13. mai 2018

Aldri helg på hjemmekontoret?

For mange betyr det å drive egen virksomhet at det nesten aldri blir skikkelig helg. Fridager kommer i veien for det man vil oppnå, og jobber man hjemme blir det enda vanskeligere å ta seg fri fra diverse oppgaver.

Jeg har det ihvertfall sånn; Selv om alt kan vente til mandagen, er det å være hjemme nesten ensbetydende med å være delvis tilkoblet hjemmekontoret. Jeg starter gjerne lørdagen og søndagen på samme måte som en hvilken som helst ukedag, selv om jeg vet at jeg burde finne på noe helt annet. Jeg gjør jo andre ting innimellom, men kommer stadig innom hjemmekontoret i løpet av dagen. Hvis jeg er ute på noe eller har besøk, så gleder jeg meg nesten litt til jeg snart kan sjekke kontoret igjen. Det er nesten blitt en besettelse, men en trivelig en, må jeg jo legge til.

Jeg regner med at flere har problemer med å skille mellom arbeidstid og fritid når kontoret jo alltid er bare noen armlengder og tastetrykk unna? Om man kjeder seg litt, så blir det lett litt jobbing, selv om man ikke nødvendigvis er spesielt produktiv.

Nå er jo de fleste jobbaktivitetene mine lystbetonte. Det meste dreier seg om å være kreativ, som jeg synes er fantastisk morsomt og alltid har hatt lyst til å bruke mer tid på. Noen administrative oppgaver følger riktignok med på lasset, som bl.a. regnskap og rapportering til myndighetene, men dette er jo oppgaver jeg utførte som profesjonell i flere tiår før jeg hoppet over i frilanstilværelsen, og som fortsatt er grei skuring for meg - også på en søndag.

Da jeg startet for meg selv ble plutselig hobbyene mine omdefinert til arbeidsoppgaver. Det som før ble gjort i sene kveldstimer, kan nå gjøres på dagtid. Ulempen er at det jo blir svært få hobbier igjen, og bortsett fra å være sosial er det ikke lenger like mye å fylle kvelder og helger med, som altså ikke er jobbrelatert. Skillet mellom arbeidstid og fritid viskes ut, kanskje er dette litt spesielt for min situasjon. Burde jeg luke ut et par prosjekter som heller skal få være rene hobbyaktiviteter og bare få plass i helgene?

Dataspill unngår jeg i vanlig arbeidstid, selv om jeg drifter noen blogger som er basert på spill, og dermed kan bruke litt tid på dette også i arbeidstiden. Slektsgransking, som det riktignok er noen år siden jeg brukte noe særlig tid på, kan også samles til helgene, men så driver jeg jo et ganske bra besøkt genealoginettsted, som min egen gransking blir en naturlig del av, og da er jo ikke lenger skillene så klare. Altså er det helt legitimt å bruke mer tid på både dataspill og slektsgransking i arbeidsuken enn hva jeg faktisk gjør, i alle fall nok til å oppdatere blogger og nettsted. Annonseinntektene fra nevnte nettsteder går tross alt direkte til firmaet mitt, så det skulle vel sett rart ut om oppdateringene ble henvist til helgene. Musikk kan jeg høre på mens jeg jobber, og film kan jeg en sjelden gang se i arbeidstiden hvis det er relevant for en filmjobb.

Motsatt kupper de større skriveprosjektene mine gjerne både kveldstimer og helger, i hvertfall når jeg er godt inni et prosjekt. Har jeg en god skriveøkt fredagen, blir det bare dumt å ta pause helt til mandag, bare fordi det er helg. Da mister jeg intensiteten, og må jobbe mye hardere for å komme inn igjen, enn om jeg skriver også i helgen.

Men er det ikke noe jeg kan bli bedre på, sånn at det kan bli litt mer helg på meg? Jo, jeg kan for eksempel unngå å planlegge nye aktiviterer i helgen. Jeg kan også kutte ut å sjekke status for diverse, f.eks. omsetning i nettbutikkene. Jeg kan droppe å sette meg på hjemmekontoret lørdag og søndag med mindre det er noe som virkelig haster. Jeg må ikke nødvendigvis ha arbeidsforbud hele helgen, men kunne bestemt meg for visse tidsinterval hvor jeg absolutt ikke skal jobbe. Eller, jeg kan fokusere på å ha én hel fridag hver helg hvor jeg ikke jobber i det hele tatt, kanskje ikke engang starter opp PC-en.

Men alt dette er vanskeligere enn det kanskje høres ut som. Jeg mangler selvdisiplin for å gjennomføre de viktige oppgavene i arbeidstiden, og dermed mangler jeg nok selvdisiplin også for å ula være å jobbe i helgene. Er det så enkelt?

Har du hjemmekontor? Hvordan er det med deg og helgene?

2 kommentarer:

  1. Heisann! Jeg kjente meg igjen i mye av dette! Og jeg har akkurat skrevet en bloggpost relatert til litt hjemmekontor selv også, selv om den ikke er så grundig som din :-)

    Jeg skriver også i helgene, spesielt hvis inspirasjonen er tilstede. Bare dumt å la den passere hvis jeg har tid til å prioritere den.

    Når det gjelder bloggen, synes jeg det er viktig at hvis jeg har noe spesielt å melde, bør jeg gjøre det så fort som mulig, ikke vente til over helgen bare fordi det er helg. I mellomtiden har jeg kanskje mistet noen av poengene. Stå på! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi må jo nesten smi mens jernet er varmt :) Nå er det forresten et moment jeg ikke nevnte, men som for min del nok er litt avgjørende; jeg tror jeg hadde koblet lettere av i helgene hvis jeg var fornøyd med innsatsen resten av uken... :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]