4. mai 2018

Generalforsamling

Det å ha eget aksjeselskap, hvor jeg i praksis er eneste involverte, medfører endel vittigheter. Lover og regler må jo følges, og i dag har jeg avholdt generalforsamling med alle aksjonærene tilstede - i ensom majestet.

For jeg sitter på alle sider av bordet. I april sendte jeg innkallingen til meg selv, d.v.s. jeg gjorde det så enkelt at innkallingen fremgår av protokoll fra siste styremøte. Også da var jeg eneste frammøtte. På mer formelle møter i selskapet, som dagens generalforsamling, er jeg forøvrig også møteleder og ordstyrer pluss at jeg endte opp med både å skrive og signere protokollen. Når regnskapet skulle behandles ga jeg galant ordet til regnskapsfører (meg selv), og når deler av årsmeldingen skulle gjennomgås var det jo bare natuurlig at kreativ leder (meg selv) ga noen vettuge kommentarer vedrørende de ulike prosjektene. Og jaggu ble jeg ikke gjenvalgt som styreleder, nå igjen! Det må jo bety at aksjonæren er tilfreds med innsatsen min :)

Å drifte et lite aksjeselskap kan selvfølgelig gjøres vesentlig enklere enn å drifte et børsnotert selskap. Ikke for det, jeg kunne vurdert å avvikle generalforsamlingen i leide møtelokaler på Grand Hotel (med en viss risiko for økonomisk konkurs, må jeg vel legge til), men istedet ble det her på hjemmekontoret. Jeg kunne også ha printet ut en haug med dokumenter, men det er jo bare tull siden jeg fikser alt på dataskjermen. Men selve loven gjelder altså uansett for både store og små selskaper, og Generalforsamlingen er nødvendig for å vedta fjorårets regnskap og årsmelding, samt å formalisere ansvarsforhold som styreverv. Det kunne jo faktisk vært andre enn jeg selv som stod for den daglige driften eller som ihvertfall var involvert som styremedlemmer.

Mange gjennomfører nok et mer fiktivt årsmøte og fyller bare ut minimumskravet til en møteprotokoll. Det kan sikkert være tilstrekkelig, men jeg synes faktisk at det er nyttig å sette av litt tid til å gjennomgå både regnskap og aktivitetserfaringer i mitt ensomme plenum. Jeg sitter jo ikke akkurat her med mikrofon og videoprojector og leser opp alt sammen, men den årlige oppsummeringen er nyttig selv om den bare foregår inni hodet mitt. Poenget er at jeg setter av litt tid til det strukturelle. De formelle dokumentene fra generalforsamlingen skal sendes inn til Brønnøysundregistrene, så derfor blir ordlyden heller kortfattet, men i protokollen fra styremøtene kan jeg notere mer utfyllende. Små selskaper trenger ikke å gjennomføre mange møter, men det er faktik nyttig å lage disse dokumentene regelmessig, for da har jeg samtidig et fint system hvor jeg kan bla tilbake og se hva jeg har tenkt og bestemt tidligere i en gitt sak. Hvis økonomien er svak, som jo er vanlig de første driftårene, er styret dessuten pliktig til å følge den økonomiske utviklingen tett, og da er f.eks. kvartalsvise styremøter nyttig. Hvis driften går godt og det ikke er planer om større justeringer, er det sikkert nok med ett årlig styremøte i forkant av Generalforsamlingen. Kanskje kommer jeg dit en vakker dag.

Ikke rart jeg har travle dager, hehe - bare synd at jeg er så dårlig lønnet. Du tror kanskje at det blir lite krangling når så mange verv er stasjonert i samme hode? Men, nei! Jeg har flere ganger klaget forsiktig til sjefen, til og med truet med oppsigelse, men når jeg sitter på den siden av bordet er jeg ganske streng. Ansatte-jeg og arbeidsgiver-jeg har ikke greid å bli enige om noen lønnsforhøyelse, gitt.

Spøk til side, så bruker jeg ikke mange timer hvert år på disse møtene eller det administrative ellers. Styremøtenotatene er korte, og som sagt hjelper de meg til å se potensiale og begrensninger. Den største jobben med Generalforsamlingen ligger i føringen av regnskapet, men det skjer jo løpende gjennom driftsåret, og må gjøres uansett. Jeg kunne satt en ekstern regnskapsfører på jobben, men siden jeg jo har jobbet med dette i flere tiår er det null problem å ta den jobben selv.

Jeg har forresten to små aksjeselskaper, begge ble etablert i forbindelse med at jeg hoppet ut i frilanstilværelsen for tre år siden. Det selskapet som holdt årsmøte i dag håndterer de kreative feltene som nettbutikkene og filmjobber, mens det andre er rettet mot aksjemarkedet. Det morsomme er at det er det kreative selskapet som gjør det best, så da er det kanskje der jeg skal ekspandere mest framover. Så på generalforsamlingen i dag var det øokonomi nok til at daglig leder kunne servere gode rundstykker og en kakebit, det var vel på sin plass siden 2017 tross alt var det hittil mest lønnsomme driftsåret i selskapets historie! Som aksjonær hadde jeg riktignok forventet en noe sprekere oppvartning, og i alle fall noe godt å drikke i tillegg.

Nei, det er ikke lett å gjøre alle til lags. Kanskje til neste år! :)

2 kommentarer:

  1. Hei! He he, skjønner det kan være utfordrende å gjøre alle til lags her ja! :-) Håper at det likevel var et hyggelig og kreativt møte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, møtet var trivelig nok det. Når alle involverte må sitte i samme stol, er det jo nærmest en forutsetning at tonen er god :) Skal ha generalforsamling for det andre selskapet om en uke, da blir det nok knapt servert noen tørre kjeks, så muligens blir stemningen litt mer amper...
      God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]