23. desember 2016

En stille uke i feriehuset

Jo, det er mørke dager og kaldt vær. Men det er jul, og da kan det faktisk være skikkelig trivelig i et feriehus. Jeg stopper her i en drøy uke. Det blir selvfølgelig en del sosiale begivenheter både her og hos andre, men jeg håper også på noen rolige timer hvor jeg kan nyte hjemmebakte småkaker i vedfyrt stue. Og selvsagt med laptop-en på bordet.

I feriehuset bakes kneppkaker
Hjemmekontoret er som vanlig med, men jeg tar en pause fra de mer trivielle rutinene. Istedet skal jeg skrive en ny novelle, og flikke på en annen. Jeg rakk det ikke før jeg reiste fra Oslo, men vet du hva - det går helt fint om jeg ikke selger flere tekster før vi er på den andre siden av årsskiftet. Jeg er forlengst a jour med årets økonomi og alt av juleforberedelser. Julegaver og mat er på plass, jeg rakk såvidt å sende avgårde alle julekortene før avreise. Returbilletten ble kjøpt i september. Nå trenger jeg knapt penger før i midten av januar, og akkurat det gir meg den roen som jeg mistet i høst.

Så snart de to novellene er sendt avsted, forhåpentligvis før nyttår, skal all skrivetid brukes på "Vitenskapsromanen". Denne ble lagt til side i høst fordi jeg ble nødt til å fokusere på aktiviteter som kunne gi inntekter. Dermed ligger jeg langt på etterskudd med ddet største prosjektet, men kjenner at jeg igjen ivrer etter å komme i mål. Jeg opplever ennå at karakterene snakker til meg når jeg f.eks. går en tur. Det kan dukke opp hele tekstpassasjer. Underbevisstheten minner meg om ideer jeg klekket ut i sommer, men ennå ikke har skrevet ut. Det er en vesentlig grunn til at den nye fristen er satt til slutten av januar, det får du vite mer om i neste blogginnlegg :)

Akkurat nå ønsker jeg deg en gledelig jul!

2 kommentarer:

  1. Hei! Det høres ut som det går bra med skrivingen! Og artig at karakterene snakker til deg, det har jeg opplevd mye med egne karakterer også. Riktig god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og fortsatt god jul! Har skrevet litt i dag, men ikke lett å konsentrere seg når stormen røsker i feriehuset. Håper på bedre skrivevær i morgen :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]