9. juni 2017

Mer om Hr Kreaturs liv som linselus

Det nærmer seg sommerferie, og det betyr at mange i TV- og filmbransjen tar pause i noen uker. Da blir det rimelig stille på statistfronten, og derfor tenker jeg at det kan være greit med en slags oppsummering fra min stadig mer utagerende tilværelse foran kamera.

Jeg har fortsatt ingen planer om å erobre Hollywood, men jeg koser meg med stadig nye opplevelser og utfordringer. Det er godt og vel et år siden jeg begynte, og det er faktisk blitt mange spennende oppdrag og gode minner. En stor bonus er at jeg møter flotte folk, både skuespillere og statister, og det viser seg at ganske mange faktisk skriver litt også.

Noe av det aller artigste som linselus er faktisk å se at jeg får stadig mer interessante oppdrag. Jeg beveger meg fra å være en skygge i bakgrunnen til å faktisk ha en funksjon nær kamera - ikke alltid, men stadig oftere. Dette skyldes selvfølgelig at jeg har samlet litt erfaring, men også at jeg etter hvert har opparbeidet et lite nettverk. I bransjen er det vanligvis egne folk som finner aktørene til en produksjon, og hvis en sånn caster er fornøyd med jobben jeg har gjort, blir det lavere terskel for å bli med på en annen produksjon senere. Jeg søker fortsatt på mange utlyste oppdrag, men det hender også jevnlig at jeg blir kontaktet direkte fordi de vet hvem jeg er fra tidligere oppdrag. Sånn er jo litt stas! Samtidig kan jeg tillate meg å takke nei til de dårligst honorerte oppdragene.

Selve jobben med å være statist eller smårolleaktør (statistroller med betydning for handlingen, gjerne også med replikker) blir artigere etter hvert som jeg er blitt trygg på meg selv. Det er lenge siden sist jeg merket at hjertet slo vanvittig fort fordi jeg straks skulle gjøre min "greie" foran både kamera og andre aktører. Men jeg har selvsagt mye å lære, og oppdragene er svært ulike. Jeg har forlengst forstått at dagen aldri blir helt som jeg trodde, og det gjør det også litt lettere å ta utfordringer på strak arm og bare hoppe i det.

Jeg nevnte spennende oppdrag, og da lurer du kanskje på hva jeg driver med for tiden? Jeg har faktisk kommet med i flere større produksjoner i det siste, og til forskjell fra i fjor da nesten alle oppdrag varte kun én dag, har jeg nå flere jobber som strekker seg over rimelig lang tid. Jeg får nevne tre litt større jobber her.

For noen uker siden hadde jeg et utfordrende oppdrag hvor det kun var én skuespiller og jeg som skulle samtale. Det var endel replikker og jeg skulle dessuten snakke en annen dialekt enn min egen, samt kommunisere med regissøren på et annet språk enn norsk. Jeg må nok innrømme at jeg i løpet av opptakene forstod at jeg har en hel del å lære, men de var visst strålende fornøyde så da er jo jeg også det.

Nå har jeg hatt tre innspillingsdager på en ny TV-serie som kommer på NRK til neste år, og hvor jeg faktisk har en smårolle. Jeg kan ikke si så mye, men det er virkelig en storsatsning og visstnok den hittil mest kostbare produksjonen her til lands. Jeg er en navngitt karakter som er med i flere scener, og skal være med på opptak i alle fall 6 dager i løpet av sommerhalvåret, kanskje blir det noen flere, for produksjonen er ikke i boks før nærmere vinteren. Kanskje må jeg reise litt også. Noen korte replikker blir det sikkert, men det må jeg ta litt på sparket. Det er litt rart å være kompis med karakterer som spilles av kjente skuespillere.

Og sånn helt på tampen - jeg ble invitert til å prøvefilme for en humor-serie, som også kommer på NRK, For en ukes tid siden fikk jeg faktisk den rollen! Dette er en helt annen sjanger enn nevnte tv-serie, og jeg blir så synlig at jeg risikerer å bli gjenkjent på gata. Akkurat det er jeg ikke helt klar for, men opplegget høres morsomt ut og ikke minst kommer jeg til å lære veldig mye av det siden vi skal improvisere en del. Dette er i første runde ikke snakk om mange opptaksdager, men det kan bli mer senere - vi får nå se...

Jeg synes alt dette er så spennende at jeg bare måtte fortelle litt, og jeg skulle gjerne ha delt veldig mye mer her på bloggen men det har jeg jo ikke lov til. Snart tar bransjen sommerferie, men jeg har garantert noe å fortelle fra de skrå bredder også til høsten, for da skal jeg jo finne ut hvordan det er å medvirke i Les Misérables på Folketeateret :)

Nyt helgen, jeg håper den blir fin!

2 kommentarer:

  1. Hei, du verden så spennende dette høres ut! Gratulerer med alt du har fått til! Det blir utrolig gøy å følge med på dette! Nesten synd det er sommerferie, he he. Men selv skuespillere trenger pauser!

    Det høres virkelig ut som du har fått satt deg inn i hva mye av dette går ut på, du forteller jo om ulike rolletyper som du aldri skulle ha gjort noe annet :-)
    Stå på, dette er gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Takk for det, javisst er det gøy :) Noe jeg tenker på iblant, er at livet gir så mange muligheter bare man våger å prøve litt. Både statisterier og skriving har for meg åpnet mange dører de siste par årene, og det var faktisk nok å sette i gang. Selvfølgelig blir man ikke nødvendigvis superflink, men det trenger jo heller ikke å være et mål. Nå har jeg skrivesøndag, og allerede mandag og tirsdag venter to nye dager foran kamera :) God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]