7. februar 2015

Pseudonym eller ei?

Ja, så er hverdagen tilbake. Den store forskjellen er at nå vet jeg at jeg i alle fall har en mulighet til å få en tekst på trykk. Selv om det skulle vise seg at denne ukens gledesdans skyldtes nybegynnerflaks og at neste forsøk møter veggen, vet jeg at muligheten er der. Akkurat det betyr selvsagt mye!

Nå kommer neste skritt - skal jeg publisere under fullt navn eller pseudonym? Jeg har gått noen runder med meg selv, og har faktisk vært innom begge alternativene som det eneste rette - for meg.

Jeg står selvsagt for de tekstene jeg sender fra meg og er ikke redd for å sette navnet mitt på dem. Samtidig er det ikke viktig for meg å se navnet mitt på trykk, jeg er vel for gammel til å ha et sånn fokus. Historiene er viktigere enn navnet.

Jeg tenker ikke at jeg skal spare mitt virkelige navn til den "intellektuelle bestelgeren" som kommer om hundre år. Sannsynligheten er stor for at en sånn utgivelse aldri vil komme.

Det er heller ikke sånn at jeg ser på ukebladnoveller som annenrangs litteratur. Det er krevende å skrive en god novelle. De må nødvendigvis bli kortere og lettere tilgjengelige enn tyngre romaner, men det er behov for begge. Ukebladnovellene er et høydepunkt for mange, og jeg blir stolt hvis jeg får lov til å bidra.

Hovedargumentet mitt for å skrive under pseudonym, er at de som kjenner navnet mitt skal slippe å tenke at de bør støtte meg med en hyggelig tilbakemelding, uansett om de liker novellen eller ei. Høres det litt rart ut? Gjennom gamlejobben og organisasjonsliv har jeg kjente over hele landet, men det er jo ikke dem jeg skriver for. Oppriktige tilbakemeldinger er selvsagt topp, både positive og negative, men de må basere seg på selve teksten. Jeg ser heller ikke for meg at halve slekta skal føle seg forpliktet til å kjøpe et ukeblad som de normalt ikke leser, bare fordi jeg har en novelle på trykk. Blir jeg bare publisert denne ene gangen så er det ingen big deal, men målet er jo å få det til flere ganger. Sånne høflige aksjoner vil naturligvis avta etter hvert, men med et pseudonym blir alt det der litt mindre kleint, om du skjønner.

Jeg ser at mange skriver under fullt navn, og andre under pseudonym. I tillegg er det vel noen "fulle navn" der ute som egentlig er et pseudonym. Eller at to ulike forfatternavn faktisk er samme person. Alt er mulig, men er det egentlig så viktig? Det er nesten litt dumt at Hr. Kreatur nok blir for spesielt som pseudonym, så jeg får finne på noe annet.

Så, jeg skal altså være superhemmelig? Neida! Hvis jeg velger å bruke pseudonym, kommer jeg nok til å dele det med deg her på bloggen.

Du som skriver eller leser - hva tenker du om pseudonymbruk? Litt lurt eller bare dumt? Hva valgte du selv?

9 kommentarer:

  1. Hei! Skjønner du har fått litt å tenke på nå, ja! Og svaret mitt har du sikkert gjettet deg til allerede; Bruk ditt eget navn. Da er det lettere å vise tilbake til hva du har gjort senere, og også det å kunne dokumentere at det faktisk er du som har skrevet den. Det er selvsagt mange som bruker pseudonym, og jeg må nok være enig i at du da trenger et litt mer vanlig navn ell Herr Kreatur. Men når det er sagt kan du også velge å være anonym på bloggen fortsatt og bruke det eksisterende pseudonymet her, men velge et annet navn (enten ditt virkelige eller et annet pseudonym) på utgivelsene. Det er jo ikke noe i veien for at en forfatter kan ha en anonym blogg. Men husk at det som blir publisert i blader og aviser samt bøker utenfor nettet, er det vanskelig å endre på etterpå. Bordet fanger. På nett kan man jo ofte gå inn og endre på ting. Du må velge dette selv, jeg sier bare hva jeg synes. Lykke til med det store valget! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jo, jeg regnet vel med at du ville foreslå "eget navn". Egentlig er det ikke så farlig om pseudonym og profilnavn her på bloggen ikke er det samme. Det er ikke så mange innom her, og det endres neppe selv om jeg skulle være så heldig å få 2-3 noveller på trykk i løpet av året. Både blogg og skriving er jo mest på gøy, og ingen profesjon. Om det noen gang blir mer alvor, bør jeg sikkert starte en ny blogg. Akkurat nå er jeg 75% for pseudonym, bestemmer meg nok i morgen.

      Slett
  2. Jeg er helt enig med Gro Jeanette. Bruk ditt eget navn. Om du ikke ønsker oppstyr/kjøpepress blant venner og familie, kan du la være å si noe. La det være en overraskelse, lykke til! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Cathrine og takk for innspill! 2-0 altså? He-he. Tror jeg skal høre litt med fiction ansvarlig i bladet før jeg bestemmer meg. Hun vet nok litt om hva andre har tenkt og erfart. Fin søndag, og hvis du er mor, kos deg med morsdag! :)

      Slett
  3. Ofte fremtrer forfattere såpass dustete, klønete og provoserende at de ødelegger for sine bøker. Andre ganger gir forfatternes personlighet og historie en ekstra dimensjon til sine bøker. Løsningen blir derfor reellt navn og en sympatisk, rolig fremtoning! (Dessuten liker jeg å vite hvem jeg blogger med, akk o ve, ingen treff på Hr Kreatur på Facebook �� )

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ellikken! Takk for dine tanker, jeg får prøve å holde meg i skinnet. Nå ser jeg vel bloggen mer som en prosess enn en forfatterblogg, og ikke har jeg noen bokstavproduksjon å vise til heller - dermed ikke noe behov for å publisere på FB. Forresten, du ville ikke funnet mitt virkelige navn på FB heller, så da er det kanskje ikke så farlig om jeg heter Hr. Kreatur eller Willy her på bloggen :)

      Slett
  4. Halla Willy! Jeg er uforbedrelig nysgjerrig. Kommer derfor til å lete med lupe i all fremtid, samt ta dypdykk tilbake i arkivet. Makan! Neida.



    Joda.

    SvarSlett
  5. Jeg kan ikke foreslå hva du skal, for vi gjør alle det som er riktig for oss, men jeg bruker fullstendig navn de gangene jeg er på trykk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kjekt å vite hva du selv har valgt. Og jeg måtte jo ta en kjapp avgjørelse i forrige uke. Hva jeg bestemte meg for, får jeg komme tilbake til :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]