7. april 2017

Hjelp jeg er på TV

På tampen av 2016 hadde jeg noveller på trykk i ukebladene flere uker på rad. Det var litt rart fordi det var så lenge siden jeg hadde skrevet noe. Det føltes som å seile på gammel sjø, hvis det er noe som heter det, da.

De siste ukene har det faktisk blitt tilsvarene på film- og TV-fronten! Hvem skulle trodd det da jeg startet statistkarrieren min for nokså nøyaktig ett år siden og tenkte at jeg trengte en god del flaks for å få mer enn et par oppdrag i løpet av året?

Du har kanskje sett meg uten å vite at det faktisk var meg. I februar og mars har jeg nemlig vært en hel del på både TV, kino og reklame, da mye av det som ble filmet i fjor har blitt vist. Jeg var nylig med i flere episoder av Hotel Cæsar, jeg dukker opp i flere episoder av serien Folkevalgt som nylig startet (TV2), og jeg regner med at jeg har vært med i en episode av Best før (TV2). I tillegg var jeg godt synlig i en kinofilm for ungdom, der var jeg til og med i traileren for filmen, og så hadde jeg ikke mindre enn 2 ulike roller i en promo for Eliteserien (TV-Norge) - korte glimt, ikke lett å se meg, da. Noen fortalte meg at de hadde sett meg i en reklame på kino, og andre sendte meg bilder de hadde tatt av TV-skjermen da de så meg på Typisk Deg (TV-Norge) for et par uker siden. I går satt jeg hos feriehusnaboen og så TV, og plutselig dukket jeg opp i en reklame jeg ikke hadde sett før. Ha-ha! Ja, det kjennes virkelig som en bølge av gammel sjø, nok en gang. De fleste opptakene ble jo gjort for 6-12 måneder siden.

Jeg får normalt ikke sett alt dette selv - jeg har nemlig ikke TV, men  jeg vet stort sett når de ulike produksjonene blir sendt og noe finner jeg på nettet. Jeg må innrømme at jeg som oftest synes det er litt kleint å se meg selv på TV, for ofte er det liksom bare meg, sånn som jeg vanligvis ser ut. Det hjelper litt hvis det er i en setting som er langt unna min egen virkelighet, eller om jeg er i kostyme eller av andre grunner ikke kan gjenkjennes så lett. Men jeg trøster meg med at det finnes noen i produksjonen som har godkjent hvert eneste opptak. Det er faktisk ikke mitt ansvar at det endelige resultatet blir greit nok.

Forresten, det virker litt som om jeg rykker stadig nærmere kamera, og da er jeg jo ikke lenger bare én av flere karakterer i bakgrunnen, men blir mer synlig. Jeg har forlengst kommet meg over den verste kameraskrekken, men det gjelder jo bare bildet. Når du blir litt mer skuespiller får du også replikker, og da kommer lyden i tillegg - nesten litt som å rykke tilbake til start, det der. Det er sikkert ikke bare jeg som synes egen stemme høres rar ut på opptak? I det siste har det blitt en del replikker, også uten manus mens opptak pågår. Det er egentlig vanskeligere å improvisere, synes jeg, for da er det ikke like lett å forstå hva regissøren har tenkt seg. Og så fortsetter jeg i ukevis med å komme på hva jeg heller burde ha sagt i de ulike situasjonene...

Hvis du lurer - jeg har fortsatt null ambisjoner på lerretet. Ennå er dette bare på gøy pluss at jeg jo får betalt for alt jeg er med på. Det er dessuten helt greie ut-av-hjemmekontoret-opplevelser, spennende med utfordringer, og det skjer stadig oftere at jeg møter igjen folk som jeg har filmet med tidligere. Veldig hyggelig! Målet mitt er å ha fire innspillingsdager hver måned, altså omtrent 50 dager i 2017. Kan jeg greie det, tro? Tallet for 2016 ble 46, så helt utopi er det faktisk ikke!

Ønsker deg en finfin helg!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg likte utrykket ditt " ut-av-hjemmekontoret-opplevelser"! He he. Det høres ut som du får vært med på mye spennende! Vet om flere som har vært statister på TV, men har aldri prøvd selv, enda tanken har slått meg noen ganger. Det høres jo ut som du får oppleve litt på disse oppdragene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Javisst er det spennende. Noen opptak er selvfølgelig litt kjedelige, men det er det ofte her på hjemmekontoret også, uten a jeg får betalt for å sitte her ;) Vanligvis blir en dag på opptak ganske annerledes enn hva jeg hadde ventet meg, eller det dukker opp noe uventet, jeg får en utfordring, møter noen svært interessante folk, etc. Er umulig å bli lei sånne oppdrag, men nå takker jeg jo også nei noen ganger.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]