13. november 2014

Ikke surfe nå!

Jeg er tilbake fra en ukes ferie. Hytteferie av det rimelige slaget, for det er nok ikke tiden for de store utskeielsene. Ikke de små heller, for den saks skyld. Redusert inntekt gir redusert feriebudsjett - så enkelt. Det eneste jeg vil være rik på de neste årene er tid.

Det blir rikelig med tid til å sysle med mitt her hjemme, og det er jo nettopp det som er planen. Det blir nok flere turer innom gamlejobben framover, men i dag har jeg en sånn dag hvor jeg skal fokusere på aktiviteter her på hjemmekontoret, og bare det.

Det er imidlertid vanskelig å komme i gang, kanskje enda vanskeligere enn jeg så for meg da jeg planla min nye hverdag! For uten en eneste deadline, kan jeg jo gjøre bare litt nå og da, nesten uansett hva jeg holder på med, uten å måtte stå til ansvar. Å sitte foran dataskjermen en hel dag uten å surfe litt innimellom er det aller vanskeligste, og det enda jeg ikke er spesielt aktiv på sosiale medier. Planen er å starte hver dag med en nyhetsrunde til morgenkaffen, men det er jo så lett å fortsette med å klikke rundt på nytt og gammelt. Plutselig leser jeg en sak som jeg faktisk ikke er det minste interessert i.

Akkurat nå har jeg lest noen kapitler av en fortelling som jeg fant på en tilfeldig blogg, og selv om det er lagt ut langt flere kapitler enn jeg har planer om å lese, tenkte jeg nok at det kan fungere litt som en oppvarming å lese et utdrag av hva andre har skrevet. Kanskje kan jeg lære noe også. Når tidstyven som lokker i bakgrunnen heter internett, krever det nesten like mye konsentrasjon å holde seg til den ene historien, som å skrive selv.

Nå som jeg har mer tid skal jeg uansett bli flinkere til å dele her på bloggen. Heller ofte og kort, enn i rykk og napp. Jeg er fint nødt til å komme i gang med minst ett skriveprosjekt, og jeg tror at det å rapportere litt her på bloggen kan fungere som et dytt i riktig retning. Og noen sånne dytt er det opplagt at jeg trenger.

Nyt torsdagen din!

2 kommentarer:

  1. Hei! Fint å se at du er tilbake igjen! Og ja, det er helt sant at det å konsentrere seg, med vissheten om at man har internett, sosiale medier, mail, og nettaviser et lite tastetrykk unna, krever en del egendisiplin. Jeg logger av alt annet enn Word hvis jeg sitter og skriver, ofte i hvertfall. Så sant jeg ikke venter på en viktig beskjed på e-post, da kan det hende jeg har den liggende.

    En annen mulighet som jeg egentlig er ganske flink til å benytte meg av, men det er mest når jeg leser korrektur, er at jeg printer ut det jeg skal gå igjennom, tar det med meg på kjøkkenet og sitter der og arbeider. Da kommer jeg litt bort fra PC-en, og det er lettere å konsentrere seg. Pluss at man får en avveksling bare ved å bytte rom.

    Enig i at man kan finne inspirasjon ved å lese ting andre har skrevet! Men så er det jo det med å passe på at det man faktisk ender opp med å skrive selv, er ens eget. Det er viktig

    Lykke til med skrivingen, og fortsatt god torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for gode råd! Jeg liker å notere med penn og blokk, så det kan nok bli noen kjøkkenrunder her også. Merker allerede at det blir mye stillesittng, og det kan nok være greit å flytte litt på seg iblant.

      Ad å lese andres tekster, så er jeg ikke så redd for å kopiere. Tenker mer at det er lærerikt å prøve å forstå valg av ord og vendinger, det blir vel mer som en analyse enn å få ideer til mine historier - fantasi har jeg rikelig av :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]