30. desember 2015

Jobber med nettbutikkene her i syden

Jeg koser meg fortsatt i utlendighet. Skrivingen går nokså greit, selv om det ble mer jobb med plott og struktur enn jeg hadde sett for meg. Jeg skriver nok best når jeg vet litt om hvor historien skal hen, selv om det også er spennende med skriveøkter hvor jeg bare lar ord og innfall flomme fritt. Det har blitt litt av begge deler.

Men i dag vil jeg fortelle litt om jobbingen med nettbutikkene igjen. Jeg skriver jo ikke hele tiden her nede, og siden jeg liker best å jobbe målrettet og strukturert, hadde jeg også med meg jobb som gjelder de tre print-on-demand-butikkene, Jeg jobber nok litt mindre med dette her nede enn hjemme i Oslo, men har bl.a. en plan for hvor mange nye produkter jeg skal lage hver måned. Det er ikke full krise hvis jeg ikke når dette målet for desember, men skal jeg først gjøre et seriøst forsøk på å bygge opp en ekstra inntektskilde, må jeg jo stå på. En viktig strategi for min to år lange jobbpermisjon er å skape flere ulike "inntektsbein", litt her og litt der gir tilsammen nok til at det går rundt, og jeg er mindre sårbar hvis ett sånn bein vingler i en periode. En pause fra nettbutikkene i fem uker var derfor helt uaktuelt.


Jeg har fokusert på å fotografere mye her nede, Bilder som jeg ikke kunne tatt i Oslo, av planter, barkstruktur, steinstrukturer, murer og keramiske fliser m.m. Motiver med snev av tropisk tema kan bli ypperlige som utgangspunkt for nye designer.

Foreløpig har jeg bare jobbet videre med noen få av de nye bildene her nede, det meste er tenkt som "råvarer" som skal foredles når jeg er tilbake i Oslo. Men det er utrolig artig at noe som jeg har laget her nede har solgt mens jeg fortsatt er her nede! Bl.a. den noe ukomfortable kaktusputen som du ser på bildet over. Jeg håper at kunden får mye moro med den :)

Nå er målet om antall nye produkter i desember innen rekkevidde. Det gjenstår bare å øage ca 30 produkter, og det greier jeg helt fint. Hvis jeg bare er litt heldig med internettforbindelsen. Salgsmålet for desember ble imidlertid ikke nådd, men desember ble min nestbeste måned, så jeeg klager ikke. November endte med å sikre min aller første utbetaling. Nå er jeg forberedt på et par rolige måneder med mindre salg, men jeg fortsetter nok å produsere likevel, for jo flere salgbare produkter jeg legger ut, jo mer vil jeg tjene i gode perioder.

Får vel samtidig takke for i år! Det er både hyggelig og inspirerende å vite at noen der ute titter innom bloggen iblant, om du legger igjen en kommentar eller ikke. Jeg gruer meg bittelitt til 2016, da avsluttes jo eventyret og jeg må belage meg på å gå tilbake tiil full jobb igjen. Med mindre det skjer undre underveis - vi får se! :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Det ser ut som du trives godt med å gjøre flere ting på en gang, og det er jo kjempefint! Må jo innrømme at jeg synes det er spennende med den romanen du arbeider med. Så du blir ferdig med permisjonstiden, ja... Skjønner at det er en tankevekker. Hvis du er veldig godt i gang med romanen når det nærmer seg, kan du kanskje greie å få permisjonen utvidet, eller er ikke det så lett, kanskje? Lykke til med videre skriving i 2016 i alle fall! Og ha en fin nyttårsaften! Håper at vi høres i 2016 også! Jeg arbeider forresten med et oppsummeringsinnlegg på bloggen min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, jeg liker godt litt vekselbruk :) Prosjekt A gir ofte inspirasjon til prosjekt B, og motsatt. Jeg er også spent på romanen, men synes det er vanskelig å skrive om det jeg skriver på. For det første er det veldig tidlig i prosessen, og for det andre skal man jo ikke dele altfor mye i et sånn prosjekt. Nå er det jo en viss fare for at manuset aldri kommer helt i mål, men jeg skal ihvertfall stå på helt til forlag nummer ti ber meg om å ro meg litt ned - hehe :) Noe jeg synes er vanskelig er å vite om det jeg skriver har noe for seg, både innholdsmessig og språklig. Det kan jo gjøres på hundre ulike måter, ikke sant? Velger jeg en av de måtene som er gangbare? Time will tell... Tror nok ikke at permisjonen kan forlenges, da blir alternativet å ikke gå tilbake til jobben fordi jeg har stor nok tro på noe annet. Og ddet skal vel godt gjøres, men vi får se...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]