5. august 2014

Jeg har bløffet litt

Da jeg startet denne bloggen for å telle ned til oppsigelse eller ikke oppsigelse, for å dytte meg selv fram til å ta sats for å hoppe eller ikke hoppe - da fortalte jeg veldig lite om den jobben jeg har hatt i mange år. Slett ikke nok til at noen kunne gjenkjenne arbeidsplassen min, og heller ikke nok til at noen kunne forstå hvor vanskelig avgjørelsen egentlig var.

Jeg forvrengte fakta her og der, men likevel ikke mer enn at informasjonen så vidt kunne illustrere bakteppet mitt. Men ja, jeg bløffet altså litt.

Jeg skrev at jeg hadde jobbet mer enn ti år i samme jobb, og at det derfor var litt vrient å bare slutte. Ti år er jo lenge, men sannheten er at jeg har hatt samme jobb i 22 år! De færreste jeg kjenner har jobbet så lenge i samme jobb, tvert i mot kan man nærmest bli sett på som mindre ambisiøs om man ikke søker nye utfordringer sånn omtrent hvert tredje år.

Jeg har jobbet ved hovedkontoret i en ideell organisasjon, mye med økonomi, internkontroll og utvikling, men også med noen kreative oppgaver som bl.a. nettsider og programmering. Innholdet i jobben har variert mye over tid og med rom for egen påvirkning. Med så stor grad av frihet og ikke minst med gode og dyktige kolleger, er det ikke fritt for at det kjennes rart å bryte opp.

Jeg har vel også skrevet at jeg har nesten ti kolleger, men faktisk har vi stort sett vært bare fire ansatte ved hovedkontoret. Altså jobber vi tett og de fleste av oss involverers i nesten alle prosesser.

Jeg er selvsagt ikke uerstattelig, det er jo ingen, men kanskje vil det istedet gå motsatt vei - for jeg greier neppe å erstatte jobbmiljøet. Jeg kommer til å savne både kollegene ved kontoret og kontakten med frivillige over hele landet. Det blir naturligvis langt færre å forholde seg til når jeg skal jobbe alene hjemme. Samtidig er jeg takknemlig for at jeg får muligheten til å starte på nytt med nye oppgaver, og hvis jeg noen gang skulle gjøre en så stor forandring, måtte det nesten bli nå som jeg ennå har mange yrkesaktive år foran meg.

Jeg forteller snart litt mer om hva jeg faktisk skal gjøre.

Fin ukeslutt til deg som titter innom!

6 kommentarer:

  1. Oi, så spennende!! Du har virkelig tatt spranget nå! Gratulerer!! Så tøff du er!.. Beundrer deg, bare litt misunnelig... hm... Veldig lenge siden jeg har vært her inne i blogglandia nå. Skal lese litt nedover i bloggen her... Masse lykke til med skriveprosjektene dine! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Liv Hege! Det blir spennende framover, jeg aner jo ikke hvordan det skal gå, men kjekt og lærerikt - JA! :)

      Slett
  2. Ja det må jeg si var interessant lesning. Bløffet litt ja, hehe... Ja jeg må jo tilstå at jeg av og til har lurt på hvem som gjemmer seg bak bloggeren i deg. Jeg har lurt på om det er noen jeg vet hvem er, og av og til har jeg trodd det, og av og til ikke. Har faktisk hatt et par-tre navn på blokken under mistanke, hehe. Og med dine nye opplysninger nå, greier du å lage fullstendig kaos i tankerekkene her igjen :-) Og spennende? Ja, det er helt klart! Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Hehe, nå håper jeg du kan stryke de fleste som var under mistanke :) Godt med kaos, Et hint til kan du få, så blir det muligens enda færre på listen; jeg er ca halvveis til hundre :)

      Slett
  3. Gratulerer med valget!! Veldig bra at du gjorde dette, for jeg synes det har skint temmelig fint gjennom at det er dette du EGENTLIG vil.

    I et annet innlegg skriver du om det å velge hvilket prosjekt du skal inn på. Hva fenger deg mest? Hvis du tenker at du skal gjøre Research på det prosjektet, hva lurer du mest på? Hva gjør deg mest nysgjerrig, hva ønsker du å finne ut av?
    Kanskje du må lytte og la historien finne deg...

    Mitt råd er i alle fall å velge historie med hjertet/kreativteten, ikke ut fra "fornuft". Skal du overleve lenge med et skriveprosjekt, bør det være noe som i det minste fenger deg. Hvis du ikke er begeistret over temaet eller teksten, kan jeg garanter at leseren ikke er det heller.
    Et annet tips: "Skriveboka" av Merete Morken Andersen. Jeg kjøpte boka etter et skrivekurs med henne, og selv om den er en aldri så liten murstein, gir den deg forbausende gode svar på det meste du måtte lure på rundt dette med skriving.
    Lykke til!
    Klem fra en annen skribent...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lill-Karin! Takk for at du deler gode råd, jeg setter står pris på det! Jeg er forhåpentlig litt ambisiøs, men ikke så mye at jeg vil skrive kun med tanke på å selge etc, så jeg kommer nok til å velge noe jeg kan trives med. Jeg blir ofte godt "kjent" mede karakterene jeg bruker, og jeg er nysgjerrig så kanskje blir det heller et spørsmål om ikke å forsvinne i detaljene :) Forstår at det må ta tid å komme skikkelig på sporet, så det blir rikelig tid til å øve meg. Den boken skal jeg sjekke ut!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]