21. januar 2016

Status for hovedmanus og heftig datakrøll

Dumt av meg å stadig vekk fortelle hva jeg snart skal skrive mer om, for plutselig skjer det noe helt annet og minst like plutselig har jeg glemt hva jeg skulle fortelle mer om. Den noe pussige konsekvensen er at jeg kanskje forteller mer enn jeg opprinnelig hadde tenkt -  sånn samlet sett.

Vitenskapsromanen, ja. Jeg ville vente med å si litt mer om hvordan det gikk med skrivingen i Spania. Det manuset var jo en av hovedoppgavene mens jeg nylig var sørover i fem uker. Målet var å skrive et grunnriss for hele konseptet, sånn at jeg ville ha mye grovtekst å jobbe videre med her hjemme i vinter.

Fin kreatur-mur i Playa del Ingles - som lovet i desember.
Så hvordan gikk det egentlig? Jeg må nok innrømme at jeg ikke har med fullt så mye tekst hjem som jeg drømte om. Men jeg har skrevet omtrent 35.000 ord, og det meste er stoff som jeg anser som verdifullt i fortsettelsen. Det må skrives om og bygges ut, men er et greit utgangspunkt.

Jeg fant fort ut at plottet ikke var modent nok til at jeg kunne følge noen stram regi for innholdet. Derfor skrev jeg litt her og der fra handlingen, og det er jo en grei nok framgangsmåte. Jeg ble bedre kjent med karakterene og fikk grublet mye på hva jeg egentlig ønsker å fortelle. Lekte også litt med kasus og denslags, og selve historien ser nok ut til å bli skrevet i nåtid/presens. Jeg vet ikke om det er risky, men jeg måtte jo ta en avgjørelse, og da jeg kom skikkelig i gang med skrivingen ble nåtiden helt naturlig. Enkelte komplekse partier vil nok rote det til, men det er faktisk også meningen ;)

Også manglende research ble en brems. Jeg ser at jeg må lese en god del og burde ha startet lenge før skriveturen. Ikke for at vitenskapen skal ta så stor plass, eller fordi alle detaljene må være korrekte - akkurat det er nemlig ikke så viktig. Men siden vitenskapsopplegget er et slags premiss, må jeg tømme det skattkammeret for ideer og inspirasjon før historien blir for fastlåst. Beklager at jeg må skrive litt i gåter...

Det er ennå tidlig i prosessen, men jeg begynner å få det travelt om jeg skal nå målet mitt. Jeg har ikke skrevet noe etter at jeg kom hjem, men det er jeg faktisk veldig glad for! På mandag krasjet nemlig PC-en, den nekter å slå seg på. Heldigvis hadde jeg tatt back-up bare en uke tidligere, så av nyere stoff er det kun forrige ukes innsats som er tapt. Pluss alt det gamle da, det som jeg ikke er helt sikker på om jeg har sikkerhetskopiert, bl.a. de gamle manusene som jeg mot alle odds greide å redde fra gamle disketter for et drøyt år siden. To datakrasj på under et år er vel ikke verst for en som må leve på sparebluss? I dag har jeg kjøpt og installert ny PC, kjipt ettersom jeg nesten ikke kommer til å ha inntekter verken i januar eller februar. Men jeg fant en rimelig og helt grei sak til 4.995,- og kvelden har gått med til å få alt på plass av programvare og filer, m.m.  Mye av det jeg skal gjøre er avhengig av PC. De siste dagene har alt blitt utført på laptop-en, men den er altfor treg og liten til flere av de sakene jeg jobber med nå. Det går jo ikke bare i skiving.

De neste ukene kommer jeg også til å jobbe med et annet nokså stort manus som jeg ikke har fortalt særlig mye om tidligere. Det er basert på idé og notater som har fulgt meg i et par år. Nå mistet jeg en hel uke, så det skal vel holde hardt å rekke første deadline som er i februar. jeg forteller nok litt mer om den planen senere. (Å nei, der forlovet jeg meg igjen!)

Fin ukeslutt!

2 kommentarer:

  1. Hei! Ja, det å fortelle i gåter om manus og skriving vet jeg alt om :-) Det er en litt vanskelig avveining det der, for en kan jo ikke røpe alle skribent-hemmeligheter heller, det kan jo være litt skummelt!

    Utrolig kjedelig med PC-krasj, føler med deg. Sånt er lite hyggelig, og spesielt når en er midt oppi noe og verken har filer eller tid å miste. Godt at du har fått ordnet deg med ny PC, gratulerer med den, forresten! Den vil sikkert være til glede og nytte i tiden som kommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, iblant savner jeg faktisk å prate med noen om ideene. Men andre skribenter blir jo ikke valgt til en sånn oppgave, og de som ikke skriver selv er vanligvis ike interesserte. Ensomme greier, men sånn må det nesten være :)
      Håper ny PC varer ihvertfall ut garantiperioden på fem år. Den forrige ble seks og et halvt... Endelig fikk jeg igjen for å ha gode backup-rutiner. Og de to gamle manusene er også i behold :) Tar vare på den gamle harddisken i tilfelle jeg gidder å sjekke innholdet på den, det er mulig hvis jeg kjøper noen kabler etc, men jeg gjør ikke det med mindre jeg kommer på noe som jeg har mistet.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]