23. november 2015

Gleder meg til fem nye statistoppdrag

Da jeg bestemte meg for at 12-månedersmålet, som jeg skal jobbe med i resten av permisjonen, blir å skrive romanmanus, besemte jeg også å ha et underliggende og kanskje litt mindre seriøst mål. Fram til 31.10.2016 skal jeg nemlig delta i 5 ulike film/TV-produksjoner!

Ha-ha, dette er egentlig et litt rølpete mål, fordi det jo nesten ikke er mulig for meg å påvirke utfallet. Men det er i hvertfall mye mer konkret enn å skrive, og det kan bli artigere å rapportere fra et filmsett enn fra pc-tastaturet. Den viktigste grunnen til at statisteri kom med som et eget mål, er at jeg trenger å bli flinkere til å selge meg selv. Det er en terskel jeg ytterst sjelden krabber over, og litt fokus på dette kan bli nyttig ikke minst når jeg skal selge inn manuset til forlagene om et snaut år. Det eneste jeg sannsynligvis kan gjøre for å få statistoppdrag er å kontakte byråene for å bli lagt merke til. Ikke at jeg tror det hjelper stort, men det trenger jeg jo ikke å tenke så mye på...

Jeg tror egentlig sjansen er større for å få antatt en roman enn å få 5 statistoppdrag på ett år, det sier vel litt om forventningene mine til statisteriene, he-he. Men jeg lover å i alle fall gjøre en innsats for å få til noe på film- eller TV-fronten i løpet av året.

Fra «Aksjemordet» og «Mannen fra stumfilmene», bilder fra NRK nett-TV
Jeg har bittelitt erfaring som statist, uten at jeg egentlig tror det betyr noe for å få nye oppdrag. På bildene ovenfor finner du meg mellom Sverre Anker Ousdal og Jarl Goli, i kontorsamtale med Kari Ann Grønsund, og i politiuniform. Statisteri går nok mye på form og utseende, og der stilte jeg sikkert litt sterkere i forrige århundre. Det kan riktignok være færre å konkurrere med i det alderssjiktet jeg befinner meg i nå, blir det en fordel? Bare én måte å finne ut det på :)

Noen av de produksjonene jeg har vært med på tidligere er: «Musikk for bryllup og begravelser», spillefilm 2002, «Aberdeen», spillefilm 2000, «Ballen i øyet», spillefilm 1999, «Magnetisørens femte vinter», spillefilm 1999, «Cellofan - med døden til følge», spillefilm 1998, VG-reklamefilm 1998?, «Mørkets øy», spillefilm 1997, «Aksjemordet», NRK fjernsynsteatret, krimserie i 3 deler 1989, «Mannen fra stumfilmene», og NRKs bidrag til Montreaux 1989. Det kan nok ha vært noen flere også, jeg fikk ikke sett alle og hvis opptaket dessuten gikk kjapt har jeg jo ikke så mange inntrykk å huske fra prosjektet. Jeg vet ikke engang om jeg var med i det endelige resultatet. Uansett - ganske snart skal denne oversikten bli vesentlig lengre - kanskje! :)

Nyt mandagskvelden!

4 kommentarer:

  1. Du går all-in hele tiden, det er både inspirerende og spennende! Angående statistroller er kanskje frilansbanken.no en side som kan være verdt å kikke innom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei, ja det er mye morsommere for meg ihvertfall, når jeg kaser meg litt ut i det. Har ikke så høye forventninger, men noen konkrete planer til hva jeg kan gjøre, har jeg. Takk for tips om frilansbanken, skal så klart sjekke det ut! Fin tirsdag!

      Slett
  2. Hei! Dette er helt klart veldig spennende, og jeg skjønner godt at det kan være fint å ha ved siden av skrivingen! Artig å se at du hadde bilder fra tidligere statistoppdrag også! Lykke til, ser veldig frem til å høre mer om dette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar :) Jo, jeg er litt spent selv også. Blir jo ikke noe jeg styrer med hver uke akkurat, men har allerede besøkt ett statistbyrå, og har ett til på blokken - mer om dette etter hvert :)
      PS: Flott at bloggen din endelig oppfører seg som den skal i bloggrullen igjen!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]