25. juni 2015

Hjemvendt hjemmekontor

Så er fire ukers jobbing i et stille feriehus tilbakelagt. Jeg er tilbake til basen i Oslo, og samtidig som jeg allerede savner herr og fru Rødstrupe, gleder meg til å være urban igjen i noen uker.

Da jeg anskaffet min første laptop ever i april, tenkte jeg at det skulle bli supert å kopiere over de dataene jeg normalt jobber med, og ha alt tilgjengelig i feriehuset. Jeg glemte å tenke på alt som faktisk leveres i den fysiske postkassen i løpet av en måned. Det er lett å tenke at det meste jo er digitalt, men over så lang tid må det jo komme noe på papir også.

Nå var postkassen stapp full av diverse, og det enda jeg har "nei takk" til reklame. Det morsomme var at det ene som stakk opp fra brevsprekken og hilste meg velkommen hjem, var en av flere lønnsslipper fra ukebladene. Et tydelig bevis på at jeg har hatt en produktiv måned, hehe.

Men hvordan gikk det å jobbe på bærbart hjemmekontor i fire uker? Hm, både og, vil jeg vel si. Det fungerte helt fint, teknisk sett, selv om laptop med tastaturmus og færre taster gjorde at enkelte oppgaver tok lengre tid. Som f.eks. redigering av foto.

Fordi mange av de vanlige oppgavene jeg gjør inkluderer jevnlig nettilgang, ble jeg litt hemmet i et hus uten internett. Jeg samlet opp sånne oppgaver til besøk hos en nabo med wi-fi, men måtte jobbe på en helt annen måte enn hva jeg liker. Det blir bare ikke like effektivt når man må vente med å sjekk en opplysning til neste gang man besøker naboen, pluss at det naturlig nok ble endel avbrytelser der. Det positive var selvsagt at det ble mye kontakt med naboen :)

Jeg fikk i alle fall skrevet en hel del, og akkurat det å skrive fungerte helt fnt på den bærbare. Så til neste gang skal jeg nok fokusere mest på rene skriveøkter. Det betyr at jeg må fokusere desto mer på de andre oppgavene når jeg er i Oslo. Det handler jo bare om å planlegge litt, og å gjøre det i god tid sånn at jeg rekker å bli à jour før jeg reiser.

Det blir flere turer til feriehuset senere i sommer, men da stanser jeg nok bare i 3 uker. Første tur skal jeg jobbe minimalt og heller ta meg skikkelig ferie. Hjemmekontoret blir med, så det kan sikkert bli en utfordring å holde fingrene borte fra tastaturet, men...

Ha fine junidager! Nærmer ferien seg?

2 kommentarer:

  1. Hei, og velkommen hjem! Hørtes hyggelig ut med den ukebladhilsenen i posten! Ja det er alltid ting å tenke på om man skal ta kontoret med seg, helt klart! Noe fungerer, og noe fungerer ikke. Det høres i hvertfall ut som du har fått gjort litt skrivearbeid i ferien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! En positiv ringvirkning med det å jobbe på to steder, er at jeg endelig har fått på plass en god backup-rutine :) Nesten alle filer befinner seg nå på 3 ulike enheter, og vil bli oppdatert i alle fall 6 ganger pr år. Ikke verst bare det :) Uansett, godt å være hjemme igjen også...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]