25. november 2014

Et lite skriveprosjekt

Jeg har nok hatt en litt treg start med skrivingen. Litt fordi gamlejobben har tatt mer tid i november enn jeg regnet med, men minst like mye fordi jeg trenger å komme litt mer "på plass" før jeg kan velge fokus. Finne roen. Finne troen.

Mens jeg venter litt med det store prosjektet, skal jeg i vinter prøve meg på å skrive noveller. Faktisk er neste års økonomi basert på at jeg skal greie å selge noe. Men før jeg prøver meg seriøst, trenger jeg å øve litt på selve skrivekunsten. Altså bare å skrive uten å tenke på at resultatet skal være salgbart. Så derfor har jeg tenkt ut et lite skriveprosjekt som jeg vil sysle litt med de neste ukene.

Planen er å skrive ti korte tekster, novelleform eller ei, hvor hver tekst sentrerer rundt en karakter som innehar en tydelig personlig egenskap. Denne egenskapen skal jeg så beskrive gjennom handling og dialog, altså uten å beskrive vedkommendes personlighet direkte. For eksempel kan stikkordet være arrogant, og en hendelse etterfulgt av en arrogant reaksjon kan fungere som en beskrivelse uten at ordet arrogant blir brukt. Andre egenskaper kan være sjalu, impulsiv, nervøs, eiesyk, nysgjerrig og lat. Jeg trenger noen flere, har du forslag? Det skal ikke være for enkelt, men lett nok til at jeg får gjennomført :)

Hensikten er å øve meg i å beskrive mer enn kun den handlingen som foregår, å skrive med et formål, ha et bevisst forhold til virkemidler og ordvalg, å bli flinkere med synonymer o.s.v.  Jeg tror at en øvelse som dette kan være en litt artig utfordring. Tekstene trenger ikke å ha et plott, spenningskurve eller interessante bipersoner, og de kan være korte. Det blir nesten som et utdrag fra en tekst som egentlig ikke finnes :)

Super plan, eller?

Ha en fin, ny uke!

4 kommentarer:

  1. Dette prosjektet høres veldig spennende ut! Enhver skribent og forfatter hadde kanskje av og til trengt en sånn øvelse. Ikke bare for og nødvendigvis å skrive en fullstendig tekst, men for å øve seg og bli påminnet om dette med beskrivelse og skildring. Når det er sagt, tror jeg nok ikke det er så lett å få solgt egne tekster så fort. Det høres flott ut, men krever nok en god del trening. Jeg tenker at det viktigste er å få tekster på trykk, og bli lagt merke til på den måten, til å begynne med? Men helt supert om du får solgt noe også, selvsagt! Dette blir spennende å følge med på! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Og takk for at du heier :) Øvelse gjør mester, hm, men det holder nok ikke med ti sånne korte tekster, er klar over det :) Og disse tekstene skal jeg jo heller ikke prøve å selge. Jeg forstår at det blir vanskelig å selge noveller etc også, men jeg må jo forsøke, og da er målet å få solgt minst én tekst i 2015. Jeg kan bruke mye tid på dette og bør jo få til noe. Det handler ikke så mye hva jeg får inn på kontoen, mest at det kommer inn noe i det hele tatt :) Ellers kan det bli litt trøblete å få endene til å møtes...

      Slett
  2. Dette høres gøy ut. Minner meg om en oppgave jeg hadde da jeg tok skrivekurs. Da skrev jeg om en gutt med tourette, og ordet tourette skulle ikke nevnes. Det blir jo som en øvelse i å observere og beskrive, og det vil jeg tro er nyttig.
    Hva med sjenert, hissig, grisk og selvgod? Lettest å finne på de negative personkarakteristikkene, ser det ut for...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Takker for innspill, hissig og sjenert går rett inn på listen min, mens grisk tror jeg blir litt i samme gate som eiesyk, og selvgod nærmer seg arrogant. Kanskje det blir litt mye med 10 historier, men kort-kort er bedre enn ikke noe. Det med tourette høres vanskelig ut, men øvelsen er vel minst like viktig som resultatet :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]