19. mai 2016

Om å bygge en karakter

Nå er jeg omsider i mål med research til den såkalte «vitenskapsromanen». Det vil si, jeg har lest de tre bøkene jeg lånte på biblioteket og gjort mange notater. Det må nødvendigvis bli mer research senere - nå har jeg fokusert på et større forskningsfelt enn hva jeg egentlig skal bruke stoff fra, og jeg synes at jeg har fått et godt bakteppe for fortellingen min.

Noe av det morsomste var å oppdage vitenskapelige fakta og koblinger som jeg ikke visste om, men som faktisk passer supert inn i opplegget mitt. Jeg har dermed også fått mange nye ideer til historien. Nå i mai er det om å gjøre å skrive mest mulig, og så får vi se om jeg husker alle de flotte ideene. Selv om jeg har notert er det ikke sikkert at jeg husker hva jeg egentlig tenkte da jeg noterte.

Nå lurer du kanskje på hvordan dette har noen sammenheng med det å bygge en karakter? Jo, i «vitenskapsromanen» finnes det selvsagt noen karakterer med forskerbakgrunn, og jeg vil ikke nøye meg med at vedkommende skal være kanal for vitenskapsfakta. Nei, jeg vil gjerne vite hver karakters karrieremessige ståsted og bakgrunn, hva vedkommende forsker på, hva visjonene faktisk er. Karakterene er fiktive og bakgrunnen deres kan ha begrenset betydning for selve handlingen, men å kjenne bakgrunnen deres gjør karakterene mer troverdige - ihvertfall for meg.

Sånn jobber jeg fram de fleste karakterene i en historie. Til og med når jeg skriver korte ukebladnoveller kan jeg på forhånd ha tegnet opp et helt livsløp og familietre for hovedpersonen - selv om disse opplysningene ikke nevnes i fotellingen. Dette synes jeg er særlig nyttig når to eller flere karakterer skal samhandle - om de nå krangler eller samarbeider. De må ha unike mål, visjoner og motiver sånn at jeg føler at jeg kjenner dem godt. De må reagere troverdig ut i fra sitt eget ståsted og egne erfaringer. Ofte har jeg et detaljert system som forteller meg ganske mye om hvilke personlighetstrekk som dominerer hos den enkelte, og da tenker jeg ikke så enkelt som «god eller ond».

Jeg har tidligere skrevet litt om det å navngi karakterene. I «vitenskapsromanen» syntes jeg navnet på en av hovedkarakterene skurret litt, og plutselig en dag i Las Palmas i vinter, så jeg butikkskiltet på bildet, og forstod at den karakteren istedet skal hete Sebastian.

Både navn, bakgrunn, personlighet og utseende kan noen ganger komme fra observasjoner. Jeg hører bruddstykker av en samtale, ser et interessant trekk jeg liker hos folk jeg passerer på gaten, eller som jeg ser på bussen. Eller som her, et butikkskilt. Man vet aldri hvor inspirasjon kan dukke opp, det gjelder å være observant!

Da er det fram med saksen ;)

6 kommentarer:

  1. Artig illustrasjon til innlegget ditt i dag :-)

    Og interessant å lese hvordan du arbeider med karakterene dine; det virker som du også her jobber grundig og systematisk.
    På samme måte som jeg ikke planlegger plottet i særlig grad, kartlegger jeg heller ikke karakterene mine noe særlig. Jeg bruker nok også her intuisjonen og sansene. Det høres sikkert tåpelig og useriøst ut, men slik er det. Jeg kjenner dem på en måte fra innsiden. Man kunne kanskje si jeg hører stemmene deres; det gjør jeg vel også, men jeg er enda nærmere dem enn det. Jeg tenker tankene deres, kjenner følelsene deres, sanser det de sanser. Det fungerer på en måte slik at personene er levende for meg, så det de sier og gjør kan komme overraskende på meg, så selvstendig oppfører de seg. Om det blir troverdig eller ei må vel andre bedømme, men det kjennes riktig ut for meg, i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi, takk for innspill, artig å lese hvordan du forholder deg til karakterene - eller kanskje det er omvendt :) Jeg tror vel at jeg også gjør det litt på samme måte som deg noen ganger, kanskje jeg har størst behov for å definere personlighetene etc når jeg jobber med en tekst over lang tid. Eller hvis jeg trenger inspirasjon, for når jeg bygger en karakter får jeg mange ideer på kjøpet.
      Artig at dette kan gjøres på flere måter! God helg :)

      Slett
  2. Hei! Veldig spennende blogginnlegg du har her! Artig bilde også! Selv har jeg som utgangspunkt en liste over alle karakterene (når jeg skriver fiktive ting som roman eller noveller), med beskrivelser av alle, hvem som er hovedpersoner, bipersoner, familiemedlemmer osv. Etter hvert som jeg skriver og begynner å se personene for meg, noterer jeg ned informasjon om hver enkelt etter hvert som jeg blir kjent med dem.

    Deretter bruker jeg listen ganske flittig, slik at jeg slipper å lete gjennom hele manus hver gang jeg lurer på detaljer som anses å være viktige. Jeg leter selvsagt mye i manus også, men synes det er greit å ha en slik liste ved siden av, for hurtigoppslag.

    Lykke til i arbeidet! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette, takk for innspill! Lurt å notere underveis også, ja. Der er jeg nok ikke like flink som deg. Det hender jo at noe blir beskrevet, f.eks. briller eller hårlengde, måte å bevege seg på, som man må være obs på senere. Hvis sånne detaljer blir feil kan det ødelegge gansske mye for leseren. God helg!

      Slett
  3. Ah, interessant å lese. Jeg jobber på noen ganske like måter, mens andre ting skiller seg.

    Både navn, bakgrunn, personlighet og utseende kan noen ganger komme fra observasjoner. Jeg hører bruddstykker av en samtale, ser et interessant trekk jeg liker hos folk jeg passerer på gaten, eller som jeg ser på bussen. Eller som her, et butikkskilt. Man vet aldri hvor inspirasjon kan dukke opp, det gjelder å være observant!

    Dette kjenner jeg meg veldig igjen på. På bussen er et svært egnet sted for meg, eller på toget. ;)

    Ha en superhelg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, litt sent. Ja, jeg burde nok ta bussen mye oftere enn jeg gjør. Nå er jeg på landet, og her er det ikke gater heller...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]