23. juni 2016

Film, skattesmell og søvnmangel

Denne uken har så langt blitt mye mer travel enn jeg hadde tenkt meg. Jeg planla nemlig å ta det litt roligere enn jeg pleier. Jeg ville benytte meg av fine sommerdager og kjøpte derfor ukeskort på buss og trikk for å kunne farte litt rundt. Det pleier jeg å gjøre to-tre ganger i løpet av sommeren, og de ukene presser jeg meg til å komme meg litt ut, enten det er turer i skogen eller på fjorden, til ukjente lokaliteter litt utenfor allfarvei, eller på besøk til noen som bor utenfor gangavstand. Det gir anledning til å fotografere, men kan også gi ny inspirasjon på andre måter.

Jeg sendte nemlig avgårde de to julenovellene mine på mandag og tenkte at nå trenger jeg å koble om. Det tar nok litt tid å få svar, og jeg vet ennå ikke om jeg var tidsnok ute. Jeg solgte forresten en julenovelle tidligere i år også, så noe får jeg i hvertfall på trykk i løpet av juleukene. Med tekstene unnagjort, stod jeg fri til å ta denne uken litt mer på sparket - trodde jeg.

For det viste seg på bli en ganske travel uke likevel. Til tross for midtsommer fikk jeg statistoppdrag både mandag, tirsdag og onsdag. Tre ulike produksjoner, og de fleste kontaktet meg så sent som dagen før. Det har blitt TV-serie, terapi-film og reklamefilm. I tillegg har jeg takket nei til to oppdrag i dag torsdag, d.v.s. det ene var jeg for sen med å svare på.

Dermed har jeg nådd målet mitt om 4 opptaksdager i juni og statistoversikten er oppdatert. Jeg har dessuten tjent mer på disse oppdragene enn de 2.000 som er målet per måned. Jeg er veldig glad for at denne virksomheten min ser ut til å vare, og ikke bare var et blaff i vår. Og jeg trenger virkelig inntekter framover!

For nylig kom skatteoppgjøret, og typisk nok fikk jeg hele 35.000 i restskatt - hjelp! Jeg pleier ikke å dele så mye privatøkonomi her på bloggen, og restskatten min er vel ganske uinteressant, men jeg nevner den likevel fordi alle jo forstår at en så stor baksmell smeller ekstra hardt akkurat i år. Årsaken er bl.a. at jeg jo fikk en stor sum feriepenger fra gamlejobben i fjor, og feriepenger trekkes det som kjent ikke skatt av i juni, det gjøres istedet over resten av året - men da utbetalte jo ikke gamlejobben lønn til meg. Dessuten ga «Englegrisen» bra med aksjeutbytter i fjor, og heller ikke der trekkes det forhåndsskatt. Jeg visste om begge forholdene, og restskatten stemmer rimelig bra med budsjettet mitt, men det blir jo litt tøft å betale den uansett. Jeg forhåndsinnbetalte ca 75% i mai og møter derfor sommeren med nærmest null likviditet, og resten må jeg altså hoste opp over sommeren. Da hjelper det faktisk hvis jeg kan tjene litt mer enn 2.000 på statistoppdrag per måned også i sommermånedene.

Og til slutt - du lurer kanskje på hvorfor jeg er søvnig her på hjemmekontoret? Jo, onsdagens opptak startet allerede kl 06:15, så jeg måtte stå opp kl 05:00 som jo er mange timer tidligere enn jeg pleier. Jeg fikk bare 4 timers søvn den natten, og det sitter ennå i kroppen. Siden det ikke blir noe filmoppdrag i dag, har jeg tenkt å endelig ta meg en tur ut i midtsommerdagen, og så kan jeg sløve og gjøre litt novellenotater på et svaberg eller noe. Kan være greit å lade batteriet før jeg skal ut og spise i kveld. Gjesp...

Nå glemte jeg å nevne at jeg også har fått tilbud om å delta i en bok! Det har ført til mange runder med meg selv, og jeg får vel si litt mer om konklusjonen i neste bloggpost.

Ha en fin-fin St. Hans!

4 kommentarer:

  1. Hei! Ja, her var det mye på en gang! Det virker i hvertfall som statistoppdragene dine går veldig bra! Alltid spennende å høre hva du driver med på den fronten. Men at det betyr oppstart 06.15 synes jeg nok var litt vel tidlig, ja... Skjønner godt at du er trøtt da.

    Så gøy med tilbud om deltakelse i bok! Dette gleder jeg meg til å høre mer om! Selv kommer jeg også med i en ny bok etter hvert, men det har jeg enda ikke nevnt på bloggen min enda og tenkte å vente litt med det da det er en stund til. Men nå er jeg veldig spent på hva slags bok du har fått tilbud om deltakelse i!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nå har jeg også søkt om fast statistoppdrag over flere uker over sommeren. Aner ikke hvordan de velger ut, og heller ikke når jeg kan forvente svar. Kanskje i neste uke :)
      Den boken jeg nevnte er nok litt annerledes enn du tror, jeg skal ikke bidra med tekst. Mer om noen dager, tenker jeg.

      Slett
  2. Spennende med tilbudet om det å vøre ned i bok. Del med oss når du kan og i mellomtiden blir det interessant med refleksjonsinnlegget du hentyde til. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fivrelden! Javisst er det morro med henvendelser uansett hva det går ut på. I dette tilfellet skal jeg nok ikke skrive, så opplegget er sannsynligvis litt annerledes enn det hørtes ut som, mer kommer snart :)
      God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]