24. januar 2015

Microsofts hemmelige ting

Hvor dum tror datagiganten egentlig at jeg er? Forrige helg bestemte Microsoft seg plutselig for å gjøre store endringer på datamaskinen min, og nå har vi hatt flere nervøse dager på datafronten, både datamaskinen og jeg.

Jeg har funnet meg godt tilrette med Win 8, til tross for at jeg ikke har tatt i bruk skyen, og heller ikke laster ned mange apper. Som gammel traver har jeg imidlertid lært at når et datasystem funker, er det aller smartest å beholde det som det er. Derfor har jeg takket nei til å oppgradere til Win 8.1 på min relativt gamle maskin. Du vet hva du har, men ikke hva du får. Jeg har jo ikke hatt bruk for den manglende startknappen som frustrerte så mange, og bedre søkefunksjonalitet for apper er heller ikke interessant for meg.

Men forrige helg skulle jeg altså restarte maskinen, og dermed var det igang. Microsoft hadde bestemt seg for at jeg skulle ha 8.1 om jeg ville eller ikke. Ikke hadde jeg fått noe hint om at jeg burde ta backup først, heller, og egentlig satt jeg faktisk og jobbet og hadde ikke tenkt å bruke resten av helgen på en større installasjon. Men å avbryte en så tung prosess er heller ikke smart, så jeg måtte bare la det skje.

I typisk Microsoft-stil rullet den ene intetsigende meldingen etter den andre over skjermen. De konfigurerte "noen ting", og så "noe flere ting". Det er for det første dårlig språk og slett kommunikasjon, men også unødvendig arrogant overfor kunden. Hvis noe henger eller stanser opp i løpet av en sånn installasjon, ønsker jeg faktisk å vite hvor i prosessen problemet oppstod. Når opptellingen stanset opp for minutter siden og harddisken fortsatt durer som en flymotor, vil jeg gjerne slippe å lure på om Microsoft er i ferd med å skanne alle mine personlige brukerfiler.

For en del år siden fikk kunden opp relativt detaljert informasjon på skjermen mens et operativsystem ble installert. Interessant for den datatekniske, mens andre jo ikke trengte å følge så nøye med på tekstlinjene. I våre dager holder det altså med "noen ting". Svekkede kommunikasjonsevner fra datagiganten med andre ord, for ikke å si direkte fordummende. De tenker tilsynelatende at det er greiest om jeg slipper å forholde meg til hva de gjør med maskinen min, eller hvordan operativsystemet virker. Og sånn er det kanskje med all teknologi vi omgir oss med, vi skal helst være kunnskapsløse forbrukere som ikke stiller spørsmål, men som kjøper ny duppeditt så snart en liten feil oppstår.

Etter den ufrivillige oppgraderingen måtte jeg bruke en hel arbeidsdag på å rette feil og å søke etter og installere diverse drivere på nytt. Oppdaterte drivere trengs for at skjermkort og lydkort m.m. skal virke optimalt. Ennå er det flere programmer som ikke virker tilfredsstillende, eller som gjør at jeg må restarte maskinen etter å ha brukt programmet.

Det verste er nok at PC'en ikke lenger greier å starte opp på første forsøk om morgenen. Jeg kjenner at uroen får feste, og at det nok haster å sikre innholdet.

Siden jeg kjører så godt som uten inntekt i permisjonen min, hadde jeg jo håpet at jeg skulle slippe å investere i ny datamaskin akkurat i 2015. Men ja, må man, så må man... det er tross alt Microsoft som har siste ord. Og ordet er Ting.

2 kommentarer:

  1. Det blir installert noen "ting" ja... Jeg synes også det hører litt mistenkelig ut, og at det virker som et tilbakesteg fra det å vite hva som egentlig skjer....

    SvarSlett
    Svar
    1. Maskinen oppfører seg litt rart nnå. De driverne jeg skulle ha oppdatert har visst bare hatt støtte fra leverandøren opp til 8 og finnes ikke for 8.1. Uflaks... krysser fingre og tær for at maskinen skal holde litt til. Kanskje jeg må reinstallere win8 (har jo dvd'en) men har ikke akkurat lyst på flere dager med datamekking når det er så mye annet jeg skulle ha gjort.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]