14. mars 2015

Statusrapport etter fire måneder

Det er faktisk allerede gått fire måneder siden jeg hoppet ut - eller inn - i en lang permisjon, og det er vel på tide med en generell oppsummering. Noen tanker om hele pakken, og ikke bare om skrivingen. Hvor befinner jeg meg egentlig nå i forhold til planen - og ikke minst drømmen?

Tilværelsen føles ganske sammensatt: Det er mye spennende, mye uavklart og noe som er på gli. Dermed blir det også mange vekslende tanker som uro, stolthet, glede og prestasjonsangst. Jeg trodde nok ikke at jeg skulle være der jeg ønsket etter bare fire måneder, men samtidig er jeg jo smertelig klar over at månedene raser avsted uten at jeg har følelsen av å henge med. Det kjennes som om noe haster litt, bare at jeg ikke helt har grepet om hva det er. Sannsynligvis er den totale drømmepakken altfor stor, men tanken var at hvis jeg greier å få til bare noe av det jeg hadde lyst til å prøve, så er jeg fornøyd. Jeg befinner meg imidlertid fortsatt på startstreken.

De nettsideprosjektene jeg så langt har fokusert mest på, har vist seg å være lite innbringende. Men jeg regner med at det er for tidlig å konkludere. Skriving, nettsider og litt fotokunst blir det garantert framover. Ellers er det nok på tide å lage en plan for hvilke andre enkeltprosjekter jeg skal prøve ut. Noen ideer er gamle, og krever nok litt utredning før jeg vet om det kan være noe å bruke tid på. Ideene spenner vidt fra musikkprosjekt og brettspill, til tekniske duppeditter og helse. He-he, det der hørtes spennende ut, tenker jeg :) Mange baller å lande, og jeg kan jo ikke fokusere på alt samtidig.

Det store, skinnende målet er å gjøre det så bra sammenlagt at jeg ikke trenger å gå tilbake til gamlejobben når permisjonstiden er over. Tenker ikke da på å matche en god årslønn, men en som er akkurat så stor at jeg greier meg. Økonomisk er det sikkert utopi, i alle fall krever det ekstremt målrettet jobbing og store porsjoner flaks. Men etter hvert som jeg har testet ut den nye hverdagen, har jeg oppdaget at jeg faktisk greier meg fint med langt mindre forbruk pr måned enn jeg trodde da jeg budsjetterte for et år siden. Jeg får komme tilbake til litt mer om økonomi i neste innlegg.

Viktigst av alt er at jeg trives på hjemmekontoret. Jeg spiser godt og betaler mine regninger. Kommer meg akkurat passe ut, og selv om de minst produktive dagene oppleves som litt traurige, fungerer det sosiale omtrent som før.

Jeg er fortsatt ved godt mot, og angrer ingenting!

7 kommentarer:

  1. Hei! Det er alltid spennende å følge med på dine oppdateringer fra skribentlivet! Og ja, det gjelder vel å fokusere på det som gir mest mening, og heller velge bort noe annet. Litt som jeg snakket om i mitt eget blogginnlegg nylig også. Tror at ting da kan bli litt mer oversiktlig og se mer ryddig ut, ikke minst for en selv. Selv opplever jeg forresten at bloggprosjektet også blir mer og mer viktig. For helheten, og som et supplement til bokprosjektet, men også for å ha kontakt med andre som skriver, kommunisere og motta verdifull respons.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Ja, det er nok nyttig å rydde unna noen ideer, men samtidig er det nå eller aldri jeg skal prøve alt sammen. Ikke lett det her. Reiser bort i påsken, da blir det nok tid til å både tenke og skrive :)

      Slett
  2. Så klart vil det bestandig være sammensatt, krevende og tøft, men også givende. Jeg er glad du ikke angrer, da er halve jobben gjort ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fivrelden! Jeg tror nok at jeg foretrekker at det er litt sammensatt, så lenge jeg holder av lass til de enkeltprosjektene som trenger mer oppmerksomhet i perioder. Håper det blir mange av dem også!

      Slett
    2. Jeg foretrekker også sammensatt, så forstår deg der :)

      Slett
  3. Som tiden flyr. Fire måneder allerede!
    Jeg håper du får avklart alle de store og viktige tingene innen permisjonen din går ut. Håper du har reell mulighet til å velge det ene eller det andre, og vet hva du vil velge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Randi! Javisst går dette unna! Er glad jeg ihvertfall er kommet i gang med novellene, selv om jeg jo har lyst til å skrive noe litt mer omfattende også. Hittil er det blitt 4 noveller, den siste har jeg siste korrektur på nå i kveld. Satser på å lage utkast til mange flere i påsken :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]