24. desember 2014

Min jul - før og nå

Advent går mot slutten - om bare seks timer ringes julen inn!

Som barn opplevde jeg naturlig nok julaften som en magisk dag; All ventingen, alle hemlighetene, luktene, luke 24 i adventskalenderen, de voksne som stresset bittelitt, snøen som kanskje kom i tide til at julenissens slede kunne komme greiere fram til alle. Jeg var nok et altfor jordnært barn til å tro på at nissen kunne kjøre gjennom luften, men realist var jeg definitivt ikke - for hvordan mannen med sekken skulle rekke over hele verden på en kveld, uavhengig av hvordan han valgte å reise, plaget meg ikke stort.

Jeg tror at hvert eneste barn har sin julenisse og forholder seg til sin egen opplevelse. Litt mye forlangt at et barn skal tenke på alle verdens barn i det øyeblikket. Det handler heller ikke bare om det fysiske møtet hvor kanskje sekken er vel så viktig som den rødkledde, men like mye om relasjonen mellom deg og en litt snill dommer, ikke sant?

Selv om jeg ikke lenger er så opptatt av verken julenissen eller pakkene, er det viktig for meg å ha noen dager i året hvor jeg reflekterer litt mer, hvor jeg tar et bittelite oppgjør med meg selv før jeg går videre. Har jeg gjort meg fortjent til gavene, og da tenker jeg ikke spesielt på de som kommer i julepapir med til-og-fra lapp.

Akkurat i år har jeg mye å være takknemlig for, og det som kjennes ekstra godt er at en stor del av gleden kan jeg takke meg selv for. Endelig har jeg tatt et viktig og etterlengtet grep, initiert av ingen andre enn meg selv, og når sant skal sies, satt det ufattelig langt inne selv om det nå føles veldig riktig det jeg har gjort.

Så nå skal jeg en tur innom postkontoret for å hente en siste pakke. Det tikket nemlig nettopp inn en hentemelding og jeg vet hva det er - en gave jeg har bestilt til meg selv :)

Ønsker deg en gledelig jul!

2 kommentarer:

  1. Koselig med julaften, og jeg synes det er flott at du har våget deg ut på det å følge skrivedrømmen din i år. Synes du skal være stolt av det! Riktig god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg kjenner at det blir mye skriving framover, og håper at helt nytt år gjør susen :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]