3. mars 2016

Hvor blir det av forfatteren?

Fakta: Hittil i år har jeg ikke fullført en eneste novelle!

Jo, jeg har jobbet en del med de gamle notatene i forbindelse med «Prosjekt Håp», men heller ikke oversettingen er i mål. Nå må imidlertid fokus flyttes til novelleskriving, for jeg er avhengig av å selge 3 noveller i første kvartal. Jeg ligger m.a.o. svært dårlig an! Det er nesten litt frustrerende at det faktisk går bra med alt annet enn skrivingen!

Jeg kan skylde på at det har skjedd så mye annet i det siste, jeg har til og med hatt hele arbeidsdager utenfor kontoret. Det er rart med det, men jeg er mindre motivert til å jobbe kveld her på hjemmekontoret etter å ha jobbet ute en hel dag. Når jeg har vanlig kontordag kan jeg derimot godt jobbe til over midnatt, hvis jeg ikke har andre planer. Nå som jeg allerede har fått 4 av de 5 statistoppdragene jeg hadde bestemt meg for, kan jeg trappe ned den virksomheten litt. I dag måtte jeg takke nei til enda et nytt oppdrag fordi jeg allerede har et statistoppdrag den dagen - så det kommer nok inn noen tilbud framover også, selv om jeg ikke står på like mye.

Også annonseinntektene fra diverse nettsteder har tatt litt av i år. Januar ble beste måned noensinne, og februar ble enda bedre. Vi snakker fortsatt lommerusk, men når kurven er bratt, liker jeg å tro at det kan bli flere gode måneder framover.

I dag hadde nettbutikken et megasalg, da én kunde alene kjøpte for mer enn 50% av det som jeg har tjent samlet helt siden mai i fjor. Største salget jeg har hatt noensinne der også, så selv om det har gått litt i rykk og napp og jeg ennå tjener mindre enn budsjettert, blir også denne virksomheten min spennende framover. Nettbutikkene tar mye tid, men det er ennå gøy å jobbe med.

Alle de ulike prosjektene forklarer sånn delvis hvorfor skrivingen har kommet litt bakpå. Det har hele tiden vært meningen å jobbe med ulike prosjekter og ikke bare skriving, men det var jo aldri meningen å legge skrivingen helt tilside. Jeg trodde faktisk at mørketiden skulle bli brukt til å skrive enda mer enn før!

Så nå må jeg ta meg sammen! Nå blir det enda viktigere for meg å bevise overfor meg selv at jeg kan komme inn på skrivesporet igjen. Dette handler ikke om skrivesperre, flere fortellinger er påbegynt, og underbevisstheten har jevnlig servert meg ideer å bygge videre med. Nei, problemet er at jeg bruker alle andre oppgaver som en unnskyldning for å utsette skrivingen, og det er jo ikke noen god strategi, akkurat...

Fin torsdag til deg!

5 kommentarer:

  1. Hei! Skjønner at du synes at det har blitt lite skriving, men du har jo gjort en del annet. Selv om ikke det var skriving, så kan du bruke den erfaringen du har fått i nye tekster, er mitt tips. Alle skribenter har det vel sånn av og til at de innimellom stopper opp, må ha en pustepause, og kanskje gjøre andre ting og på den måten samle erfaring og opplevelser som de kan bruke videre. Mange snakker også om skrivesperre, men det er jo ikke det du har akkurat? Dette går veien, vent og se!

    SvarSlett
    Svar
    1. God kveld! Takk for innspill. Det som kanskje frustrerer meg aller mest er nok at jeg ikke tar pause fra skrivingen, men at jeg ikke engang tenker at jeg skulle ha skrevet noe. Skrivingen har plutselig fått for iten plass, og siden jeg trenger inntektene er jo det dobbelt dumt. Bare en ting å gjøre - ta meg sammen! :)

      Slett
  2. Jeg kan kjenne meg igjen i at skrivingen blir skjøvet til side i perioder hvor det er mye annet som lokker. Man kan vel også si at det gjennomgående er andre ting som lokker, men det finnes perioder hvor man lettere lar seg avspore. Sikkert av ulike årsaker. Noen ganger søker man kanskje litt variasjon og avveksling, og det virker det jo som du har fått nå.
    Jeg håper avbrekket har fungert som inspirasjon og stimulering til å kaste seg over tastaturet med iherdighet og iver! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja, du er inne på noe der, kanskje det faktisk var nødvendig med et utilsiktet avbrekk, for så å finne tilbake igjen? Det plager meg litt at jeg har dårlig samvittighet for å ikke skrive. Det burde ikke være sånn. God helg!

      Slett
  3. Jeg tror veldig på at det er en tid for alt. Og at ofte når vi ikke skriver så samler vi ting vi kan bruke og tekst og teksttanker kan modne. :)

    Legg vekk den dårlige samvithgeten. Du skriver når du skal. Man kan ikke alltid presse det frem, tror jeg.

    Og les mye. ;)

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]