1. mars 2018

Tre år med nettbutikk - noen tilbakeblikk og tips

Til våren er det faktisk tre år siden jeg startet opp mine tre POD-nettbutikker! Jeg tenker det kan være greit med et tilbakeblikk og en oppsummering. Jeg har tidligere fått spørsmål om hvordan jeg kom igang, så kanskje kan det være nyttig for andre om jeg deler noen erfaringer.

Butikkene mine er KreaturShop, KreaturRock og KreaturFlora. Det er selvfølgelig nok å starte én butikk, det er bare jeg som sjelden greier å styre meg. Du bør ha en plan før du starter en eller flere butikker. Det kan være en fordel å dele opp etter design eller varekategorier, det kan gjøre det lettere p promotere butikken(e) senere. Men med mindre du selv sender kunder til en gitt butikk, er det ikke sikkert kundene besøker butikken i det hele tatt. Produktene og designene vil normalt være tilgjengelig på en felles markedsplass, uavhengig av butikk eller designer. Alle butikkene mine krever et visst vedlikehold, bl.a. oppdaterer jeg hvilke kolleksjoner som promoteres på butikkenes hovedside, jeg deler produkter på sosiale medier. Desto flere butikker, jo mer tidkrevende blir dette.

Dette dreier seg om såkalte POD-butikker, altså Print-On-Demand. Det betyr at jeg lager design som kundene kan velge enten som det er, eller ved å tilpasse med personlige bilder og tekst. Jeg har en god del designer som kun er foto eller grafiske mønstre, men omtrent halvparten er tilrettelagt for at kunden kan bytte ut foto eller tekst, og det er vel nettopp dette som bør kjennetegne en POD-butikk. Varen trykkes kun etter behov, det betyr at hvert enkelt produkt koster litt mer, men samtidig får kunden noe helt unikt - perfekt som gave, men også for å matche noe man allerede har.


Jeg selger alt fra puter og pledd til mobildeksler, kontorstempler og LED-lys. Zazzle har omtrent 1000 produkter jeg kan designe for. Alt mulig egentlig, og det kan være en fordel å begrense seg noe for lettere å kunne markedsføre butikken sin. En veldig stor fordel er det at jeg kun bidrar med design. Dermed har jeg ikke noe varelager, og bortsett fra spørsmål fra enkelte kunder, har jeg heller ingenting å gjøre med selve salget. Jeg pakker altså ikke varer, og bruker heller ikke tid på å kreve betaling. Når en kunde vil kjøpe f.eks. et strandhåndkle, kan vedkommende velge blant mange tusen håndkledesigner, og hvis valget faller på mitt design får jeg en viss prosent av salgsbeløpet. Så enkelt er det.

Da jeg startet opp hadde jeg svært få salg, kanskje bare ett lite salg per måned. Man bør nok ha rundt 1000 designer/produkter før man kan regne med å selge noe særlig, men samtidig har jeg erfart at det også er litt tilfeldig om et design blir plukket opp eller ikke. Bestselgeren min har nå solgt godt over 5000 stk, og selger fortsatt flere eksemplarer daglig. Men jeg vet at hvis ikke den aller første kunden hadde tatt tak i nettopp dette designet, kunne det ha falt nedover på trefflistene som kunden ser når det søkes på vare eller stikkord, og etter hvert ville dette designet blitt gjemt og glemt. Det er alfa og omega å få det første salget, for da rangerer designet høyere lenge nok til at flere kunder vil se det. Hvis flere kjøper det blir en bedre rangering befestet, og jeg kan regne med et visst antall salg. Det må selge jevnlig for ikke å falle igjen på de listene, men de første salgene sikrer at det fallet går langsommere. I dette systemet finnes det tusenvis av fantastisk flotte designer som kundene ikke får se, fordi de har rast nedover og nå er ute av syne med mindre man søker på stikkord som gir perfekt match.

