18. desember 2014

Jeg lager meg en bloggmaskot

Når jeg skeier ut med å lage en maskot til bloggen, må det selvsagt bli et kreatur! Nå har jeg for såvidt allerede endel illustrasjoner med meg selv som et kreatur, men jeg tenker at maskoten skal få en litt annen rolle - kanskje som kritiker? Ha!

Men altså, jeg kom over tilbud på et dataspill som jeg husker jeg ble nysgjerrig på da det ble lansert i 2008. Det heter SPORE og handler om å utvikle en skapning fra amøbestadie til sivilisasjon og romalder. Evolusjonen styres delvis av hva skapningen gjør underveis, men man er nokså fri til å utforme det grunnleggende, som kroppsfasong etc. Grunnen til at jeg ikke kjøpte det dengang da, var at jeg så for meg at det ville bli et mega tidssluk, fra amøbe til moderne sivilisasjon høres ekstremt omfattende ut. Jeg har spilt noen dataspill tidligere, og liker nok best småspill som kan spilles litt i rykk og napp når det passer, uten at man mister tråden.

Budsjettet mitt dekker jo ikke kjøp av dataspill akkurat nå, men når SPORE koster hele kr 21,60 på salg måtte jeg jo bare laste det ned fra Origin. Kostnaden kan jeg (i teorien) dekke inn ved å droppe en sjokolade eller noe annet smått som heller ikke er supernyttig.

Som tenkt så gjort. Planen er altså å skape et kreatur, ei ku! Hun skal hete Klara (eller kanskje Kreatura passer bedre). Jeg har ikke peiling på om det i det hele tatt er mulig å lage ei ku i SPORE, sannsynligvis vil hun se litt merkelg ut da spillet fokuserer mer på å utvikle rare vesener (se bilde) enn å nå et kjent resultat. Jeg skal selvsagt rapportere fra prosessen i løpet av julen.

Nå skal ikke dette ha noe stort fokus, og prosjektet må nok vente til jeg kommer ovenpå med julekort og kakebaking etc. Mye dreier seg naturligvis om julen i disse tider, og som vanlig samler det seg opp til de siste dagene. Du tenker kanskje at akkurat i år burde jeg jo ligge ekstra godt an siden jeg har hatt hjemmekontor i 6 uker nå, men det betyr vel bare at jeg har vært flink til å holde meg på kontorstolen i "arbeidstiden" - og vel så det.

Litt på siden denne gangen altså, men nå nærmer det seg julekos og da fortjener jeg å leke litt :).

4 kommentarer:

  1. Heisann! Nei, dataspill har jeg ikke greie på, det må jeg nok tilstå. Så jeg føler meg vel litt som på en annen planet i denne sammenheng, men navnet Kreatura syntes jeg var kjempeartig. Det er mer kreativt enn Klara (Klara er så vanlig, liksom...) Men det er jo din Klara (eller Kreatura), så du velger jo det du synes blir best! :-) Lykke til!

    SvarSlett
  2. Ja, det får nok bli Kreatura :) Må gi navn til hele "arten" så da passer også Kreatura bedre enn Klara, hehe. Men har ikke kommet i gang ennå, så vi får se hvor teit det blir :)

    SvarSlett
  3. Helt fantastisk med en maskot. Hurra :) Kreatura liker jeg best også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hurrarop! Hm... skal det høres skikkelig vitenskapelig ut som artsnavn, bør det kanskje bli Creatura. Tror C er ganske vanlig i sånn terminologi :) Uansett, jeg starter prosjektet i kveld eller i morgen -stay tuned :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]