning til deg synes jeg det er en fordel å printe ut manus og drive med mye av rettingen når det gjelder småting på papir. Synes ofte at jeg ser feilene bedre der.

    Jeg bruker også andre bord til sortering og litt notatskriving. Ofte er det kjøkkenbordet, og ettersom PC står i stuen får jeg litt avveksling når det gjelder hvor jeg oppholder meg. Når jeg driver med notater og sortering synes jeg også ofte at det er godt med litt avstand til PC-en.

    Artig at du nevner rydding og Feng Shui. Jeg har gått på ryddekurs i over et år og har lært en god del og også fått kastet mye av ting og tang rundt meg som jeg ikke hadde bruk for. Men enda ser jeg at jeg kan bli enda flinkere :-)

    Avsnittet der du nevner det å henge opp plan for skrivingen på veggen var også interessant, for det har jeg også tenkt på. En gang hang jeg opp en skisse på en dør, og jeg henger også opp smålapper over skrivebordet, men tenker at det burde jeg kanskje gjort mer av. Flott innlegg som sagt, stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for lang kommentar! Så gøy at dette fenger litt. Men så har vel alle som jobber hjemme et forhold til hjemmekontoret.

      Jeg trenger nok ikke bordplass til sortering etc så ofte, men det kunne vært greit å ha litt plass til å feks legge ut lapper eller konkretisere plott etc, og at det jeg da "danderer utover", kan ligge sånn i noen uker. Og denslags kan jeg nok ikke gjøre så mye av på spisebordet, heller. Det er vel her veggen bør tas bedre i bruk.

      Er nok sunt å kaste litt innimellom, jeg må bli flinkere til det!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]