4. juni 2015

Veiskille

En kjapp rapport fra et improvisert hjemmekontor på landet. Jeg prøver å jobbe fra feriehuset i noen uker, og kombinerer dagene med diverse gjøremål utendørs - og mye frisk luft.

I forrige uke skrev jeg en ny novelle, og jeg ble rimelig fornøyd. Denne uken har jeg skrevet på enda en, men selv om jeg liker formen og alt det der, mangler fortsatt en tydelig vinkel og ramme, jeg vet ikke helt hvor historien skal. Så jeg må nok kna litt mer på akkurat den, før jeg setter inn avsluttende innspurt. Vet heller ikke hvilket blad den passer for, så kanskje det bare er en sånn tekst om jeg hygger meg med å skrive, uten at den trenger å bli solgt.

Denne uken har forøvrig vært fin på hjemmekontoret - jeg har solgt to noveller og min plutselige nettbutikk har hatt sitt aller første salg! Det betyr jo at jeg er greit i rute med mye. På novellefronten har jeg ennå et par historier inne til vurdering, men målet for juni er egentlig bare å selge én krimnovelle til Vi Menn. Jada, her er arbeidsplanene strukturerte, men jeg lover deg at jeg også roter bort mye tid innimellom på oppgaver som slett ikke var planlagte...

Men altså, jeg står ved et veiskille. Jeg vil jo gjerne komme meg litt videre - velge meg ett, eller kanskje to, større prosjekter som jeg skal fokusere på framover.Jeg kommer til å tilbringe endel tid i feriehuset i sommerhalvåret, og da kan det være greit å fokusere på færre oppgaver. La alle småting ligge, og f.eks. skrive på et litt større prosjekt. En novelle eller to kan det jo likevel bli, men uten at det får hovedfokus.

Men hva skal jeg velge? Jeg har flere ideer til romaner, men jeg har jo egentlig ikke noe mål om å utgi bok. Jeg har også liggende notater til en slags novellesamling - kanskje jeg skal leke meg litt med den - det kan være fint å skrive noe litt mer "tungt og sært" enn de novellene som sendes til ukebladene.

Jeg kjenner en slags trang til å prøve meg på noe som er litt mer litterært, men er jo klar over at jeg må ha en god idé for at et forlag skal bruke tid på et manus. Skal jeg bare sette i gang likevel, skrive mest for meg selv? La det bli en slags treningsøkt, uten de helt store målene? En sommer med skrivetrening må vel være perfekt i kombinasjon med å nyte permisjon og sløve julidager?

Jeg får jobbe litt mer med de ulike ideene mine først, og så er jeg vel plutselig i gang med noe, tenker jeg, uten å planlegge for mye i detalj.

Ønsker deg en fin ukeslutt!

6 kommentarer:

  1. Det virker som du er klar for en litt større utfordring? Det kan være veldig lærerikt å jobbe med større prosjekt, eller i alle fall jobbe fram en tekst du ikke har satt noen spesielle rammer for. (At den skal være så og så lang, handle om ditt eller datt som passer til de eller de leserne.)
    Høres ut som en god ting at du har mange ideer, men jeg vet av egen erfaring at da kan man i neste runde få problemer med å velge hva man skal ta først, og problem med å holde seg til én ting av gangen... Det kan bli mange baller i lufta av dette, men i utgangspunktet tenker jeg altså at det er bra at man har ideer og gjerne mange.

    Jeg liker å teste ideene litt, skriver og knar litt og ser om det er noe potensiale i dem. Noe kan det uansett bli av alle ideer, men der enkelte kan vokse seg store, kanskje bli en roman eller kortroman, kan andre slutte å vokse så fort de har oppnådd dikt eller novellestørrelse.

    Spennende er det uansett!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Takk for kommentar, jo - jeg er nok klar for en større utfordring, eller i alle fall en jeg kan bruke litt tid på og det med god samvittighet. Tror det er et godt tips å teste ideene litt før jeg velger prosjekt. Ser det skal bli et par våte dager kommende uke, og da skal jeg sette meg ned og kna litt :)

      Slett
  2. Hei! Det jeg tenker umiddelbart, er at det virker jo som du er glad i noveller. Hvorfor ikke forsøke seg på en novellesamling, en som gjerne har en rød tråd gjennom novellene? Da kan du kanskje bruke noen av novellene du allerede har, i tillegg til å skrive noen nye?

    Jeg glemte forresten å kjøpe det Hjemmet-bladet du hadde novelle i for en tid tilbake, tenkte jeg skulle titte. Tenkte at jeg hadde vel kanskje kjent deg igjen, men glemte dessverre dette. Det kommer forhåpentligvis flere anledninger... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Jo, novellesamling er nok blant alternativene. Men jeg tror ikke novelle som ble skrevet for ukeblad vil passe inn i den formen jeg ellers vil gå for. Dessuten har jeg notert litt om karakterer etc tidligere, så jeg kommer nok til å holde meg til den opprinnelige ideen og skrive alt fra null. Kanskje novellesamling blir litt misvisende begrep, samling shortstories med felles plott er vel kanskje nærmere. Vi får se hvilken vei det blåser :)
      Ikke farlig med den novellen, og ja, får håpe det blir mange flere.

      Slett
  3. Jeg synes du skal sette deg og ned og tenke gjennom alle ideene dine. Det som tenner en gnist ville jeg gått for. :) For det blir tunge dager hvor manuset blir et ork. Og det blir flotte dager der du bare vil skrive, skrive og skrive. Da er gnisten et godt utgangspunkt. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fivrelden! Ja, du har et godt poeng der, det jeg velger å jobvbe med skal jeg holde ut med ganske lenge. Blir morsommere å velge riktig, da. Kanskje jeg kan starte med to prosjekter, og så veksle litt mellom dem selv om det jo vil ta lengre tid å komme i mål.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]