Det er mange som promoterer designene sine på Facebook, Instagram, Twitter og kanskje egne nettsider. Hvis man greier å bygge opp en kundebase blir det nok lettere å få en god start på nye designer for da kan du promotere dem som nyheter og nå ut til mange. Selv har jeg delt på blogg, Pinterest og Facebook, men uten at det har gitt noe mersalg. Jeg har rett og slett ikke noe nettverk i USA, og det er litt dumt siden nettbutikkene mine retter seg mot amerikanske kunder. Jeg har ikke delt noe butikkrelatert med norske venner på Facebook, for med porto etc blir det altfor dyrt å få tilsendt et enkelt produkt til Norge. Akkurat dette har bremset markedsføringen min, men så har jeg jo fått det til rimelg greit selv uten promotering. Så hvis man får et par bestselgere er det mulig å tjene penger uten å promotere.

Jeg vil ikke fortelle eksakt hvor mye jeg tjener på denne virksomheten, men det dekker ihvertfall husleie og litt mer. Jeg gjør det bedre enn jeg hadde budsjettert med og har ennå ikke nådd toppen. Det svinger nokså mye fra måned til måned, men selv om jeg har holdt på i omtrent tre år peker kurven fortsatt nokså bratt oppover. Jeg produserer færre nye designer enn før, men med omtrent 7000 design-produkt-kombinasjoner selger jeg stadig noe for aller første gang. Januar og februar har vært overraskende sterke måneder til tross fort at de jo etterfølger julehandelen, men det skyldes nok at jeg ikke først og fremst selger gaveartikler, og dermed er ihvertfall den største butikken min mindre sesongavhengig. Du må imidlertid regne med både gode og dårlige måneder. Det tar typisk 3-6 måneder før man får sitt første salg, og de aller fleste opplever november og desember som den beste tiden av året.

Inntekt fra dette regnes som royalty, og er dermed en kreativ inntekt som er unntatt merverdiavgift. Det betyr at jeg heller ikke får trukket fra mva om jeg kjøper utstyr til virksomheten. En del datautstyr og rekvisitter er i høyeste grad relevant for produksjon av designer. Du kan regne med å drive en POD-butikk som hobbyvirksomhet det første året, men så snart du tjener større beløp må du drive butikken som selvstendig næringasdrivende. Jeg har kjørt alt via et aksjeselskap fra første dag, og som designer for Zazzle måtte jeg fylle ut endel papirer for å registrere selskapet mitt i USA. Jeg tror det er enklere om man driver som selvstendig næringsdrivende, men noen regler må man uansett forholde seg til. Kanskje er papirarbeidet enklere hvis du registrerer butikken under den svenske avdelngen og dermed får Sverige som ditt primære marked.

Det finnes flere steder å opprette POD-butikk. Jeg valgte Zazzle.com egentlig før jeg hadde vurdert alternativene, men angrer ikke på det. Andre nettsteder som bør sjekkes ut er Cafepress.com (t-skjorter) og Redbubble.com. Og det finnes nok flere også.

Har du konkrete spørsmål relatert til dette, er du velkommen til å legge igjen en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Tre år allerede, du verden! Det er jo et flott jubileum, og gøy at du har holdt på så lenge! Det hørtes ut som dette er noe du etter hvert kan en del om. Lykke til med år nummer fire!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, årene går fort! Men det tar tid å etablere nettbutikk når jeg jo ikke hadde noe erfaring eller nettverk fra før, og det er vel først nå jeg ser at det faktisk går litt bra. Takk, er spent på år nummer fire :)

      Slett
  2. Spennende lesning - har lest flere av de andre oppdateringspostene dine om butikkene også. Du har fine artikler, jeg liker spesielt blomsterdesignene.
    Det med å starte som selvstendig næringsdrivende hørtes litt innviklet ut, men det er vel noe som må gjøres hvis det går bra nok. Gratulerer med over 5000 solgte produkter! :) Vurderer å prøve meg på å lage nettbutikk på Zazzle en dag jeg også, men må vel lære meg mer om designprogramvare etc før det. Lykke til videre med salget! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tussicat og takk for hyggelig kommentar! Det greie med Zazzle er at du jo ikke trenger å ha tusenvis av designer for å teste det ut. Og hvis du er usikker på design, går det helt fint å bruke fine fotografier som design. Plutselig er det noen et sted i verden som liker akkurat ditt bilde og kjøper produktet ditt :) God påske!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]