15. november 2014

Nostalgi til besvær

Arkiver har det med å være litt gamle - det er jo noe av poenget med et arkiv. Men når fordums teknologi gjør at det som ble arkivert ikke lenger er tilgjengelig, da blir det faktisk litt trøblete.

Jeg har startet permisjonen min, og har allerede hatt noen dager her på hjemmekontoret. Det er imidlertid ikke så lett å komme i gang med nye aktiviteter som man kanskje skulle tro, så derfor har jeg begynt å rydde i hyller, skuffer og skap. Jeg kan jo tenke mens jeg rydder! Denne raptusen gir seg nok før jeg får gjort særlig mye, men på ett punkt innser jeg at jeg bør skynde meg: De gamle diskettene!

Jeg har mange sånne disketter liggende, men det begynner å bli noen år siden datamaskinene ble solgt med integrert diskettstasjon. Det føles litt som et gufs fra forrige århundre å hente fram disse lagringsenhetene igjen etter ca 20 år. De var nok en sensasjon da de ble oppfunnet, men det gikk ikke lang tid før kapasiteten var altfor liten.

Mange av diskettene er back-up av diverse prosjekter. Flere sett til og med. Men hvilket sett er siste versjon? Kan jeg stole på at opplysningen på etikettene stemmer? Tør jeg å bare kaste de eldste uten først å sjekke innholdet?

Heldigvis har jeg notert ett og annet stikkord på de fleste, men det er naturligvis ikke helt enkelt å forstå hva jeg mente med "Odin" i 1995. Men "Flix" husker jeg godt, og de filene vil jeg veldig gjerne redde.

Jeg har tidligere skrevet to romanmanus, prosjekter som riktignok strandet etter første eller andre utkast. Men tekstfilene kunne det vært greit å ta vare på, hvis de finnes på diskettene. Jeg vet ikke om de er der før jeg får tilgang til innholdet. Jeg skrev også andre tekster på nittitallet som det kunne vært fint å hente fram igjen nå som jeg har mer tid til å skrive.

Hvis jeg bare får overført filene til et mer moderne lagringsformat, kan jeg studere innholdet næmere i løpet av vinteren. Men det haster, for det blir jo ikke akkurat lettere å lese en diskett om noen år. Jeg vet faktisk om en gammel PC med diskettstasjon som faktisk funker - enn så lenge. Det er nok mulig å kjøpe en ekstern diskettstasjon med USB-kontakt, men det er ikke akkurat en duppeditt som jeg synes det er nyttig å investere i, hvis jeg kan slippe.

Har du disketter liggende, eller har du vært flink til å overføre innholdet etter hvert som teknologien utviklet nye lagringsenheter?

5 kommentarer:

  1. Hei, dette lyder kjent. Jeg har ganske mange disketter liggende, sjelden jeg kaster sånt om det ikke er fullstendig ødelagt. Men om de kan brukes? Nei, de kan ikke det. Jeg bevarer dem vel dels som en håpefull backup, og dels som et minne. Jeg vet ikke om det går an å få overført sånt til nyere systemer, men jeg har i allefall vært flink til å notere på de fleste enten innhold eller dato, gjerne begge deler. Men hva hjelper det. I tillegg har jeg i alle år hatt en ide om at ting som er viktig, trives godt i utprintet stand også, derfor har jeg en del utprintede dokumenter. Det sier kanskje litt om hvor mange papirbunker jeg har i skuffer og skap... Tror jeg har skrevet om det et sted på bloggen min, men nå ble jeg faktisk litt inspirert til å rydde opp litt mer... Hvis du finner ut noe mer om hvordan man kan gi nytt liv til gamle disketter, så leser jeg gjerne litt om det på bloggen din etter hvert…?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenkte jeg det ikke - jeg var ikke alene :) Jeg er nokså sikker på at jeg får åpnet de fleste disikettene på den gamle PC'en jeg nevnte, men jeg må være rask siden de som eier den ikke bruker den og den vel snart kastes.

      Må legge til at jeg har funnet diskettene med romanmanusene, pluss noen flere som det bare stod "skrive" på - fra 1995. Er litt nervøs for at filformatene ikke er helt kompatible lenger, men tanken er at hvis jeg bare sikrer meg filene, haster det ikke så mye med å knekke filformatet. Men nysgjerrig er jeg så klart ;)

      Slett
  2. Disketter er det lenge siden jeg forholdt meg til... hmmm... Men jeg lurer veldig på hva du er i gang med å skrive. Er du godt i gang med et manus - eller er du litt mer på å samle opp alt det gamle du har skrevet, for så å spinne videre på dette? Uansett - du er råtøff som har hoppet! Go, man!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg strever litt for å komme i gang, ikke minst har det gått mye tid med til gamlejobben. Men nå roer det seg nok litt framover. Har en peiling på hva jeg vil skrive på, men mån nok ha flere prosjekter gående. Skriver snart litt om dette :) Takker for oppmuntring!

      Slett
    2. Det kan nok være lurt å skrive på forskjellige prosjekter. Send inn rundt om kring. Masse lykke til! - Hvis jeg kan bidra med noe, må du gjerne ta kontakt. Jeg har selv mye å lære - men jeg har gitt ut noen bøker, har språkvasket ca. 15 bøker - og gitt ut div. tekster. Noe har jeg vel lært på min vei - selv om det er massssevis igjen!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]