3. april 2017

Rapport 1. kvartal 2017

Det er litt rart - nå som jeg egentlig burde bruke all ledig tid på å fullføre "vitenskapsromanen" har jeg også blogget uvanlig mye om det å skrive roman. Tid som nok heller skulle vært brukt på sselve skrivingen. Så i dag blir det ikke noe om manus, men en oppsummering av årets første kvartal. Jeg synes det er greit å kunne se tilbake på hvordan det går med de ulike prosjektene, og med fire rapporter i løpet av året håper jeg at det ikke blir for mye. Jeg håper jo at kvartalene ikke blir helt like, men at det blir en viss utvikling underveis...

Når jeg ser meg tilbake er det nesten ufattelig at jeg fortsatt greier å få endene til å møtes, og ikke minst at jeg trives i min ensomhet på et hjemmekontor i hovedstaden. Det kjennes faktisk ennå som om jeg er midt i et litt crazy eksperiment, men så har jeg jo allerede vært i denne situasjonen i omtrent 2,5 år. Det går jammen fort! Og jeg må vel snart innse at jeg forlengst har funnet en arbeidsform og en ny hverdag som jeg trives godt med.

Økonomisk greier jeg meg bare såvidt, men i første kvartal ble det jo endel ekstra utgifter i og med at jeg dro på tre ukers skrivetur til Gran Canaria. Det har jeg bestemt meg for å gjenta hver vinter, dette var andre gang og det fungerer så bra! Kanskje et annet reisemål, og muligens sammen med andre som også kan ta med hjemmekontoret sitt. Det er lenge til neste vinter. Jeg er ovenpå igjen nå, og derfor benytter jeg muligheten til å prioritere ikke-inntektsbringende aktiviteter som nevnte romanmanus. Plutselig må jeg prioritere annerledes.

Når det gjelder skrivingen ellers, har jeg faktisk ikke skrevet en eneste novelle hittil i år. Jeg flikket vel litt på de to som ble solgt i starten av januar, men ellers ikke. Så der ligger jeg bakpå, gitt, ettersom målet fortsatt er å selge en novelle hver måned. Men desto hyggeligere var det at et dansk ukeblad tok kontakt i mars og nå sørger for en av krimnovellene mine faktisk skal publiseres på dansk! På tampen av fjoråret prøvde jeg meg også på en feature tekst - idéskisse til en artikkelserie ble sendt til et ukeblad, men jeg fikk aldri noe svar. Det skuffet meg litt, men når sant skal sies ville jeg ikke hatt tid til å skrive romanen ferdig i år hvis jeg samtidig skulle produsert en lang serie. Så kanskje er det like greit at det ikke ble noe av sånn i første omgang.

Nettbutikkene har gått strålende så langt i år. Jeg våget ikke å budsjettere med inntekter derfra i januar og februar, jeg forventet at det ville bli ganske stille sånn like etter julerushet. Men jeg tok grundig feil! Januar sørget for utbetaling med god margin, og februar ble faktisk min beste måned noensinne! Mars ble også rimelig bra (3. beste måned noensinne), og med ca 9 salg pr dag i gjennomsnitt kan jeg nesten doble forventet inntekt for 2017. Det er fortsatt snakk om småpenger, men det går altså bedre enn jeg turde håpe på. Det rare er at det stort sett bare er ett produkt som selger, og siden jeg jo har omtrent 5000 produkter i butikkene mine, er jeg nok litt skuffet over de 4999 som nesten ingen har kjøpt. Uansett, jeg er glad og takknemlig!

Annonseinntekter fra diverse nettsteder falt mye i siste kvartal i fjor, og det ser ikke ut til å gå bedre i år. Inntekten er knapt verdt å nevne, og jeg får muligens ingen utbetaling i år i det hele tatt. Jeg bør selvfølgelig skjerpe meg og oppdatere oftere.

Statistvirksomheten har vært roligere enn forventet hittil i år, men det skyldes jo delvis de tre ukene på skrivereise. Jeg har hatt flere spennende oppdrag, bl.a. har jeg nå gjort ferdig opptak for den TV-serien som jeg prøvefilmet for. Det var vanvittig morsomt, men også litt krevende. En ting er å ha erfaring som statist, men i denne settingen skulle jeg jo kommunisere med regissør og teknisk stab nesten hele tiden, og der har jeg jo lite erfaring. Det er ofte vanskelig å forstå nøyaktig hva de ønsker seg, og dessuten skulle vi skuespillere improvisere en hel del. Vel, de greier forhåpentligvis å få noe brukbart ut av opptakene.

Hva mer bør nevnes? Har jeg fortalt at jeg fra november har jobbet 10% for tidligere arbeidsgiver? Det ser ut til at det kun blir behov for 5% framover, så da spørs det om jeg likegodt skal la det være. Vi får se - det er jo hyggelig å holde litt kontakt med gamle kollegaer, men når arbeidsmengden er så begrenset blir det mest plunder, egentlig.

Akkurat nå befinner jeg meg i feriehuset. Det blir tidlig påske på meg i år. Planen er å fokusere på "vitenskapsromanen", og uten internett er det faktisk mulig å få skrivero. Skal nok få gjort en god del, selv om jeg synes at jeg mister oversikten når jeg jobber på 13'' skjerm. Sånn i innspurten synes jeg at det er ekstra viktig med god oversikt.

Alt i alt ble første kvartal godt! Jeg er spent på fortsettelsen!

4 kommentarer:

  1. Du er tøff som våger å satse sånn på skrivinga. Veit jeg har sagt det før, men beundrer det. Nyt tidlig påske. Her blir det ikke ferie før onsdag i påskeuka siden jeg arbeider, men naturligvis forlater jeg da vestlandet noen dager, til fordel for skau heime. Ha en flott skrivekveld. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fivrelden, takk for det! Det er utrolig flott å ha noen som heier :) Det tidlige påskeoppholdet i feriehuset har imidlertid ikke blitt helt som planlagt, jeg har vært syk det meste av uken. Skriver litt innimellom hostekulene, og håper på noen timer med utejobbing før jeg drar tilbake til byen igjen.

      Slett
  2. Hei! Det høres ut som du får til mye, synes jeg! Om du ikke selger like mange noveller som før, får du kanskje konsentrert deg mer om romanen din, og på sikt kan det kanskje være positivt? Ha en fin før-påske-tid! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar. Jo, det er blitt mye bra, og jeg lurerer selvfølgelig på om jeg kunne stått på enda mer og fått til dobbelt så mye? Joda, positivt å kunne fokusere på roman, men det blir jo ingen inntekter uten at jeg gjør andre ting. Og snart må jeg tenke inntjening igjen...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]