24. juli 2015

Seriøse forretninger

Jeg har nevnt tidligere at jeg har opprettet mitt eget selskap. Det gjorde jeg med tanke på permisjonen - mest fordi jeg føler at en formell selskapsform bidrar til en tydeligere ramme for aktivitetene mine, og dermed blir også innsatsen mer seriøs og målrettet. Dessuten gir det meg alternative måter å jobbe på, bl.a. kan jeg velge om et oppgjør for en solgt novelle skal utbetales til meg privat som vanlig lønnshonorar, eller om selskapet skal fakturere. Begge måter kan ha sine fordeler, men først må jeg selvsagt ha noe å selge.

En annen fordel er at jeg er ansatt i en bitteliten stilling i selskapet. Det gir meg følelsen av å faktisk ha en jobb. Selv om månedslønnen jo er mikroskopisk gir det likevel en slags mental ro. At lønnen fra selskapet er satt ned hele to ganger bare i år, trenger vi vel ikke å gå nærmere inn på akkurat nå :)

Og, ikke minst blir planarbeid og budsjettering hakket mer seriøst med et selskap. Regler vedr regnskapsføring og formell rapportering til myndighetene må riktignok følges, og til tider kan det virke litt "overkill" når selskapets omsetning jo er beskjeden. Men jeg finner fordeler med dette også, for når et mål blir formalisert så er det mer forpliktende for meg enn om jeg hadde satt de samme målene som privatperson. Selskapet protokollfører selvsagt ikke detaljer som hvilken novelle jeg skal skrive, men setter gjerne mål for inntjeningen, eller hvilke prosjekter det skal fokuseres på framover for å nå gitte mål. Selvfølgelig kan jeg gjøre om på disse planene som jeg vil, men jeg merker at når alt er formalisert gjør jeg en grundigere jobb i selve planleggingsprosessen. Som økonom er jeg jo vant med budsjettering og mål etc, så dette er ikke noe jeg gruer meg til eller utsetter. Tvert i mot føler jeg at jeg vedlikeholder en del av faget mitt, men i en mer personlig inspirerende setting enn tidligere.

Det er nokså lett å starte sitt eget aksjeselskap, og jeg deler gjerne erfaringer. Jeg valgte aksjeselskap istedet for å være selvstendig næringsdrivende fordi det gir meg en ryddigere privatøkonomi. Kontakt meg gjerne om du trenger noen tips.

Nå er jeg imidlertid i feriehuset mitt igjen, og denne gangen skal jeg ha nesten helt fri! De fleste daglige gjøremålene er satt på pause, og ja - selskapet har allerede trukket meg i lønn siden jeg jo ikke hadde opptjent feriepenger - sukk. Jeg har imidlertid mottatt en solid porsjon feriepenger fra gamlejobben, så nå skal jeg skeie ut med både jordbær og en kald sommerpils i hagestolen. Utskeielser som det jo ikke er så stor anledning til sånn ellers.

Bloggen oppdateres ukentlig også i sommer, og neste uke får du vite litt om hvorfor selskapet mitt har søkt om status som arbeidsgiver i USA... :)

God sommer til deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]