12. april 2016

Feriehuset gir skrivero

Jeg er tilbake i byen etter nesten tre uker i feriehuset. Med vestlandsvåren i anmarsj ble det også tid til litt smårydding i hagen, men for det meste har jeg vært flink og jobbet.

Uten nettilgang blir det lettere å konsentrere om oppgavene. Jeg er ganske disiplinert når jeg tar hjemmekontoret med til feriehuset. Det er jo mange av de vanlige oppgavene som jeg ikke får prioritert, f.eks. nettbutikkene og det meste som gjelder nettbank etc. Jeg kan ordne litt hos naboen, eller på mobilen, men det første gir ikke arbeidsro og det siste blir altfor knuslete på liten mobilskjerm. Så dermed blir online oppgaver stort sett utsatt til jeg er tilbake i byen.

Jeg får en egen skrivero når jeg sitter ved spisebordet i feriehuset og jobber. På årets første besøk er det mye som skulle vært gjort av rent huslige sysler, men at duken på bordet kan trenge en vask får vente til varmere tider. Jeg er uansett avhengig av å tørkevær ute. Denne gangen var det mye regn og dessuten nesten nattefrost. Da er det triveligere å fyre med ved, drikke kaffe og bare taste i vei :) Jeg skev en ny novelle, som nå er solgt (må korte den litt inn, men det skal gå greit). Hadde lyst til å skrive flere noveller, men måtte nesten bruke resten av tiden til «Vitenskapsromanen».

Dette store prosjekt blir stadig mindre håndfast, jeg mister litt av det grepet (jeg trodde) jeg hadde i starten. Jeg tror at jeg rett og slett må få ferdig en kortversjon av konseptet, og optimalisere i litt mindre format. Jeg har sett for meg at en såpass komplisert fortelling må være på mange-mange hundre sider, at det må tenkes stort, men det kan selvfølgelig også bli en kortroman. Mindre format gjør oppgaven mer håndterbar, og jeg trenger absolutt å få bedre grep om opplegget. Heretter skal jeg tenke litt mindre enn jeg har gjort så langt.

Jeg fikk lest gjennom alt jeg skrev i Spania i vinter, justerte endel, men alt i alt var jeg fornøyd. Og så har jeg lest i en av de bøkene jeg lånte på biblioteket før påske. En av de vitenskaplige faktaene jeg har basert prosjektet på, viser seg å være en myte! Ha-ha, jammen godt at jeg tar meg tid til grundig research! Akkurat denne overraskelsen betyr imidlertid ikke så mye for selve gjennomføringen, jeg må bare nyansere diverse utsagn. Det er vel akkurat det research handler om - justere detaljer og tilnærminger sånn at faka blir mest mulig korrekt og troverdig. Dette er uansett en spennende prosess.

Nå er jeg altså tilbake i byen. Bortsett fra å følge opp administrasjon som jeg ligger etter med, samt å sette av tid til selvangivelsen (det blir faktisk litt mer arbeid med den nå, sammenlignet med da jeg var i vanlig full jobb), er resten av april avsatt til mer research og skriving.

Borte i et feriehus er bra, men jobbing her på det egentlige hjemmekontoret funker nok aller best :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Det høres ut til at du er flink med konsentrasjon, også når du ikke har internett. De periodene jeg har vært uten internett pga. feil eller andre ting, har jeg bare gått og irritert meg over de tingene jeg skulle gjort på nettet, og som jeg ikke får gjort. Bare tull selvsagt! Har man ikke nett, så har man ikke nett. Føler jeg har litt å lære her, hehe. Men på en annen side, hvis jeg kun skal lese korrektur går jeg ofte ut på kjøkkenet hvor jeg ikke har PC. Der finner jeg den roen jeg trenger til slike ting.

    Jeg skjønner at boken du skriver er et stort prosjekt, veldig stort også kanskje. Da jeg skrev min bok (den som altså enda ikke er utgitt!) delte jeg alt opp i kapitler, men også i underkapitler. Tenkte på disposisjon slik vi lærte på skolen når det gjaldt både stiloppgaver og store særemner. Det verktøyet er gull verdt! Men dette er kanskje noe du kjenner fra før, ille bare minne om det. Det kan godt hende at det hjelper å lage en kortversjon ja, og så kan du eventuelt legge til og utvide etter hvert som du finner momenter å putte inn. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for innspill :) Jo, jeg har plottet rimelig klart, og har delt inn i avsnitt. Men må også være åpen for å justere senere, hvis jeg ser det passer. Med kortversjon tenker jeg at jeg skal sikte på mye mindre volum, jeg tenker også at et forlag vil se om prosjektet er liv laga, selv om ikke alt er skrevet ut. Først av alt trenger jeg vel kortformatet fordi følelsen av å nærme seg målet jo er så god ;) Men vi får se... når jeg får gjort litt mer research, må jeg kanskje gjøre om på alt igjen, hehe.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]