31. august 2017

Jeg må nok ta et valg

Ja, nå tenker jeg ikke på stortingsvalget, som er rett rundt hjørnet, men på arbeidsdagen min som frilanser. Da jeg avsluttet fast jobb for heller å bruke tiden min på mer kreative oppgaver som kjennes personlig utviklende, var jeg veldig klar på at jeg ikke kunne sette i gang med alt det jeg hadde lyst til å prøve. Målet var å finne ut om jeg kunne få til noe, og det var lettere å oppnå noe hvis jeg fokuserte på færre områder samtidig.

Så, jeg satset først på skrivingen, og etter hvert også på nettbutikkene hvor jeg lager design for det amerikanske print-on-demand markedet. Men etter hvert som både skrivingen og nettbutikkene viste en fin utvikling, kastet jeg meg likegodt over flere nye områder, som f.eks. å være statist på film/TV. Som du vet har dette nå resultert i at jeg plutselig er engasjert ved en av landets største teaterscener.

Dermed er tid blitt en utfordring. Ukene er blitt mye travlere enn da jeg startet frilanstilværelsen min, og selv om jeg fortsatt har mye tid som jeg disponerer nesten som jeg selv vil, blir de åpne tidslommene stadig færre og kortere. Jeg får f.eks. ikke gjort så mye på romanmanuset hvis jeg bare har tre-fire timer til rådighet før jeg skal møte til teaterprøve eller filmopptak. Da vandrer fokuset lett avgårde lenge før jeg skal møte opp. Hvis det går flere dager mellom hver skriveøkt rekker jeg knapt å komme inn på det gode sporet.

Nå grubler jeg litt på hvordan veien min skal bli framover. Det har blitt så mange alternative veier å gå at det kan være smart å bestemme en slags prioritering. Jeg tjener ikke mye på noe av det jeg gjør, så økonomisk betyr det lite hva jeg velger, men jeg kjenner at jeg fortsatt har stor glede av å utvikle meg og møte de utfordringene som dukker opp. Men jeg erkjenner altså at jeg gaper over altfor mye. Når jeg møter venner har jeg noen ganger dårlig samvittighet for at jeg f.eks. ikke heller skriver, og sånn skal det jo ikke være!

Men hvordan kan jeg rydde opp i dette? Det vet jeg faktisk ikke, men jeg er ganske klar på at hvis jeg skal greie å skrive så mye som jeg ønsker, må jeg rydde unna noen av de andre oppgavene for å skape større tidsbolker. Kanskje må det bli færre filmoppdrag framover, eller kanskje jeg skal droppe novellene?

De neste ukene må uansett Les Misérables på Folketeateret få mest oppmerksomhet, så jeg trenger ikke å legge noen strategisk plan før i løpet av september. Det blir ikke enkelt, for jeg har faktisk enda flere ting jeg vil prøve meg på, som jeg ennå ikke har kommet i gang med...

Jeg nevnte stortingsvalget. Min stemme går til det partiet som innfører 48-timersdøgnet!

4 kommentarer:

  1. Det er lett å kjenne seg igjen i dette, enten man jobber frilans eller i fast jobb; det føles som om døgnet har for få timer... Ser at du kan få behov for å velge bort igjen noe av alt du har startet med, men det kan jo også bli et slags vekselsbruk med perioder hvor du satser på statistoppdrag, andre perioder med mer skriving, og perioder hvor du jobber mer intenst med netthandelen. Lykke til med valg både her og der; 48-timerspartiet må du kanskje selv etablere ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Jepp, du har nok erfaring med dette :) Jeg har vurdert vekselbruk tidligere, men det funket ikke der og da fordi jeg ikke greide å la være å sysle litt med nye prosjekter. Men nå har jeg litt bedre oversikt over hva jeg får til og hvor stor arbeidsmengden er etc. så kanskje jeg kan prøve det igjen. Samtidig kan jeg jo ikke fortsette livet ut med alt jeg prøver meg på, så noe kan kanskje avsluttes også. Hm, jeg må tenke litt mer...

      Slett
  2. Hei! Jeg ser jo du har mye å drive med ja, og helt ærlig skjønner jeg ikke at du greier å få til alt sammen samtidig... Men jeg forstår godt at det er mye man har lyst til å prøve seg på, og som man gjerne vil fortsette med når det går bra og er givende. Men det kan vel hende du må prioritere litt, ja... Det du kanskje må finne ut er hva du vil mest, hva du virkelig ønsker. Og eventuelt luke bort andre ting? Lykke til med alle dine prosjekter og diverse valg på både den ene og den andre måten! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Må nok innrømme at jeg var flinkere til å fokusere på mange ulike oppgsver i fjor. I år synes jeg det har blitt mest kaos, og mindre tid enn ønsket på hjemmekontoret. Dermed har mange planer blitt utsatt, og det liker jeg ikke. Gleder meg til teaterforestillingene er i gang, for da har jeg ihvertfall annenhver uke åpen for hva jeg måtte finne på. Problemet mitt er at jeg jo ønsker å gjøre alt sammen, og enda mer. I tenkeboksen litt til...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]