16. juli 2015

For først var tittelen

Jeg må innrømme at jeg ikke har skrevet særlig mye de siste ukene. Det er ferietid de fleste steder, og jeg har jobbet mest med kommende oppdateringer til de nettstedene jeg driver, sånn at jeg ikke trenger å tenke så mye på det når jeg snart tar meg en ny tur til feriehuset. Da skal jeg nemlig ha ferie for avkoblingens skyld, selv om jeg jo koser meg med de fleste jobboppgavene også. Litt skriving blir det nok på gråværsdager, men ikke noe pes.

Mens jeg ikke skriver, detter det likevel ned en og annen idé, og i det siste har jeg blitt klar over hvor mye inspirasjon som finnes i en god tittel! I omtrent 25 år har jeg flirt litt av mitt første romanmanus, det som var basert på tittel og antall sider(!), og som aldri ble antatt. Siden jeg visste fint lite om handlingen da jeg skrev den, ble skriveprosessen litt som å selv lese en fortelling for aller første gang. I ettertid har jeg flirt av dette fordi man må jo nesten ha litt mål og mening med det man skriver, selv om det jo er lov å oppdage underveis. Leseren trenger struktur. Fortelleren trenger å vite litt om hvor historien skal og hvorfor.

Men nå i det siste flirer jeg ikke lenger av det med tittel! Nå ramler det nemlig stadig inn nye titler, og siden jeg har tenkt å selge minst en novelle pr måned framover - det vil si jeg bør vel ta sikte på å skrive minst dobbelt så mange for å nå målet, har titlene vist seg å være rene vitaminpillene når det gjelder inspirasjon og ideer. Jeg skriver dem ned, mediterer litt over dem dann og vann, føyer til et par stikkord og peiler ut sjanger, og plutselig dukker det opp en hel fortelling som passer perfekt til en gitt tittel. Det virker som om dette er en grei måte å jobbe på for meg, i alle fall når det gjelder de korte novellene.

Tenk deg en tittel, og prøv deretter å se for deg hva den skjuler! En grei tittel har helt sikkert også en grei historie, ikke sant? Det gjelder bare å finne den. Dette blir kanskje litt bakvendt for enkelte, men hvis det funker for meg så er jo ingenting bedre - for meg. I tiden som kommer trenger jeg nemlig mye inspirasjon!

En litt "uønsket" tittel dukket forresten opp mens jeg ryddet kjøkkenet i går kveld. Jeg tenkte egentlig på noe helt annet, men plutselig var den der - helt perfekt, passe mystisk. En sånn tittel som har en bokstav for mye eller for lite, som gjør at du husker at du har sett den før. "Uønsket" fordi den ikke passer for en enkelt novelle, men for noe mye mer omfattende. Og en sånn omfattende tittel har jeg jo ikke behov for akkurat nå som jeg jo allerede har for mange prosjekter på gang...

Forresten - når bestemmer du deg for tittel til det du skriver? Først, sist eller undrveis?

Ønsker deg fine julidager!

8 kommentarer:

  1. Hei! Dette med tittel er interessant, da det fins mange måter å gjøre det på, og sikkert mange meninger også! Selv setter jeg alltid opp en tittel først, mest for å ha noe å holde meg til som handler om det jeg har tenkt å skrive. Men tittelen blir veldig ofte, ja nesten alltid endret på. Enten den blir helt endret, eller kanskje bare enda mer konkretisert. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Ja, sikkert utallige måter. Og det blir vel sånn for mange at man jobber med flere tekster samtidig eller til og fra, og må ha en tittel fra starten på hver enkelt for å holde dem adskilt. God helg!

      Slett
  2. Det med å sette tittel kan noen ganger være vrient. Andre ganger ER den bare der, helt fra starten, og må bare være sånn.
    En tittel kan ofte være en god start på selve utformingen av en ide.

    Jeg må jo kalle dokumentet noe, når jeg begynner å skrive på noe nytt, så jeg setter alltid opp en tittel idet jeg starter. Noen ganger blir tittelen stående, andre ganger endrer jeg den underveis eller kanskje ikke før helt til slutt. Jeg vil helst unngå å bruke titler andre har brukt før meg, derfor døpte jeg om "Som skrevet står" (som var arbeidstittelen) til "Døden på skrivekurs". Da spekulerte jeg også i at ordet "død" var noe som ga de riktige ubehagelige assosiasjonene, og slik at alle skal skjønne den tilhører krimsjangeren.
    Jeg liker også titler som sier litt om innholdet, gjerne på en litt hemmelighetsfull måte. Sånn at du først etter å ha lest hele romanen, tenker: Aha, det var altså derfor boka hadde den tittelen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Takk for at du deler, det med at tittelen ikke skal være brukt før tenker jeg sjelden så mye på, for de korte historiene i alle fall. Jeg liker titler med ordspill eller en viss originalitet, og da kan det jo tenkes at andre har tenkte samme unike tanke før meg. Men hvis en novelle stod på trykk med samme tittel for x år siden, tror jeg ikke det er så farlig. Skulle jeg derimot publisert en bok, ville jeg vel ha sjekket grundigere, og blitt desto mer skuffet hvis en god idé faktisk var brukt allerede.
      Det med å lagre datafil tenkte jeg ikke på, men det gjør jo at man gjerne må lage en midlertidig tittel ganske tidlig, og kanskje en sånn blir værende. God helg!

      Slett
  3. Jeg opplever stadig at det er tittelen som gir meg historien. Noen ganger kan det hende at historien tar en uventet vending (for meg), og da passer det kanskje å forandre tittelen, men som regel er det faktisk slik at straks jeg har en tittel, så ramler altså en historie ned under den.
    Det er ganske gøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karoline! Så rtig, da gjør vi det litt på samme måte, i hvertfall sånn i hovedsak. Mine historier ramler kanskje ikke ned straks, men det er sikkert fordi jeg er så fornøyd med en god tittel, at jeg hviler litt på den "bragden" en stund før jeg leter seriøst etter historien bak, eller at den nye tittelen landet på et tidspunkt da jeg egentlig var opptatt med noe annet. God helg!

      Slett
  4. Jeg har ofte en arbeidstittel, men den forandres i de fleste tilfellene. Av og til kan det hende jeg ike finner en tittel. Jeg synes den første steningen og tittelen er så viktig at jeg alltid må gruble. På masteren kom den sist og jeg hadde flere mulige å velge mellom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fivrelden! Jeg gikk nok glipp av denne - er pt mer eller mindre offline i feriehuset. Jeg synes også at tittelen er viktig. Den første setningen har jeg lest at jeg bør bry meg om, men ofte hopper jeg over den for å komme igang me dskrivingen, skal vende tilbake, men så ender det ofte opp uten at jeg legger til noen ny første setning likevel. Ikke alltid lett å bli klok på denne prosessen, hehe.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]